اقتصاد

ضرر تقریبی سهامداران صنعت فولاد و هشدار به ترجیح دولت در قطع برق صنایع.

احسان دشتیانه درباره خسارت شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورسی و سهامداران و ناشی از قطع برق و گاز صنایع و خاموشی‌ها به ایلنا گفت: عدد دقیقی از میزان خسارت نیست اما تنها در صنعت فولاد، تولید ۳۰ میلیون تنی شرکت ها در سال ۹۹ به ۲۷.۵ میلیون رسید.

وی ادامه داد: بنابراین به اندازه قیمت ۲.۵ میلیون تن فولاد به این صنعت و سهامداران زیان وارد شده که عدد قابل توجهی است. در این میان ناترازی برق به ۶ تا ۱۲ هزار مگاوات رسیده‌ منجر به آسیب جدی صنایع و سهامداران خواهد شد. هرچند همکاری سال گذشته وزارت نیرو با وزارت صنعت ، مثبت بوده و انتظار می رود این رویه در سال جاری هم تکرار و افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس افزود: واقعیت این است که دولت از چند سال گذشته بین قطع برق چند ساعته خانگی و صنایع، گزینه دوم را انتخاب کرده اما در بلندمدت آسیب ناشی از محل خاموشی صنایع، متوجه مردم خواهد شد و در زندگی اثر بسیار بدتری از خاموشی چند ساعته خواهد داشت. بنابراین باید فکر و تدبیر اساسی درباره سرمایه‌گذاری برای تامین انرژی به ویژه برق کرد.

دشتیانه ریشه این مشکل را دستوری بودن قیمت برق و اثر بر کاهش و غیر اقتصادی شدن سرمایه‌گذاری دانست و ادامه داد: تامین برق از بورس رویه ایی مناسب و باعث رقابتی شدن قیمت‌ها می‌شود و برق سبز هم اقتصادی است اما به دلیل تعیین دستوری قیمت ها این حوزه غیر اقتصادی شده‌ است. بنابراین خرید برق سبز برای صنایع توجیه دارد و کمبود‌ها را جبران و باعث افزایش انگیزه سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا