نماد سایت اکو بورس

ردپای دلار در بازار طلا و سکه/ عقب نشینی سکه ادامه دارد؟

ردپای دلار در بازار طلا و سکه/ عقب نشینی سکه ادامه دارد؟

 بازار طلا و سکه از روز گذشته چشم به نوسانات قیمت دلار به عنوان اولین مولفه اثرگذار بر قیمت‌ها دوخته است؛ چرا که اونس طلا در پی تعطیلات پایان هفته میلادی نوسانی را به ثبت نرسانده است و دلار نقش آفرین اصلی بازار در جریان معاملات امروز خواهد بود. قیمت اونس طلا امروز 2657 دلار است.

با این حال، قیمت طلا و سکه در نخستین روز هفته متاثر از کاهش ارزش دلار، روند نزولی را در پیش گرفت. کاهش نزدیک به هزار تومانی قیمت دلار، تمام قطعات سکه شامل سکه تمام، نیم‌سکه، ربع‌سکه و سکه گرمی را با افت ارزش همراه کرد؛ روندی که به عقیده تحلیل‌گران بازارهای مالی ناشی از «کاهش تقاضا» و «نوسانات اقتصادی» هم در بازار طلا و سکه بوده است. این افت قیمت‌ها نه تنها در سکه‌های سنگین‌تر بلکه در قطعات کوچکتر و انواع طلا نیز مشهود بود و در پی آن قیمت هر گرم طلای 18 عیار نیز در ادامه روند نزولی خود، در محدوده چهار میلیون و 50 هزار تومان قرار گرفت.

قیمت طلای آبشده هم روز شنبه با شروع مثبت و گپ قیمت 110 هزار تومانی در محدوده 17 میلیون و 755 هزار تومان کار خود را آغاز کرد. اما به سرعت تحت تأثیر فعال شدن جناح کاهشی، کاهش یافت و به 17 میلیون و 565 هزار تومان رسید. حباب طلای آبشده هم با کاهش 200 هزار تومانی به یک درصد رسید.

​​​

 

قیمت سکه امامی هم معاملات را در 49 میلیون و 700 هزار تومان آغاز کرد و همچون طلا و دلار، به مرز 49 میلیون و 50 هزار تومان عقب‌نشینی کرد. قیمت سکه امامی در نهایت با ادامه روند کاهشی، کانال 49 میلیون تومان را از دست داد و به 48 میلیون و 950 هزار تومان رسید. نیم‌سکه و ربع سکه هم به ترتیب 26 میلیون و 500 هزار تومان و 17 میلیون و 400 هزار تومان معامله شدند. سکه گرمی نیز در کانال هشت میلیون و 50 هزار تومان باقی ماند و نوسانات جزئی داشت. حباب سکه هم با کاهش یک درصدی، ده میلیون تومان شد.

براساس پیگیری‌ از معامله گران، هرگونه اصلاح قیمت در کوتاه‌مدت می‌تواند فرصتی برای ورود سرمایه‌گذاران به بازار طلا و سکه باشد. همچنین برگزاری حراج طلا و سکه در هفته آینده، می‌تواند منجر به بلوکه‌شدن نقدینگی و کاهش بیشتر قیمت‌ها شود. برخی معامله‌گران معتقدند که کمبود نقدینگی و تقاضا می‌تواند بازار طلا و سکه را به سمت اصلاح‌ بیشتر قیمت سوق دهد.

معامله‌گران فنی هم بر این باورند که طلای آبشده در جریان معاملات امروز حمایت کلیدی در مرز 17 میلیون و 350 هزار تومان دارد و در صورت شکست این سطح، احتمال کاهش قیمت تا مرز 17 میلیون و 100 هزار تومان قوت خواهد گرفت. از سوی دیگر، اگر قیمت طلای آبشده از مرز مقاومت مهم 17 میلیون و 850 هزار تومان عبور کند، احتمال ورود به کانال جدید وجود دارد.

تکنیکالیست‌ها هم معتقدند سطح حمایتی کلیدی برای سکه امامی در محدوده 48 میلیون و 600 هزار تومان قرار دارد و اگر این سطح شکسته شود، کاهش بیشتر قیمت تا محدوده 48 میلیون و 300 هزار تومان محتمل است. مقاومت مهم سکه نیز در 49 میلیون و 800 هزار تومان است و عبور از این سطح می‌تواند افزایش قیمت را تا مرز 50 میلیون تومان به دنبال داشته باشد.

خروج از نسخه موبایل