ریپورتاژ

بهترین صندوق های بورسی در سال ۱۴۰۲

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به دلیل نداشتن وقت یا شناخت کافی از یک بازار، در آن سرمایه گذاری نکرده باشید و بعد احساس کنید ای کاش راهی برای آن وجود داشت. به خصوص اگر بازاری ریسک و بازدهی بالاتری داشته باشد، نیاز به تخصص هم در آن بیشتر می‌شود. خوب است بدانید برای سرمایه گذاری در بسیاری از گزینه‌ها مانند سهام دو راه هست؛ یکی راه مستقیم و دیگری سرمایه گذاری غیرمستقیم.

سرمایه گذاری مستقیم یعنی فرد خودش اقدام به خرید سهام کند اما در روش غیرمستقیم، افراد صندوق های بورسی را می‌خرند و وقت و تحلیلی برای سرمایه گذاری صرف نمی‌کنند. این صندوق ها انواع خاصی دارند. در ادامه به بررسی بهترین صندوق‌های بورسی در سال 1402 می‌پردازیم. شناخت این صندوق‌ها به شما کمک می‌کند تا بدانید بهترین صندوق سرمایه گذاری کدامست و هنگام سرمایه گذاری به وضعیت چنین صندوق‌هایی توجه ویژه‌ای داشته باشید.

بهترین صندوق‌های سهامی قابل معامله در سال 1402

صندوق‌های سهامی قابل معامله در بورس در یک سال اخیر بازدهی خوبی را کسب کرده‌اند. در بازه زمانی تقریبا یک ساله از ابتدای سال 1402 تا 27 اسفند ماه 1402 صندوق سهامی ثهام حدود 64 درصد رشد داشته است. این در حالی است که صندوق سهامی ترمه در رتبه دوم صندوق‌های سهامی پرپازده در سال 1402 قرار گرفته است. بازدهی یک ساله این صندوق حدود 32 درصد است. صندوق سهامی موج نیز در بازه در این بازه زمانی بیش از 30 درصد بازدهی داشته است.

بهترین صندوق‌های شاخصی قابل معامله در سال 1402

صندوق‌های شاخصی از جمله صندوق‌هایی هستند که بسیاری از سرمایه گذاران علاقمند به سرمایه گذاری در آن‌ها هستند. این نوع از صندوق‌های سرمایه گذاری سبد سرمایه گذاری خود را بر مبنای شاخص خاصی تشکیل می‌دهند. شاخص‌هایی که این گونه صندوق‌ها بر مبنای آن ها تشکیل می‌شوند، شامل شاخص کل بازار سهام، شاخص هم‌وزن بازار سهام و شاخص 30 شرکت برتر در بازار سهام می‌شوند.

در بازه زمانی یک ساله از ابتدای سال 1402 تا 27 اسفند ماه 1402 صندوق شاخصی هم‌وزن کیان بالاترین بازدهی را در میان صندوق های شاخصی داشته است. صندوق شاخصی هم‌وزن کیان در این بازه زمانی حدود 16 درصد بازدهی کسب کرده است. از سوی دیگر، صندوق شاخصی فیروزه در بازه زمانی مشابه با کسب بازدهی تقریبا 14 درصدی در رتبه دوم قرار دارد. شاخص هم وزن در بلندمدت بازدهی بالاتری نسبت به شاخص کل داشته است. صندوق شاخصی هم وزن کیان این امکان را برای افراد فراهم می‌آورد که متناسب با شاخص هم وزن کسب سود کنند. سرمایه گذاری با کیان دیجیتال می‌تواند شما را به این هدف برساند.

بهترین صندوق‌های درآمد ثابت قابل معامله در سال 1402

صندوق‌های با درآمد ثابت یکی از جایگزین‌های سرمایه گذاری در بانک هستند. بانک ها به سپرده‌های ویژه یک ساله سود 20.5 درصدی پرداخت می‌کنند. این در حالی است که صندوق با درآمد ثابت صایند در بازه زمانی یک ساله از ابتدای سال 1402 بیش از 44 درصد بازدهی داشته است. صندوق درآمد ثابت کیان نیز در بازه زمانی مشابه سود بالاتری نسبت به بانک کسب و 27 درصد بازدهی تجربه کرده است.

بهترین صندوق های بورسی در سال ۱۴۰۲

سرمایه گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت علاوه بر بازدهی بیشتر نسبت به بانک، مزایای دیگری هم دارد. از جمله این مزایا می‌توان به عدم وجود نرخ شکست اشاره کرد. اگر سپرده گذاری بخواهد سپرده خود در بانک را قبل از موعد مقرر خارج نماید، باید درصد خاصی از سود سپرده را به عنوان نرخ شکست متحمل شود. این در حالی است که سرمایه گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت نرخ شکست ندارد.

بهترین صندوق‌های طلا در سال 1402

سرمایه گذاری در طلا همواره یکی از گزینه‌های خانوارهای ایرانی برای حفظ قدرت خرید خود بوده است. سرمایه گذاری در طلای فیزیکی ریسک ها و هزینه‌های بالایی دارد. به عنوان مثال فردی که در طلای فیزیکی سرمایه گذاری می‌کند باید علاوه بر قیمت طلای خام هزینه اجرت ساخت، سود فروشنده و مالیات بر ارزش افزوده نیز بپردازد. از سوی دیگر طلای فیزیکی ممکن است ریسک به سرقت رفتن داشته باشد، اما سرمایه گذاری در صندوق طلا چنین ریسک‌ها و هزینه های اضافی ندارد.

بهترین صندوق های بورسی در سال ۱۴۰۲

قیمت هر واحد از صندوق طلای گنج در بازه زمانی یک ساله از ابتدای سال 1402 تا پایان 26 ام اسفند 1402 رشد 42 درصدی را تجربه کرده است. صندوق طلای کیان که با نماد گوهر در بازار شناخته می‌شود در این بازه زمانی رشدی بیش از 32 درصد داشته است.

 

بهترین صندوق‌های بخشی در سال 1402

صندوق‌های بخشی از دیگر صندوق‌های سرمایه گذاری هستند که سرمایه گذاران بسیاری را به خود جذب کرده‌اند. در این نوع از صندوق‌ها بیشتر حجم سبد سرمایه گذاری به سهام شرکت‌های فعال در یک بخش خاص از بازار اوراق بهادار تخصیص داده می‌شود. بخش‌های مختلفی همچون فلزات، خودرو، پتروشیمی، سیمان و دارو دارای صندوق بخشی هستند.

در میان صندوق‌های بخشی که بیش از یک سال عمر دارند صندوق بخشی پتروما بازده یک ساله بیشتری داشته است. این صندوق در بازه زمانی یک ساله تا 27 اسفند ماه، 22 درصد رشد قیمتی را ثبت کرده است. تنها صندوق بخشی در بخش دارویی بازار اوراق بهادار، صندوق بخشی فارما کیان است که عمر کمتر از یک ماه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا