اقتصادآخرین عناوین

گرانی سرسام آور میوه در آخر تابستان/ جولان دلالان در سایه نبود نظارت

رصد هفتگی بازار میوه و صیفی جات نشان می‌دهد که افزایش قیمت میوه نسبت به سال‌های قبل پرشتاب تر بوده به طوری که سبد مصرفی خانوار‌ها را تهی کرده است.

بررسی های میدانی و گشتی در فضای مجازی و سایت های خرید آنلاین نشان می دهد، قیمت میوه و صیفی جات به طرز عجیبی گران شده به طوری که باوجود اینکه در حال سپری کردن روزهای پایانی تابستان هستیم، اکثر میوه‌های فصل کمتر از ۵۰ هزار تومان برای هر کیلوگرم پیدا نمی‌شود و اختلاف قابل توجهی با نرخ های مصوب دارد.

 

بررسی قیمت‌ها نشان می‌دهد  نرخ میوه به جایی رسیده است که کف قیمت اکثر میوه‌های موجود در بازار به ازای هر کیلوگرم در محدوده ۵۰ هزار تومان است و این مسئله تورم بازار میوه را به خوبی نشان می‌دهد.

براساس نرخ‌نامه قیمت میوه منتشرشده از سوی سازمان میوه و تره بار تهران در ۲۰ خرداد ۱۴۰۳، قیمت هرکیلو زرد‌آلو ۸۵ هزار تومان، گیلاس ۸۹ هزار تومان و گوجه‌سبز ۹۹ هزار تومان به فروش می‌رسید. این در حالی است که در سال گذشته قیمت زردآلو ۳۹ هزار تومان، گیلاس ۴۴ هزار تومان و گوجه سبز با قیمت ۶۵ هزار تومان دراختیار مصرف کننده قرار می‌گرفت.

 وضعیت قیمت میوه در روزهای پایانی تابستان/جای خالی نظارت و جولان دلالان

 

قیمت گلابی ۶۹ هزار تومان و شلیل و شبرنگ ۴۸ هزار تومان نرخ گذاری شده اند. البته قیمت‌های اعلامی بر اساس نرخ نامه میوه و تره بار تهران بوده و از مغازه‌ها کمتر است. برای مثال قیمت موز در میادین  ۶۵ هزار تومان به فروش می‌رسد درحالیکه بررسی های میدانی نشان می دهد نرخ این محصول در بازار در محدوده ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود و یا اینکه مغازه دار‌ها قیمت خیار را تا ۷۰ هزار تومان به فروش می‌رسانند، اما قیمت آن در میادین میوه و تره بار ۳۲ هزار تومان است.

به نظر می رسد دلالان و البته برخی از فروشندگان خرد، نقش پررنگی در ایجاد چند نرخی بودن میوه و صیفی جات و البته اختلاف قابل توجه نرخ فروش و نرخ مصوب داشته باشند.

سایت‌های فروش اینترنتی نیز نرخ‌های مختص به خود را دارند که قیمت‌ها به شرح ذیل است:
 نارنگی سبز کیلویی ۶۰ هزار تومان، انبه کیلویی ۱۵۰ هزار تومان، موز کیلویی ۹۷ هزارتومان، خیار یک کیلویی اصفهان بسته بندی شده ۴۳ هزار تومان است.

قیمت شلیل تا ۱۰۱ هزار تومان و هلو انجیری هم تا ۱۰۴ هزار تومان پیش روی داشته است.

میوه هم به سرنوشت گوشت دچار شد/گرانی بی سابقه میوه چه دلیلی دارد؟

این درحالی است که قیمت هلو هم تا ۹۵ هزار تومان و هندوانه نیز تا بالای ۱۰۰ هزار تومان در سایت‌های اینترنتی نرخ گذاری شده اند.

میوه هم به سرنوشت گوشت دچار شد/گرانی بی سابقه میوه چه دلیلی دارد؟

قیمت شلیل و گلابی بیروتی نیز از تورم جا نمانده و با نرخ ۸۶ هزار تومان و ۱۸۲ هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد.

میوه هم به سرنوشت گوشت دچار شد/گرانی بی سابقه میوه چه دلیلی دارد؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا