ریپورتاژ

چگونه سیم خاردار مناسب انتخاب کنیم؟

 چگونه سیم خاردار مناسب انتخاب کنیم؟

استفاده از سیم خاردار دیوار و … در کنار سیستم های امنیتی دیگر، به تامین امنیت اماکن مختلف کمک شایانی می کند. به این ترتیب، برای ایجاد بالاترین سطح امنیت نیاز است از ابزارهایی مثل سیم های خاردار فولادی به کار رود. ضمن اینکه نصب و نگهداری سیم های خاردار تقریبا آسان است و قیمت مقرون به صرفه ای هم دارند؛ برای همین، استفاده از آن ها باعث کاهش هزینه های امن سازی محیط هایی با کاربری مختلف می شود. هم اکنون هم بسیاری از اماکن مهم و حساس کشور مثل فضاهای نظامی به سیم های خاردار مجهز شده اند. استفاده از این سیم ها در بسیاری از کشورها مرسوم است و افراد زیادی در حوزه های مختلف با آن ها سروکار دارند.

نوشته های مشابه

سیم خاردار چیست؟

سیم های خاردار از پرمصرف ترین محصولات مفتولی موجود در بازار هستند که جهت حصاربندی، تفکیک محیط های مختلف و همین طور برقراری امنیت مورد استفاده قرار می گیرند. درواقع، با این محصول مفتولی می توان بخش های مختلف محیط را از یکدیگر جدا کرد و سطح ایمنی آن را تا حد زیادی بهبود بخشید. این مسئله حفاظتی باعث استفاده گسترده از سیم های خاردار در محیط هایی مثل پادگان های نظامی شده است. ضمنا، سیم های خاردار، رشته های فلزی مملو از خار هستند که در مدل های خطی و حلقوی تولید می شوند و جنس آن ها هم اغلب گالوانیزه است. این رشته های فلزی با توجه به عملکردشان جزو محصولات چندمنظوره صنعتی به شمار می آیند.

انواع سیم خاردار

این رشته سیم فولادی به خاطر تنوع کاربری که دارد تحت مدل های مختلفی تولید می شود. به طورکلی، سیم خاردار دارای مدل های خطی و حلقوی است و مصرف کنندگان با توجه به نیاز خود می توانند یکی از آن ها را انتخاب کنند. در ادامه با سیم های خاردار خطی و حلقوی به صورت کامل آشنا خواهید شد:

سیم خاردار حلقوی

مدل حلقوی از نظر خصوصیات فنی مشابه خطی است؛ با این تفاوت که حالت حلقوی دارد. گاهی برای حفظ حالت حلقوی بودن سیم ها در هر دور آن یک بست قرار می گیرد تا مانع از باز شدن حلقه ها شود. ضمنا، این سیم خاردار از رایج ترین محصولات این حوزه است که قطر آن به 2.5 میلی متر می رسد. برای تولید آن هم از فنر و فولاد سخت گالوانیزه استفاده می کنند تا مقاومت کششی آن به بالاترین سطح ممکن برسد. به طورکلی، کیفیت سیم های خاردار حلقوی بهتر از مدل خطی است و در مدل های زیر تولید می شود:

  • سیم خاردار حلقوی تبری

مدل حلقوی تبری متشکل از یک رشته اصلی و خارهای تبری شکل است که تیغ های آن با بهره گیری از ورق های گالوانیزه تولید شده اند. کیفیت تیغ های مدل تبری از سوزنی بهتر است؛ به همین جهت، از آن در مصارف نیازمند امنیت بسیار بالا مثل حصارکشی اطراف مناطق نظامی استفاده می کنند.

  • سیم خاردار حلقوی سوزنی

مدل حلقوی سوزنی از دو رشته سیم مفتول اصلی و دو رشته مفتول کوتاه تیز که از نوع خار هستند، تشکیل می شود. قطر رشته های اصلی 2، 2.5 و 3 میلی متر است و قطر خارهای آن هم به حدود 2 یا 2.5 میلی متر می رسد. حلقه های سیم هم تحت قطرهای 60 و 90 سانتی متری تولید می شوند.

سیم خاردار خطی

همان طور که از نام سیم خاردار خطی پیداست، به شکل خطی نصب می شود؛ به این صورت که فاصله دو حصار با رشته های سیم به طور مستقیم تحت پوشش قرار می گیرد. درکل، این مدل معمولا بر روی دیوار نصب می شود و جنس آن هم از نوع گالوانیزه گرم است. به علاوه از مدل خطی اغلب در ساختمان های نیمه کاره، زمین های کشاورزی و سیم خاردار برای دور باغ استفاده می کنند. از بارزترین مشخصات آن هم می توان به برخورداری از انعطاف پذیری مطلوب و همین طور نصب سریع و آسان اشاره کرد. انواع سیم خاردار مدل خطی هم شامل موارد زیر می شود:

  • سیم خاردار خطی تیغی یا تبری

مدل خطی تیغی به خاطر شباهتی که به تبر دارد با نام مدل تبری هم شناخته می شود. خارهای این مدل با وجود اینکه از نوع تیغ نیستند؛ اما بسیار تیزتر از مدل دیگر هستند. به طور کلی، مدل تبری بسیار خطرناک تر از سوزنی است و نباید از آن جهت محصور کردن دام ها استفاده کرد. بعضی از کشورها هم استفاده از مدل تبری سیم خاردار را برای حصارکشی ممنوع اعلام کرده اند.

  • سیم خاردار خطی سوزنی

مدل خطی سوزنی یا استاندارد اولین نسخه سیم های خاردار است که از رشته های تابیده از مفتول گالوانیزه با خارهای سوزنی تیز تشکیل می شود. چنانچه نیاز به سطح پایه ای از امنیت بود، می توان این مدل را انتخاب کرد. سیم خاردار خطی سوزنی حتی به عنوان حصار موقتی هم قابلیت استفاده در رویدادها، جشنواره ها و مراسم های مختلف را دارد.

C:\Users\alefbaweb\Desktop\New folder (2)\Capture.JPG

کاربرد سیم خاردار

کاربرد سیم خاردار بسته به نوع آن متفاوت است؛ اما هدف اصلی استفاده از آن، چند برابر شدن امنیت اماکن مختلف عنوان می شود. به این ترتیب، سیم های خاردار در اماکن و نواحی مختلف مثل یک وسیله محافظتی عمل می کنند. در ادامه مهم ترین کاربردهای سیم خاردار آورده شده است:

  • محافظت از حیوانات دامی و محصولات کشاورزی
  • افزایش سطح ایمنی انبارها و محیط های صنعتی حاوی مواد و تجهیزات باارزش
  • افزایش امنیت املاک مسکونی
  • ایجاد امنیت ملی با محافظت از مراکز نظامی

ویژگی های انواع سیم خاردار

تا اینجا، اکثر مشخصات فنی سیم خاردار را بررسی کردیم و به ویژگی هایی مثل فولادی بودن و مقاومت بالای آن اشاره کردیم. این جنس فولادی سیم های خاردار باعث انتقال خصوصیات ویژه ای به آن ها شده است که در ادامه با این ویژگی ها و سایر قابلیت های آن آشنا خواهید شد:

  • مقاومت مطلوب در برابر زنگ زدگی
  • توانایی تحمل شرایط آب وهوایی مختلف
  • انعطاف پذیری بالا
  • قابلیت نصب آسان
  • مناسب بودن قیمت سیم خاردار

تفاوت سیم خاردار سوزنی و تبری

از تفاوت های سیم خاردار سوزنی و تبری می توان به میزان استقامت، کیفیت و کارکرد آن ها اشاره کرد. همان طور که پیش تر اشاره شد، مدل تبری به خاطر ساختار خارهایش می تواند درصد بالاتری از امنیت را مهیا کند؛ پس، مدل تبری از نظر سطح ایمنی نسبت به سوزنی برتری دارد؛ با توجه به این تفاوت، کاربری آن ها هم تا حدی با یکدیگر فرق می کند. سیم های خاردار سوزنی در مواردی همچون تعیین محوطه زمین و حصارهای کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرند؛ در صورتی که مصارف سیم های خاردار تبری ویژه تر است و در حوزه های مهمی نظیر کنترل نواحی مرزی کشور و همین طور مرزبندی نیروگاه ها و مجتمع های صنعتی به کار گرفته می شوند.

جنس سیم خاردار گالوانیزه

سیم خاردار گالوانیزه از جنس فولاد مرغوبی است که آن را با موادی نظیر روی پوشش می دهند. این ساختار به علت مقاومت فوق العاده در برابر زنگ زدگی و خوردگی مورد توجه مصرف کنندگان قرار گرفته است. پس، سیم های گالوانیزه خاردار با تمام شرایط آب وهوایی سازگار هستند که این قابلیت، آن ها را به ابزار محافظتی درجه یک دنیای صنعت تبدیل کرده است. ضمن اینکه سیم خاردار گالوانیزه تنها مدل موجود در بازار از نظر جنس نیست، هم اینک شاهد عرضه مدل های دیگر آن مثل پی وی سی که نوعی پلیمر پلاستیکی مصنوعی است، هستیم. بااین حال، بهترین جنس ارائه شده در بازار تا به امروز همین مدل گالوانیزه است که مقاومت مثال زدنی دارد.

فرایند و روش تولید سیم خاردار

فرآیند تولید سیم خاردار به دو صورت تک رشته و دو رشته است. برای تولید مدل تک رشته، از یک رشته مفتول و یک رشته سیم جهت ساخت خارها بهره گرفته می شود. در مدل دو رشته هم دو رشته از سیم ها را به چرخه تولید وارد می کنند و سپس آن ها با دقت به یکدیگر پیچیده می شوند. درنهایت هم دو سیم مفتول بر روی رشته ها قرار می گیرند. لازم به ذکر است سیم های خاردار با متریال مختلفی تولید می شوند که مهم ترین آن ها، فولاد گالوانیزه است؛ مراحل تولید هم در داخل دستگاه های اتوماتیک انجام می گیرد. با توجه به این موضوع، هزینه چندان زیادی بابت تولید سیم های خاردار صرف نمی شود و با توجه به عملکردش، قیمت اقتصادی دارد.

سیم خاردار دست دوم

خرید سیم خاردار دست دوم باعث صرفه جویی در هزینه ها می شود؛ برای همین، با استقبال خوب مصرف کنندگان همراه شده است. البته چنانچه قصد خرید سیم خاردار کارکرده را دارید باید از کیفیت و سلامت آن اطمینان حاصل کنید. این سیم های فولادی همان طور که گفته شد، برای مسائل حفاظتی مورد استفاده قرار می گیرند و کیفیت آن ها اهمیت ویژه ای دارد. با توجه به این موضوع، باید سیم های خاردار دست دوم را تنها از فروشندگان معتبر کشور خریداری کنید. همینطور، بهتر است از سابقه استفاده از آن مطلع باشید تا بهتر بتوانید دست به انتخاب و خرید بزنید. نکته بعدی اینکه به طول سیم دقت داشته باشید و آن را با توضیحات فروشنده مطابقت دهید.

خرید سیم خاردار

خرید سیم خاردار یکی از اقدامات امنیتی چندمنظوره است که می بایست با کاربری موردنظر شما همخوانی داشته باشد. پس، قبل از خرید محصول باید خصوصیات فنی و عمومی آن را تعیین کنید و بهترین انتخاب را با توجه به ماهیت پروژه خود داشته باشید. همینطور، در این زمینه می توانید از تجارب مشاوران و کارشناسان فروش استفاده کنید و درنهایت، سفارش خود را با دقت کامل ثبت نمایید. هرچقدر جزئیات سفارش شما با کسب وکار مدنظرتان تناسب داشته باشد، به همان اندازه خروجی کار و سطح امنیتی بهتر می شود. به این ترتیب، با رعایت همین ملاحظات ساده می توانید خرید مناسب و مقرون به صرفه ای را رقم بزنید.

قیمت فروش سیم خاردار

قیمت سیم خاردار با توجه به نوع، جنس، میزان ضخامت و سایر ویژگی ها و قابلیت های آن تعیین می شود. در میان سیم های خاردار موجود در بازار، مدل خطی کمترین قیمت را دارد. همینطور، محصولات تبری شکل به خاطر عملکرد بهترشان با قیمت بالاتری نسبت به مدل های سوزنی به فروش می رسند. از نظر جنس هم، این محصولات دسته گالوانیزه هستند که نرخ بیشتری دارند. درهرحال، اگر خواهان خرید سیم خاردار در هر مدل و ضخامتی هستید باید بهای آن را به صورت روزانه دنبال کنید؛ چون قیمت محصولات نوسان دارد و حتی گاهی به صورت لحظه ای تغییر می کند. به این ترتیب، ابتدا مدل سیم خاردار مناسب کسب وکار خود را انتخاب کنید و سپس، قیمت روز آن را از منابع معتبر استعلام بگیرید.

نکاتی که قبل از خرید سیم خاردار از آیرونید بدانید!

  • مطمئن شوید که محصول مورد نظر با استانداردهای IS 278 مطابقت دارد: همانطور که برای وسیله های الکتریکی استانداردهایی موجود است برای این محصول هم استانداردهای لازمی وجود دارد که باید در هنگام خرید به آن ها دقت کنید. استانداردهایی مثل، مواد مورد استفاده، طول و زاویه دندانه ها یا خارها و فاصله بین خارها برای کارکرد مناسب آن برای اهداف حفاظتی بسیار مهم است.
  • به کیفیت فولاد استفاده شده در این محصول دقت کنید: از آن جهت که این محصول بیش تر برای ایجاد امنیت و حفاظت در محیط های مختلف استفاده می شود، بدیهی است که باید از مقاومت و سختی بالایی برخوردار باشد. پس جنس فولاد استفاده شده روی مقاومت آن تاثیر زیادی دارد.
  • به بسته بندی مناسب این محصول در هنگام خرید توجه کنید: همانطور که در بخش های دیگر این مطلب ذکر شد، رول های آن بین 15 تا 30 کیلوگرم و یا بیش تر وزن دارند. پس اگر درست بسته بندی نشود حمل آن ها دچار مشکل خواهد شد. همیشه قبل از خرید قطعی از توانایی و نحوه بسته بندی شرکت و یا فروشگاه مورد نظر خود مطلع شوید.

 

سیم های حفاظتی فولادی که لبه های تیزی دارند، در دسته سیم های خاردار قرار می گیرند. این سیم های فولادی به عنوان یک ابزار محافظتی در بسیاری از بخش های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند.

در واقع، از این سیم جهت حصارکشی و جداسازی بخش های مختلف یک منطقه استفاده می کنند و در اماکنی نظیر ملک های مسکونی، مزارع، پادگان ها، مرزهای کشور و… به افزایش امنیت کمک می کند. پس، با وجود سیم های خاردار می توان سطوح امنیتی را به صورت چشمگیری بهبود بخشید و از ورود افراد غیرمجاز به مناطق حفاظت شده ممانعت کرد. علاوه براین، در زمان سفارش سیم خاردار باید به مدل، جنس، ضخامت، برند تولیدکننده و سایر اطلاعات آن توجه داشته باشید؛ این محصول مفتولی بهتر است از جنس گالوانیزه باشد تا بتواند در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاومت کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا