ریپورتاژ

بهترین فیلم‌ها درباره بورس و بازار سرمایه

فیلم درباره بورس، یکی از محتواهای جذابی است که می‌توان گفت به طور گسترده توسط کارگردانان مطرح مورد توجه قرار گرفته. سالانه فیلم‌های متنوعی برای حوزه‌های مختلف طراحی و تولید می‌شود که هر یک دارای هدف متفاوتی به منظور معرفی عرصه‌های مختلف هستند. در این بین بحث بازار سرمایه و بورس، سناریو پرطرفداری بوده که توانسته به سرمایه‌داران و سرمایه‌گذاران بازار بورس کمک کند. از این رو در ادامه قصد داریم نمونه فیلم‌های مطرح درباره بازار سرمایه را مورد بحث بررسی قرار دهیم.

بهترین فیلم‌ها درباره بورس و بازار سرمایه

Becoming Warren Buffet

فیلم وارن بافت شدن، داستان زندگی وارن بافت، رئیس برکشایر هاتاوی و یکی از ثروتمندترین افراد جهان را به تصویر می‌کشد. بافت ثروت خود را از طریق کنسرو به دست آورد. در این فیلم می‌توانید با زندگی یک فرد میلیادر آشنا شوید که در خانه‌ای ساده زندگی می‌کند و شخصیت بسیار فروتنی دارد. به طوری همین اصول اخلاقی شخصیت او، عاملی برای دستیابی به این ثروت بوده است. در واقع بافت با اجازه دسترسی به زندگی خود و ویدیوهای خانگی که قبلاً منتشر نشده بود، نگاهی اجمالی و منحصربه‌فرد خود را ارائه می‌دهد تا این موضوع را تفهیم کند که وقتی پول دیگر معنی ندارد، چه چیزی اهمیت پیدا می‌کند!

Becoming Warren Buffet

The Wolf of Wall Street

گرگ وال استریت که بر اساس داستان واقعی جردن بلفورت ساخته شده، نمونه آشنایی از فیلم‌های موفق در این سبک به شمار می‌رود. در این فیلم شاهد بازه زندگی جردن بلفورت از ظهور او به یک دلال سهام ثروتمند که زندگی پرباری را سپری می‌کند تا سقوط او که شامل جنایت، فساد و دولت فدرال می‌شود، هستیم. کارگردان این فیلم مارتین اسکورسیزی بوده و بازیگران مطرح آن شامل لئوناردو دی کاپریو، جونا هیل و مارگو رابی می‌شود. در این فیلم نه تنها موضوع بازار سرمایه به خوبی تحلیل شده، بلکه مهارت‌های گفتاری هم مورد توجه قرار گرفته شده است. به همین دلیل برای افراد تازه‌ وارد در عرصه سهام‌داری، می‌تواند تاثیرات مثبتی را به همراه داشته باشد.

Wall Street

فیلم وال استریت با بازی چارلی شین، میشل داگلاس و تامارا تیون، در سال 1987 ساخته شد. در این فیلم باد فاکس، یک دلال سهام جوان و بی‌حوصله است که برای رسیدن به اوج دست به هر کاری می‌زند؛ از جمله تجارت بر روی اطلاعات داخلی غیرقانونی که از طریق یک مهاجم شرکتی بی‌رحم و حریص گرفته شده است که جوانان را زیر بال خود می‌گیرد. در این فیلم می‌توان داستان افشای راز یک شرکت هواپیمایی توسط این کاراکتر را مشاهده کرد که به واسطه آن در پی صعود سهام هستند.

Barbarians at the Gate

در فیلم بربرها در دروازه، رئیس یک شرکت بزرگ دخانیات تصمیم می‌گیرد خودش شرکت را بخرد، اما با ارائه پیشنهادات شرکت‌های دیگر، جنگ مناقصه‌ای در می‌گیرد. این فیلم که حول محور مدیریت شرکت دخانیات می‌چرخد، نمونه محبوب دیگری از فیلم‌هایی با سناریو بازار سرمایه بوده است. این فیلم در سال 1993 در آمریکا تولید شده‌.

Glengarry Glen Ross

فیلم گلن‌گری گلن راس، در سال 1992 و با اقتباس از نمایشنامه «دیوید مامت» ساخته شده و داستان حرص و طمع و تاکتیک‌های پنهانی فروشندگان مستغلات را به تصویر می‌کشد. این فیلم با محوریت مشکلات و ستم‌های اقتصادی از جانب مافوق در کنار سخنرانی بی‌نظیر «الک بالدوین»، در میان انواع گزینه‌های محبوب برای ایجاد انگیزه در مخاطبان، قرار می‌گیرد.

Glengarry Glen Ross

The Big Short

فیلم رکود بزرگ در سال 2015، بر اساس کتابی با همین عنوان ساخته شده و داستانی از معامله‌گران به نمایش می‌گذارد که به عنوان نوابغ این عرصه، نسبت حباب مسکنی که باعث بحران مالی در سال‌های 2007 تا 2008، اطلاعات بسیاری کسب کردند. در این فیلم به طور هوشمندانه‌ای روش‌ها و ابزارهای مالی تجزیه و تحلیل شده که طیف وسیعی از واژگان مرتبط با امور مالی و بانکی در ذهن مخاطبان نقش می‌‌بندد. به همین دلیل مشاهده این فیلم برای فعالان بازار املاک و مستغلات و سیستم اعتباری، می‌تواند نتایج مطلوبی را به همراه داشته باشد.

The Big Short

American Psycho

از دیگر گزینه‌های ممحبوب به عنوان فیلم درباره بازار سرمایه، فیلم روانی آمریکایی بوده که در سال 2000 و با ژانر مهیج، اکشن و تامل‌برانگیز خلق شد. نکته‌ای که باید نسبت به این فیلم مطرح نمود، تعلق آن به طبقه نخبگان اقتصادی بوده که دنیای سورئال و دور از واقعیت را به نمایش می‌گذارد. لازم به ذکر است که این فیلم با اقتباس از رمان «برت ایستون الیس» ساخته شد که بازی کریستین بیل، توانسته به بهترین شکل مقصود را به بیننده برساند.

Rogue Trader

معامله‌گر سرکش محصول 1999 بوده که داستان «نیک لیسون» را بازگو می‌شود. نیک لیسون یک معامله‌گر نوظهور بود که بلافاصله بعد از پیشرفت و صعود خود، باعث ورشکستگی بانک برینگ شده و ضررهای هنگفتی را به مافوق خود تحمیل کرد. این فیلم از روی واقعیت ساخته شده و می‌تواند به خوبی مدیریت ریسک و اشتباهات مالی را به مخاطب تفهیم کند.

Margin Call

مارجین کال با هدف تمسخر ریسک‌پذیری بی‌ملاحظه ساخته شده و به عنوان یکی از بهترین و دقیق‌ترین فیلم در عرصه مالی مورد معرفی قرار می‌گیرد. صحبت‌ها و گفت‌وگوهایی که در این فیلم صورت گرفته می‌شود‌، لحظات تکان‌دهنده‌ای را برای مخاطب رقم می‌زند.

Trading Places

از دیگر انواع فیلم درباره سرمایه که دارای ژانر کمدی هم هست، باید به فیلم اماکن تجاری که در سال 1983 ساخته شده‌ اشاره کرد‌ که در آن دو میلیونر بی‌رحم محوریت داستان را تشکیل می‌دهند. در این فیلم می‌توان به خوبی ساختار طبقاتی اجتماع را درک کرد و در نهایت به پایی نفس‌گیر رسید. نقطه قوت این فیلم می‌تواند در جلسات معاملاتی هیجان‌انگیزی باشد که مخاطب را به شدن درگیر کلیشه‌های اقتصادی آمریکا می‌کنند.

به طور کلی تمامی فیلم‌هایی که تا اینجا مورد معرفی قرار گرفته شد، می‌توانند به نحوی برای افراد تازه‌کار موثر باشند. نکته مهم آموزشی و هدف نمایشی در این فیلم‌ها در تقویت روحیه ریسک‌پذیری، شناخت مشکلات انواع سرمایه‌گذاری، نحوه برخورد و بیان قوی در حوزه‌های مختلف بازار سرمایه است. به همین دلیل مخاطبان این دسته از فیلم‌ها دائما در حال افزایش است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا