نبض بورسآخرین عناوین

سرنوشت بورس بعد از دست رفتن سطح حمایتی مهم 2.3 میلیون واحدی

دیروز در معاملات بورس تهران همه شاخص های بازار سهام ریزش کردند و ارزش معاملات هم کاهش یافت.

بورس تهران روز یکشنبه با کاهش تراز شاخص‌ هم‌وزن در کنار افت تراز شاخص کل و کاهش ارزش معاملات خرد مواجه بود. بازار سهام دیروز شاهد ورود جریان پول حقیقی به موقعیت‌های درآمد ثابت و کاهش مالکیت حقیقی سهام مواجه بود.

 بازار سهام در روند معاملات روز گذشته شاهد کاهش تراز شاخص کل هم‌وزن و افت تراز شاخص کل بود. بورس تهران دیروز شاهد سقوط شاخص کل از سطح حمایتی 2 میلیون و 300 هزار واحدی بود و پس از شش روز معاملاتی، بار دیگر با خالص جریان پول حقیقی منفی در بازار سهام مواجه بودیم.

روز یکشنبه، شاخص‌های سهامی فرابورس ایران کاملا قرمز پوش بودند. شکاف بازدهی شاخص کل و هم‌وزن در بازار بورس تهران 12 صدم درصد بود و کاهش تراز بیشتر شاخص کل هم‌وزن را نشان می‌داد. این معیار برای فرابورس ایران با 60 صدم درصد بیانگر عملکرد ضعیف‌تر شاخص کل هم‌وزن بود. کمترین بازدهی را در میان شاخص‌های اصلی فرابورس، شاخص کل هم‌وزن فرابورس با 1.51 درصد کاهش تراز به ثبت رساند و بیشترین بازدهی نیز به شاخص بازار دوم فرابورس با 88 صدم درصد کاهش تراز تعلق گرفت.

در بین شاخص صنایع نیز صنعت رایانه با 23.4 میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت سرمایه‌گذاری‌ها با 14.8 میلیارد تومان و صنعت حمل و نقل با 13.3 میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت فلزات اساسی با 38.5 میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت خودرو و ساخت قطعات با 34.9 میلیارد تومان و صنعت استخراج کانه‌های فلزی با 25.7 میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

روند معاملات سهامی 30 روز اخیر

بازار سهام روز شنبه شاهد افت ارزش معاملات خرد تا سطح 4 هزار و 702 میلیارد تومان بود. بورس تهران روز یکشنبه را با کاهش 17 درصدی ارزش معاملات خرد پشت سر گذاشت. دیروز شاهد خروج 119 میلیارد تومان پول حقیقی از سهام و ورود 72 میلیارد تومان به صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت بودیم.

ارزش صف‌های خرید و فروش سهام نیز که در هفته قبل نوسانات سنگینی می‌کرد؛ در دو روز معاملاتی هفته جاری نیز پر تکانه بود. روز یکشنبه ارزش صف‌های خرید با 38 درصد کاهش به نسبت روز شنبه به سطح 127 میلیارد تومانی رسید و ارزش صف‌های فروش با 35 درصد افزایش تا 172 میلیارد تومان افزایش داشت.

روز معاملاتی گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی از 24.5 میلیون تومان روز شنبه تا 21.7 میلیون تومان ریزش داشت. یکشنبه سرانه فروش هر کد حقیقی کاهش داشت و از 24.2 میلیون تومان به 23.9 میلیون تومان رسید. با این اوصاف شکاف سرانه خرید و فروش به سمت فروشندگان حقیقی سنگینی می‌کند.

پیش بینی بورس دوشنبه

با توجه به روند معاملات روز‌های اخیر ، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات؛ معاملات روز دوشنبه در تداوم روند نزولی شاخص‌ کل در معاملات روز یکشنبه آغاز خواهد شد. بورس تهران، در حال حاضر با کاهش تنش‌های خاورمیانه و در میان تأثیر میان مدت مثبت افزایش نرخ‌ها در بازارهای موازی قرار دارد. بورس تهران روز گذشته سطح حمایتی حساس 2 میلیون و 300 هزار واحدی را از دست داد و با شکست روند شش روزه افزایش مالکیت حقیقی در سهام مواجه است.

با این منوال پیش بینی می‌شود که بازار سهام امروز ارزش معاملات خردی در سطح 3 تا 6 همتی داشته باشد. بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با افزایش تراز شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی مثبت و اندک شاخص‌های اصلی بازار سهام و عملکرد ضعیف‌تر شاخص کل هم‌وزن به نسبت شاخص کل در انتهای معاملات امروز بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز منفی ولی اندک پیش بینی می‌شود و خروج پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت محتمل است. صفوف خرید سهام اندکی افزایش می‌یابد و در سمت صفوف فروش سهام نیز احتمال ریزش اندکی وجود دارد. احتمالاً در انتهای معاملات امروز سرانه خرید هر کد حقیقی در سطح 26 میلیون تومانی قرار گیرد و سرانه فروش نیز در بالای 24 میلیون تومان قرار گیرد. فرابورس تهران احتمالاً رشد تراز بیشتری در شاخص‌های اصلی خود به نسبت بورس داشته باشد؛ اما احتمالاً شکاف بازدهی در بین شاخص کل و هم‌وزن بورس و فرابورس افزایش یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا