انتخاب سردبیر

سرطان تیروئید چیست؟

غدد تیروئید از مهم‌ترین غدد درون‌ریز بدن انسان به حساب می‌آیند که وظایف متعددی بر عهده دارند

سرطان تیروئید چیست؟

غدد تیروئید از مهم‌ترین غدد درون‌ریز بدن انسان به حساب می‌آیند که وظایف متعددی بر عهده دارند. از تولید هورمون‌های ضروری بدن گرفته تا تنظیم متابولیسم و… وقتی از سرطان تیروئید صحبت می‌کنیم منظورمان رشد و تقسیم سلولی غیر متعارف و غیر طبیعی سلول‌های این اندام است که در نهایت می‌تواند عوارض و مشکلات بسیاری برای فرد به همراه داشته باشد. از مشکلات بلع گرفته تا تورم بخش گلو و همچنین تغییر صدا. اما این تمام ماجرا نیست. ما در ادامه این مطلب قصد داریم تا بیشتر در مورد این بیماری، انواع آن و همچنین علائم آن صحبت کنیم. اگر شما هم در این باره کنجکاو هستید تا انتها همراه ما باشید.

سرطان تیروئید چیست؟
سرطان تیروئید چیست

تیروئید چیست و کجا قرار دارد؟

قبل از اینکه به سراغ بررسی ماهیت سرطان تیروئید برویم ابتدا اجازه دهید کمی در مورد این غدد و محل قرارگیری آن‌ها صحبت کنیم.

همان‌طور که شاید خودتان هم بدانید غده تیروئید در بخش جلویی گردن قرار گرفته و ظاهری پروانه‌ای شکل دارد. اصلی‌ترین وظیفه این غدد ترشح هورمون‌های مورد نیاز برای عملکرد طبیعی بدن است. این هورمون‌ها در تنظیم فشار خون، ضربان قلب، دمای بدن و حتی متابولیسم کلی بدن انسان نقش حیاتی ایفا می‌کنند. در نتیجه انتظار می‌رود هر گونه اختلالی در عملکرد این غدد عملکرد کلی بدن انسان را تحت الشعاع قرار دهد.

سرطان تیروئید چیست؟

عارضه‌های زیادی غده تیروئید را تحت تاثیر قرار می‌دهند، از کم کاری تیروئید گرفته تا پر کار بودن این غدد. یکی دیگر از بیماری‌هایی که می‌تواند این بخش را درگیر کند و در صورت پیشرفت وخامت این غدد ظاهر می‌شود سرطان است. سرطان تیروئید (Thyroid Cancer) به معنی رشد و تقسیم غیر قابل کنترل سلول‌های این بخش است. در نتیجه سرطان تیروئید منجر به تغییرات سلولی این غدد می‌شود. به طور کلی غده تیروئید اغلب مردم از دید ظاهری قابل رویت و لمس شدن نیست. اما زمانی که این غدد درگیر بیماری و سرطان می‌شوند تغییر شکل می‌دهند و ممکن است تومورهای سرطانی از نظر ظاهری هم تغییراتی در بخش جلویی گردن ایجاد کند که یکی از شایع‌ترین این تغییرات ورم کردن این قسمت است. خبر خوب این است که به لطف پیشرفت‌های حاصل شده در دنیای پزشکی روش‌های بسیار زیادی به منظور درمان و کنترل این بیماری وجود دارد.

انواع سرطان تیروئید کدام‌اند؟

مانند بسیاری دیگر از انواع سرطان این مدل هم نوع خوش‌خیم و بدخیم دارد. جدای از این با توجه به نوع توموری که این سرطان در بخش تیروئید ایجاد می‌کند به چند دسته تقسیم می‌شود که در ادامه بیشتر در مورد انواع مختلف آن صحبت خواهیم کرد:

  • سرطان پاپیلاری تیروئید (Papillary): بیش از 8% کیس‌های مبتلا به سرطان تیروئید درگیر نوع پاپیلاری می‌شوند. این مدل رشد بسیار کندی دارد. به علاوه اینکه اغلب اوقات هم غدد لنفاوی گردن را درگیر می‌کند. خوشبختانه این نوع به متدهای درمانی پاسخ مثبتی می‌دهند و به ندرت منجر به مرگ می‌شود.
  • سرطان فولیکولی تیروئید (Follicular): حدود 15% کیس‌های سرطان تیروئید از نوع فولیکولی هستند. به علاوه اینکه این مدل اغلب اوقات به قسمت‌های مجاور مانند استخوان‌ها و اندام‌هایی مانند ریه سرایت می‌کند.
  • سرطان مدولاری تیروئید (Medullary): تقریبا 2% سرطان‌های تیروئید از نوع مدولاری هستند. اغلب اوقات ژنتیک نقش بسیار پر رنگی در این قضیه بازی می‌کند و عموما افرادی که سابقه سرطان تیروئید را در خانواده خود داشته‌اند درگیر این بیماری می‌شوند. در نتیجه انتظار می‌رود که یک جهش ژنتیکی علت اصلی این ماجرا باشد.
  • سرطان تیروئید آناپلاستیک (Anaplastic): آناپلاستیک بدترین نوع سرطان تیروئید است که به سختی درمان می‌شود. به علاوه اینکه به سرعت پیشرفت کرده و می‌تواند رشد غیر قابل باوری داشته باشد و بخش‌های زیادی از بدن را درگیر کند.

اگر در مورد انواع این بیماری به اطلاعات بیشتری نیاز دارید سری به سایت درمانکده بزنید. همچنین می‌توانید بهترین فوق تخصص غدد در تهران و شهرهای دیگر را از سایت پیدا کنید.

سرطان تیروئید چیست؟

علت سرطان تیروئید چیست؟

با اینکه دنیای پزشکی پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است اما هنوز هم محققین مطمئن نیستند که علت اصلی سرطانی شدن سلول‌های تیروئید چه چیزی می‌تواند باشد. با این حال برخی عوامل از جمله قرار گرفتن در معرض اشعه‌های خطرناک، رژیم غذایی نامناسب، ژنتیک و… در بروز این بیماری نقش دارند. از دیگر دلایل احتمالی سرطان تیروئید می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • بزرگ شدن تیروئید
  • سابقه بیماری خانوادگی
  • التهاب غدد تیروئید
  • جهش‌های ژنتیکی
  • مصرف کم ید
  • چاقی و شاخص BMI بالا
  • پرتو درمانی
  • قرار گرفتن در معرض امواج رادیو اکتیو
  • و…

بد نیست بدانید که تحقیقات ثابت کرده زنان بیشتر از مردان در معرض خطر این بیماری قرار می‌گیرند. همچنین اغلب اوقات زنان در بازه سنی 40 تا 50 سال و مردان در بازه سنی 60 تا 70 سال درگیر این بیماری می‌شوند.

علائم و نشانه‌های سرطان تیروئید کدام‌اند؟

این بیماری اغلب اوقات در مراحل اولیه هیچ گونه علائم مشخصی ندارد و همین موضوع تشخیص آن را سخت می‌کند. البته دقت کنید که همه ما ممکن است برخی ندول در بخش تیروئید خود داشته باشیم که همه آن‌ها خطرناک و سرطانی نیستند. تنها زمانی این ندول‌ها خطرناک هستند که رشد غیر طبیعی داشته باشند.

مشکلات تنفسی و بلع، تغییر صدا و ورم کردن بخش زیری گلو از نشانه‌های ابتدایی این بیماری هستند. همچنین خستگی، از دست دادن اشتها، حالت تهوع و استفراغ و کاهش وزن ناخواسته از جمله علائمی هستند که نشان‌ می‌دهند بیماری گسترش پیدا کرده است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

علائم ابتدایی این بیماری مشخص و قابل توجه نیست. همین موضوع ممکن است باعث شود تا افراد خیلی دیر متوجه بیماری خود شوند. با این حال پیشنهاد ما به شما این است که در صورت بروز هرگونه تغییر در غده تیروئید خود برای معاینه به متخصص مراجعه کنید و با انجام بررسی بالینی و برخی آزمایش‌های اولیه از سلامت و وضعیت خود آگاه شوید.

تشخیص و درمان سرطان تیروئید

زمانی که به پزشک مراجعه می‌کنید ابتدا متخصص با لمس کردن غدد تیروئید وضعیت آن‌ها را بررسی می‌کند. سپس به منظور تشخیص دقیق‌تر از آزمایش‌هایی مانند آزمایش خون، سونوگرافی، بیوپسی، تصویربرداری MRI و همچنین اسکن رادیویی ید کمک می‌گیرد.

بعد از تشخیص نوبت به راه‌کارهای درمانی می‌رسد. تشخیص زودهنگام شانس بیمار برای درمان را چندین برابر می‌کند. به طور کلی روش‌های درمانی در چند گزینه خلاصه می‌شوند. از جمله متدهای درمانی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • جراحی
  • ید رادیواکتیو
  • پرتو درمانی
  • شیمی درمانی
  • هورمون درمانی
  • و…

اگر در مورد راه‌کارهای درمانی به اطلاعاتی بیشتری نیاز دارید سری به سایت درمانکده بزنید.

 

سرطان تیروئید چیست؟

سخن پایانی

همان‌طور که دیدید سرطان تیروئید مهم‌ترین غدد درون‌ریز بدن را درگیر می‌کند. بیماری که می‌تواند در صورت عدم پیگیری و تشخیص به موقع به بخش‌های دیگر بدن از جمله ریه، غدد لنفاوی، پوست، کبد و همچنین استخوان نیز سرایت کند. خوشبختانه روش‌های درمانی بسیار متنوعی در دسترس هستند که در اکثر مواقع نتیجه مثبتی هم به همراه دارند. اگر در این زمینه به مشاوره نیاز دارید به درمانکده سر بزنید. همچنین در این سایت لیست کاملی از متخصصین در اختیارتان قرار می‌گیرد. از دکتر گوارش گرفته تا متخصص اطفال و… به علاوه اینکه درمانکده بهترین سایت نوبت دهی پزشک بوده که در کمترین زمان ممکن برایتان نوبت ویزیت را فراهم می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا