ریپورتاژ

چگونه برای پروژه های مالی سرمایه گذار جذب کنیم؟

جذب سرمایه گذار برای پروژه های مالی

جذب سرمایه گذار یک راه منطقی برای تامین سرمایه پروژه های مالی و تجاری محسوب می شود. برای این کار شرکت تجاری می توانید از طریق بازار سرمایه ای بورس، جذب سرمایه گذار به صورت اختصاصی و یا کرادفاندینگ نسبت به جذب سرمایه گذار و تامین مالی اقدام کند.

یکی از پایه های اساسی راه اندازی و پیش برد انواع پروژه های مالی و تجاری، تامین مالی و سرمایه ای آن هاست. در واقع یک پروژه زمانی اجرایی می شود که هزینه های مورد نیاز آن تامین شده باشد، یکی از بهترین راه های تامین سرمایه برای چنین پروژه هایی جذب سرمایه گذار است. اما چگونه می توان این کار را انجام داد؟

سرمایه گذار فردی است که سرمایه ای مشخص در اختیار دارد، این فرد می تواند سرمایه خود را در اختیار شرکت تجاری قرار دهد و اجازه دهد که شرکت بر اساس این سرمایه اهداف تجاری و مالی خود را محقق کند. در مقابل سرمایه گذار انتظار دارد در دوره ای مشخص اصل و سود سرمایه خود را از طریق شرکت دریافت کند. در این بین چالش های مختلفی وجود دارد که بررسی این چالش ها می تواند ما را در مسیر چگونگی جذب بهتر و موفق سرمایه گذار برای پروژه های مالی قرار دهد.

چالش های جذب سرمایه گذار در پروژه های مالی

سرمایه گذاری یک عمل پر ریسک برای سرمایه گذار محسوب می شود. یعنی این احتمال و ریسک برای سرمایه گذار وجود دارد که طی موقعیت سرمایه گذاری شده اصل سرمایه خود را از دست دهد و یا با سود کمتر از درصد تورم از موقعیت سرمایه گذاری خارج شود.

بنابراین اولین و مهم ترین چالش بزرگ جذب سرمایه گذار مسئله ای تحت عنوان ریسک سرمایه گذاری است. این چالش برای شرکت ها و کسب و کارهای کوچک یا متوسط که از اعتبار و گردش مالی پایین تری برخوردار هستند بزرگ تر است.

در خصوص این شرکت ها، سرمایه گذار تنها به طرح و اهداف مالی و تجاری نگاه نمی کند، بلکه این مسئله را هم در نظر می گیرد که اعتبار مالی شرکت در چه اندازه ای است و آیا می تواند در موعد مقرر اصل یا سود سرمایه را بازگرداند. توان مالی و گردش های سرمایه ای که در شرکت وجود دارد می تواند از جمله مهم ترین فاکتورها در تاثیرگذاری این چالش باشد.

چالش مهم دیگر این است که غالب طرح ها و اهداف مالی و تجاری نیاز به سرمایه ای قابل توجه دارد. امروز کمتر سرمایه گذاری این چنین سرمایه هایی را در اختیار دارد و اگر هم چنین سرمایه گذاری پیدا شود به سختی می تواند به شرکت یا کسب و کار اعتماد کند و سرمایه خود را در اختیار آن ها قرار دهد.

از طرف دیگر ورود به بازار بورس و سرمایه ای نیاز به پیش شرط هایی است که عملا بسیاری از شرکت ها و کسب و کارهای کوچک یا متوسط فاقد آن هستند. بنابراین کشف یک یا چند سرمایه گذار محدود که بتوانند به شرکت اعتماد کنند تنها راه جذب سرمایه گذار برای بسیاری از آن ها محسوب می شود. ریسک بالا و نبود اعتبار مالی کافی از جمله مواردی است که این مسیر را سخت تر می کند.

مسیرهای جذب سرمایه گذار برای تامین مالی

مسیرهای جذب سرمایه گذار برای تامین مالی

جذب سرمایه گذار یکی از مهم ترین روش هایی است که امکان تامین مالی پروژه های مختلف را فراهم می کند. در کنار این روش می توان از طریق دریافت وام و تسهیلات بانکی و یا فروش دارایی های متعلق به شرکت یا کسب و کار نیز اقدام کرد.

اما تنها جذب سرمایه گذار است که می تواند بدون ایجاد بدهی و کاهش تراز مالی، امکان تزریق سرمایه را فراهم بیاورد. در این روش سرمایه گذار به ازای تامین سرمایه می تواند درصدی از مالکیت شرکت یا کسب و کار را تامین کند؛ حال نوبت این است که بدانیم بهترین راه ها برای جذب سرمایه گذار چیست؟

بازار بورس و سرمایه

مسلما اولین و اصلی ترین مسیر جذب سرمایه گذار، استفاده از بازار بورس و سرمایه است. در این بازار شرکت های مختلف می توانند با فروش درصدی از سهام مالکیت خود سرمایه لازم را به دست بیاورند.

نکته مهمی که در این مسیر وجود دارد این است که بسیاری از شرکت ها و کسب و کارهای کوچک امکان ورود و حضور در این بازارها را ندارند. در کلام ساده تر لازم است که شرکت ها و کسب و کارها برای ورود به دنیای بورس از یک سری فیلترها عبور کنند و شرایط لازم را داشته باشند. این شرایط و فیلتر ها عملا کاری کرده است که امکان حضور این گروه از شرکت ها در بازار بورس منتفی باشد.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری با سود بالا

جذب سرمایه گذار به شکل خصوصی

جذب سرمایه گذار به شکل خصوصی

یکی دیگر از مسیرهای مهم جذب سرمایه گذار برای پروژه های مالی این است که شرکت بتواند فرد یا افرادی را به صورت خصوصی و اختصاصی پیدا کند که امکان سرمایه گذاری در این پروژه را داشته باشند. در این حالت شرکت و فرد به صورت مستقیم وارد مذاکره شده و قرار لازم را تدوین می کنند.

مسئله ای که در این مسیر وجود دارد این است که مسلما پیدا کردن شرکت یا فرد سرمایه گذاری که ریسک سرمایه گذاری را قبول کرده و به شرکت یا کسب و کار کوچک یا متوسط اعتماد کند مسلما کار بسیار سختی است. البته دسته از سرمایه گذاران وجود دارد که تحت عنوان سرمایه گذاران فرشته شناخته می شوند.سرمایه گذار با قبول ریسک سرمایه گذاری بر روی چنین طرح ها و شرکت هایی می خواهد سود بسیار بیشتری برداشت کند.

در کلام ساده تر حتی برای این دست از سرمایه گذاران آینده طرح و پروژه مالی و احتمال کسب سودآوری بالا الویت دارد. بنابراین این تصور را نداشته باشید که سرمایه گذاران فرشته برای هر طرح و پروژه ای اقدام به سرمایه گذاری می کنند. نکته دیگر این است که این سرمایه گذاران همواره درصد سود بالایی از سرمایه گذاری های خود دریافت می کنند که می تواند کمی برای شرکت سنگین باشد.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری زود بازده

جذب سرمایه گذار بدون از دست رفتن مالکیت

یکی از مهم ترین ویژگی های مسیر جذب سرمایه گذار برای تامین مالی، از دست رفتن درصدی از مالکیت شرکت است. این مسئله برای بسیاری از شرکت ها و کسب و کارهای کوچک و متوسط اتفاق چندان جالبی محسوب نمی شود.

در دنیای اقتصاد امروز مسیری پیش بینی شده است که شرکت می تواند با دریافت وام از مجموعه سرمایه گذاران نسبت به تامین سرمایه ای خود اقدام کند. در کلام ساده تر مجموع سرمایه گذاران مختلف با سرمایه های گوناگون در کنار یک دیگر قرار می گیرند و می توانند نیاز مالی شرکت را تامین کنند.

در این روش سرمایه تجمیع شده به عنوان وام با زمان بازپرداخت اصل و سود سرمایه در اختیار شرکت قرار می گیرد. در این روش عملا هیچ مالکیتی از شرکت کاسته نمی شود و سرمایه دریافتی به عنوان وام (الزام به بازپرداخت اصل سرمایه) برای تامین سرمایه به شرکت پرداخت می شود.

سرمایه گذاران نیز بر اساس طرح های ارائه شده توسط شرکت ها و سودآوری های پیش بینی شده در دوره های مشخص (دو تا دوازده ماهه) نسبت به سرمایه گذاری و انتخاب شرکت اقدام می کنند. در این مسیر عملا شرکت ها و کسب و کارهای کوچک، متوسط یا بزرگ می توانند با ارائه ضمانت های معتبر (مانند ضمانت حسن انجام کار یا ضمانت شخص ثالث) نسبت تامین مالی کسب و کار خود اقدام نمایند، در دنیای اقتصاد به این روش کرادفاندینگ گفته می شود.

بیشتر بخوانید: نحوه ثبت نام سهام عدالت نوزادان

دونگی، پلتفرمی برای تامین مالی

برای تجمیع سرمایه های مختلف سرمایه گذاران لازم است پلتفرمی وجود داشته باشد. در ایران دونگی معتبرترین و بهترین پلتفرم در این حوزه شناخته می شود که توانسته امکانات گوناگونی برای شرکت های تجاری و سرمایه گذاران ایجاد کند.

هدف از کرادفاندینگ جذب حداکثری سرمایه های خرد و کلان در کنار یک دیگر است. از این رو دونگی با ایجاد امکان هایی مانند امکان سرمایه گذاری با حداقل یک میلیون تومان، ارائه ضمانت نامه های معتبر برای بازگشت سرمایه، ارائه طرح ها در دوره های مختلف سرمایه گذاری، ارائه نتیجه اعتبار سنجی مالی شرکت ها، تبلیغات معتبر در شبکه های اجتماعی گوناگون، عدم دریافت کارمزد از سرمایه گذاران و معاف از مالیات بودن، ارائه ضمانت های معتبر برای بازگشت اصل سرمایه، ارائه ضمانت های معتبر برای پرداخت سود (برای برخی طرح های مشخص) عملا امکان جذب سرمایه گذاران خرد و کلان به شکل حداکثری را فراهم کرده است.

بنابراین دونگی پلتفرمی پر از سرمایه گذاران آماده برای سرمایه گذاری است، این جاست که شرکت ها و کسب و کارهای مختلف باید سعی کنند نظر این سرمایه گذاران را به خود جلب کنند. در کلام ساده تر دونگی سرمایه گذاران مختلفی را در یک پلتفرم قرار داده است، بنابراین امکان استفاده از این سرمایه گذاران برای هر شرکت و طرحی وجود دارد. حال نکته مهم این است که سرمایه گذاران در این پلتفرم سراغ کدام طرح ها و شرکت های می روند؟

جذب سرمایه گذاران آماده در دونگی

جذب سرمایه گذاران آماده در دونگی

دونگی پلتفرمی است که سرمایه گذاران آماده برای سرمایه گذاری با هر میزان سرمایه را در خود جمع کرده است. حال شرکت ها برای جذب سریع و ساده سرمایه گذاران باید چه فاکتورها و شرایطی را داشته باشند؟

  • طرح جامع و واقعی: اولین ویژگی برای جذب سرمایه گذاران، ارائه طرحی کامل و جامع از پروژه و اهداف مالی است که شرکت برای آن نیاز به تامین مالی دارد. بر خلاف تصور سرمایه گذاران تنها به سودآوری و دوره سرمایه گذاری توجه ندارند. سرمایه گذاران، به خصوص سرمایه گذاران با سرمایه های کلان دوست دارند سراغ پروژه های مطمئن با سودآوری قطعی بروند.
  • اعتبار مالی خود را قوی کنید: شرکتی می تواند نظر سرمایه گذاران را به خود جذب کند که اعتبار مالی بهتری داشته باشد. بنابراین برای استفاده از موقعیت هایی مانند کرادفاندینگ بهتر است از اعتبار مالی نسبتا مناسبی برخوردار باشید.
  • تبلیغات هم می توانید داشته باشید: یکی از مهم ترین امکاناتی که پلتفرم دونگی برای شرکت ها و کسب و کارهای مختلف فراهم کرده این است که با قرار گرفتن طرح بر روی پلتفرم، شرکت می تواند لینک های مربوط به آن را در صفحات اجتماعی و سایر پلتفرم های مختلف قرار دهد. بدین ترتیب امکان جذب سرمایه گذار در سریع ترین حالت ممکن برای شرکت ایجاد می شود.
  • سود خود را تضمین کنید: سرمایه گذار همواره دوست دارد که ریسک کمتری در دوره سرمایه گذاری خود متحمل شود. از این رو شرکت های سرمایه گذار می توانند برای تقویت جذب سرمایه گذار و سرعت بخشیدن به این فرایند علاوه بر اصل سرمایه، سود پیش بینی شده را با ارائه ضمانت های معتبر تضمین کنند.

به دونگی اعتماد کنید

بخش مهمی از جذب سرمایه گذار برای تامین مالی یک پروژه، پیدا کردن سرمایه گذار است. دونگی این بخش را به شکل های مختلف بر عهده گرفته است، یعنی دونگی به عنوان یک پلتفرم کرادفاندینگ در ایران سعی کرده با ارائه خدمات مختلف سرمایه گذاران گوناگونی را جذب کند.

بنابراین دونگی محیطی پر از سرمایه گذاران مختلف است که شرکت ها می توانند با ارائه طرح های جذاب، ضمانت نامه های معتبر و سودآوری های خوب سریع تر از همیشه سرمایه مورد نیاز خود را تامین کنند. این می تواند یک روش ساده و سریع برای جذب سرمایه گذاران توسط شرکت ها و کسب و کارهای مختلف محسوب شود.

 

سوالات متداول

مهم ترین فاکتور برای جذب سرمایه گذار توسط یک شرکت چیست؟

طرح اقتصادی یا توجیهی را شاید بتوان مهم ترین فاکتور برای جذب سرمایه گذار بدانیم. در این طرح شرکت اعلام می کند که برای چه اهدافی به چه میزان سرمایه برای چه دوره ای نیاز دارد. همچنین تعیین می شود که در صورت تعیین اهداف چه میزان سودآوری برای شرکت و سرمایه گذاران ممکن است ایجاد شود.

مهم ترین چالش برای جذب سرمایه گذار چیست؟

ریسک سرمایه گذاری را شاید بتوان مهم ترین چالش برای جذب سرمایه گذار دانست. از این رو شرکت ها با حذف یا کاهش این ریسک می توانند سریع تر و ساده تر سرمایه مورد نیاز خود را تامین کنند.

آیا امکان جذب سرمایه گذار خرد برای تامین مالی پروژه های مالی وجود دارد؟

بازار مالی بورس یکی از موقعیت هایی است که امکان جذب سرمایه گذار خرد را فراهم کرده است. اما بسیاری از شرکت های متوسط یا کوچک امکان حضور در این بازار را ندارند. کرادفاندینگ به کمک پلتفرم دونگی امکانی فراهم کرده است که شرکت های کوچک یا متوسط بتوانند از تجمیع سرمایه گذاران خرد نسبت به تامین مالی پروژه های خود اقدام کنند. این یکی از مهم ترین کارکرد هایی است که می توان برای دونگی در نظر گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا