اقتصاد

کمک‌ هزینه حق اولاد به مستمری‌ بگیران

اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در سازمان تأمین اجتماعی منافعی را برای برخی از بازنشستگان و مستمری‌بگیران به دنبال …
اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در سازمان تأمین اجتماعی منافعی را برای برخی از بازنشستگان و مستمری‌بگیران به دنبال داشته به گونه‌ای که جامعه بازنشسته و مستمری‌بگیر با سه فرزند یا بیشتر تاکنون از مزایای کمک‌هزینه حق اولاد بهره‌مند نبودند اما این قانون سازمان‌ها را ملزم به تحقق پرداخت آن به این گروه از جامعه هدف کرده است.

تا پیش از این کمک‌هزینه حق اولاد به بازنشستگان و مستمری‌بگیرانی با بیش از سه فرزند پرداخت نمی‌شد اما با اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از آبان ۱۴۰۰ و با صدور بخشنامه‌ای از سوی سازمان تأمین اجتماعی، به منظور حمایت از جامعه بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران این سیاست از سوی سازمان دنبال شد.

حذف محدودیت پرداخت کمک هزینه حق اولاد مزایایی برای ۱۵ هزار نفر از جامعه تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی با بیش از سه فرزند داشته است؛ اکنون این افراد می‌توانند از مزیت‌های این قانون و بهره‌مندی از این حق برخوردار باشند.

محمدرضا رخشانی‌مقدم، مدیرکل امور مستمری‌های سازمان تأمین‌اجتماعی پیش‌تر در گفت‌وگو با آتیه آنلاین گفت: ۱۵ هزار نفر از جامعه هدف تحت پوشش سازمان شامل بازنشستگان، ازکارافتادگان و بازماندگان به‌دلیل داشتن بیش از سه فرزند، امکان دریافت حق ‌اولاد را برای فرزندان خود دارند. با اجرای این طرح هیچ محدودیتی برای پرداخت حق اولاد به این جامعه هدف وجود ندارد، حتی چهار یا پنج فرزند به شرط داشتن شرایط قانونی تعیین شده، امکان دریافت این کمک‌هزینه را خواهند داشت.

به گفته او، بر اساس اطلاعات موجود برای کمک‌هزینه اولاد برای هر فرزند جامعه بازنشستگان و مستمری‌بگیران مبلغ ۴۲۲ هزار تومان و برای حق عائله‌مندی ۹۱۷ هزار تومان تعیین شده است؛ همچنین بازنشسته و مستمری‌بگیر به ازای هر فرزند خود این مبلغ حق اولاد را دریافت خواهد کرد.

حذف محدودیت پرداخت حق اولاد به افراد تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی اهدافی همچون حمایت از نهاد خانواده، کمک به بهبود وضعیت معیشتی و رفاهی آنان و حمایت همه‌جانبه از بازنشستگان را دارد. بنابراین همه فرزندان دختر تحت تکفل تا زمان ازدواج یا اشتغال و فرزندان پسر تا ۱۹ سال تمام و پس از آن در صورت اشتغال به تحصیل در مراکز دانشگاهی یا طبق نظریه کمیسیون پزشکی با بهره‌مندی ازکارافتاده کلی امکان دریافت این کمک هزینه را دارند.

حذف محدودیت پرداخت کمک‌هزینه اولاد حداکثر تا ۳ فرزند در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تصویب شد. تا پایان سال ۱۴۰۱ کمک‌هزینه اولاد صرفاً تا سقف ۳ فرزند قابل پرداخت به مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی بود که در اجرای ماده (۷۳) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب مجلس شورای اسلامی، محدودیت مربوط به پرداخت کمک‌هزینه اولاد حداکثر تا ۳ فرزند در دستورالعمل‌ها و دستورهای اداری مربوط به مزایای متعلقه به مستمری‌بگیران از ابتدای سال‌جاری حذف شد. مبلغ کمک‌هزینه عائله‌مندی و اولاد مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی واجد شرایط، وفق مصوبات هیأت وزیران از سال ۱۴۰۰ تاکنون همانند بازنشستگان دستگاه‌های اجرایی و مطابق بند (۴) ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری پرداخت می‌شود.

موضوع پرداخت کمک‌هزینه اولاد به مستمری‌بگیران در متن اصلی قانون تأمین‌اجتماعی وجود ندارد، اما از تاریخ اول فروردین‌ماه سال ۱۳۷۱ با پیشنهاد سازمان به ‌منظور مساعدت بیشتر مالی به بازنشستگان و مستمری‌بگیران، هیأت‌وزیران پرداخت کمک‌هزینه اولاد را به‌عنوان مزایای جنبی مستمری‌ بگیران تصویب کرد.

به استناد بند (۴) ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری، تاکنون کمک‌هزینه اولاد حداکثر به سه فرزند تحت تکفل بازنشستگان و مستمری‌بگیران تعلق می‌گرفت اما در حال حاضر جامعه مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی با هر تعداد فرزند، کمک‌هزینه اولاد را از طرف این سازمان دریافت خواهند کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا