ریپورتاژ

بازار فارکس چیست؟

برای فعالیت در بازار فارکس می‌توانید از راهنمایی‌های مشاورین آکادمی کریمی شاد کمک بگیرید.

بازار فارکس چیست؟

آیا تابه حال در مورد بازار فارکس شنیده‌اید؟! آیا می‌دانید در این بازار چه چیزی معامله می‌شود؟! به نظرتان این بازار مکان فیزیکی برای تجارت خود دارد یا خیر؟! ما در این مقاله قصد داریم در مورد اینکه بازار فارکس چیست، صحبت کنیم و نوسانات موجود در آن و انواع معاملاتی که در آن انجام می‌شود را مورد بررسی قرار دهیم. به همین دلیل اگر به کسب اطلاعات بیشتر به دلیل آشنایی با فارکس علاقه‌مند هستید و می‌خواهید به طور کامل در مورد آن بدانید تا انتها با ما همراه باشید.

آموزش فارکس

اطلاعات جامع در مورد بازار فارکس

بازار فارکس در واقع یکی از برزگ‌ترین بازارهایی به شمار می‌رود که در زمینه مبادلات ارزی فعالیت می‌کند. در این بازار انواع مختلفی از ارزهای موجود در جهان مبادله شده که حجم آن‌ها در روز به 5 تریلیون دلار می‌رسد. نکته‌ای که باید در مورد بازار فارکس به آن اشاره کرد این است که به صورت غیرمتمرکز فعالیت می‌کند. به عبارت دیگر هیچ مکان مشخصی برای آن وجود نداشته و مبادلات به صورت الکترونیکی در آن صورت می‌گیرند.

علت وجود نوسان در بازار فارکس چیست؟

امیدواریم که متوجه شده باشید بازار فارکس چیست! در ادامه محتوا می‌خواهم در مورد نوسانات موجود در بازار فارکس صحبت کنیم. عوامل متعددی وجود دارند که می‌توانند بر ارزش پول رایج کشورها و در نهایت بازار فارکس تاثیر بگذارند. به عنوان مثال، نرخ مربوط به بیکاری، میزان صادرات، نرخ بیکاری، تورم، نرخ مربوط به بهره‌های رشد اقتصادی، وجود کسری در بودجه، روابط بین‌المللی و حتی انتخاب رئیس‌جمهور جدید برای کشورها، همگی از جمله مواردی به شمار می‌روند که بر ارزش ارز رایج کشور که به آن فیات نیز گفته می‌شود، تاثیر می‌گذارند.

جالب است بدانید سخنرانی رئیس‌های بانک‌های مرکزی کشورهای مهمی مانند چین، ایالات متحده، سوئیس یا ژاپن، در رابطه با اعلام نرخ تورم فصلی یا سالانه همچنین دیگر اخبار مهم مرتبط با حیطه اقتصادی می‌توانند ارزش پول آن کشور را دچار نوسان کنند.

به عبارت دیگر تمامی اتفاقاتی که به آن‌ها اشاره شد، می‌توانند باعث افزایش یا کاهش ارزش ارز خود شوند. در همین راستا سرمایه‌گذاران با پیگیری این اخبار، می‌توانند از فرصت‌هایی که به وجود می‌آیند، استفاده کرده و ارزی را که احتمال رشد آن بالا است را خریداری کرده به علاوه ارزی را که امکان دارد سقوط کند را ‌بفروشند. افراد حرفه‌ای در این زمینه با استفاده از تقویم اقتصادی موجود، رویدادهای مهم را مورد بررسی قرار داده و بر اساس آن‌ها برنامه‌ریزی می‌کنند.

چند مدل معامله در بازار فارکس صورت می‌گیرند؟

اکنون که متوجه شدید بازار فارکس چیست؟! آیا به نظرتان در این بازار چند نوع معامله وجود دارد؟! در این بازار انواع مختلفی از معامله وجود دارد که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند در ادامه انواع آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

معامله‌های آتی در بازار فارکس

معاملات آتی شامل قراردادهایی برای خرید و فروش یک دارایی خاص در تاریخ معینی در آینده هستند. دلیل نامگذاری آن‌ها به عنوان معاملات آتی، همین ویژگی است که به آن اشاره شد. در معاملات آتی مرتبط با ارزها در بازار فارکس، قیمت خرید و فروش یک ارز خاص برای تاریخ مشخصی در آینده تعیین شده و با توجه به آن برنامه‌ریزی انجام می‌شود.

اختیار معامله در بازار فارکس

اختیار معامله، قراردادی به شمار می‌رود که بر اساس آن، معامله‌‌کننده این حق را دارد (اما الزامی به انجام آن ندارد) که یک دارایی مشخص را با هزینه‌ای معین در تاریخ مشخصی که در قرارداد به آن اشاره شده است، خریداری کرده یا آن را بفروشد.

وقتی که یک معامله‌کننده قرارداد اختیار معامله‌ای را به فروش می‌رساند، متعهد می‌شود در تاریخی که در سررسید مشخص شده است، دارایی مالی مذکور در قرارداد را با قیمت تعیین‌شده خریداری کند. امیدواریم متوجه شده باشید بازار فارکس چیست و چند نوع معامله دارد.

بازار نقدی

بازار نقدی اسپات فارکس یک بازار بسیار جذاب و بزرگ به شمار رفته که نقدینگی در آن بسیار بالا است. نکته‌ای که باید در مورد بازار نقدی گفت این است که به صورت 24 ساعته در حال فعالیت است اما هیچ بورس یا مکان متمرکزی ندارد. معامله‌‌کنندگان می‌توانند از هر نقطه‌ای در دنیا و در هر زمانی در این بازار بزرگ به معامله بپردازند.

بازار شرط‌بندی فارکس

بازار شرط‌بندی فارکس در آمریکا نوعی قمار اینترنتی به شمار می‌رود. به همین دلیل انجام این نوع شرط‌بندی‌ها غیرقانونی است. در این بازار معامله‌هایی که انجام می‌شود بر مبنای حدس و پیش‌بینی معامله‌کننده است. به همین دلیل میزان سودی که در این بازار شرط‌بندی فارکس به دست می‌آورید، به درست بودن پیش‌بینی شما و مقدار سرمایه‌ای که وارد معامله می‌کنید، بستگی دارد.

 

بازار خرده‌فروشی در فارکس

باید به این نکته اشاره کرد که بازار خرده‌فروشی موجود در فارکس به عنوان نوعی بازار ثانویه خارج از بورس (OTC) به شمار می‌رود. این بازار به معامله‌کنندگان تازه‌کار که سرمایه کمی دارند، امکان ورود به بازار فارکس را می‌دهد. به عبارت دیگر، بروکرها یا بارگزاری‌ها به نمایندگی از معامله‌گران خرده‌پا در بازار اولیه OTC (خارج از بورس) فعالیت کرده و بهترین قیمت‌های موجود را پیدا می‌کنند و در پلتفرم‌های نرم‌افزاری مختص به خود برای مشتریانی که دارند، به نمایش می‌گذارند.

جالب است بدانید این قیمت‌گذاری با استفاده از یک ضریب اهرمی انجام می‌شود، که به معامله‌‌کنندگان با سرمایه جزئی اجازه داده در معاملاتی شرکت کنند که ارزش آن‌ها بیش‌تر از سرمایه واقعی‌ افراد ذکرشده است. حتما تا به اینجا متوجه شدید که بازار فارکس چیست و درک بهتری از انواع معاملات پیدا کردید.

آموزش فارکس

کلام پایانی

طبق مطالب موجود در متن متوجه شدید که بازار آموزش فارکس چیست؟! این بازار همان طور که در محتوا نیز به آن اشاره شد، نوعی بازار تبادل ارز در سراسر دنیا به شمار رفته و غیر متمرکز است. به همین دلیل مکان مشخصی ندارد و از طریق اینترنت تمام این معامله‌ها صورت می‌گیرد.

همچنین اشاره شد که عوامل مختلفی مانند انتخاب رئیس جمهور، نرخ بیکاری، تورم و غیره همگی می‌توانند نقش به‌سزایی بر روی نواسات موجود در فارکس داشته باشند. به علاوه برای آشنایی با فارکس باید بدانید که انواع مختلفی از معاملات در آن صورت می‌گیرند که هر کدام کاربرد خاصی دارند؛ در نتیجه شما با توجه به هدفی که دارید، می‌توانید هر کدام را که می‌خواهید انتخاب کنید.

 

آکادمی کریمی شاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا