بانک و بیمهآخرین عناوین

کاهش سهم کسب و کارها از وام بانکی/ وام خرید کالای شخصی محبوب خانواده ها

بر اسا گزارش بانک مرکزی،از پنج هزار و 646 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی پرداخت شده در سال گذشته 18.3 درصد از این وام ها به خانوارها داده شده است.

 بانک مرکزی اخیراً جدیدترین آمار و ارقام پرداخت وام از سوی بانک‌های کشور را ارائه کرده و این داده‌ها را بر اساس هدف تسهیلات بانکی پرداخت‌شده و بخش‌های اقتصادی دریافت‌کننده این تسهیلات، تفکیک کرده است.

با استناد به آمارهای منتشرشده در این گزارش، بانک‌های کشور در اسفندماه 1402 بیشتر از 851 هزار میلیارد تومان وام پرداخت کرده‌اند و به این ترتیب، مجموع کل تسهیلات بانکی پرداخت‌شده تا پایان سال گذشته به پنج هزار و 646 هزار میلیارد تومان رسید. این رقم در مقایسه با سال 1401 به میزان هزار و 119 هزار میلیارد تومان، معادل 24.7 درصد، افزایش پیدا کرده است.

طبق داده‌هایی که بانک مرکزی منتشر کرده، از مجموع وام‌های بانکی پرداخت‌شده در سال 1402 بیش از چهار هزار و 612 هزار میلیارد تومان به صاحبان کسب‌وکار اختصاص یافته و هزار و 33 هزار میلیارد تومان نیز به خانوارها پرداخت شده است. به این ترتیب، کسب‌وکارها 81.7 درصد و مصرف‌کنندگان نهایی 18.3 درصد از کل تسهیلات بانکی پرداخت‌شده در سال 1402 را به خود اختصاص داده‌اند.

مقایسه این ارقام با داده‌های سال 1401 حاکی از آن است که سهم کسب‌وکارها از وام‌های بانکی با کاهش 3.1 درصدی مواجه شده و به این ترتیب، خانوارها در سال 1402 بیشتر از سال قبل از آن از این تسهیلات منتفع شده‌اند.

سلطه بخش خدمات بر وام‌ها

 

بررسی گزارش بانک مرکزی نشان‌دهنده آن است که از بخش خدمات با رقم 41.7 درصدی همچنان بیشترین سهم از وام‌های پرداخت‌شده به کسب‌وکارها را تصاحب کرده است. همچنین رتبه دوم جذب بیشترین تسهیلات در بین کسب‌وکارها به بخش صنعت و معدن با رقم 36.3 درصدی اختصاص یافته و بخش‌های بازرگانی با 9.7 درصد، کشاورزی با 6.6 درصد و مسکن و ساختمان با 5.6 درصد در رتبه بعدی قرار گرفته‌اند.

همچنین نگاهی به اهداف وام‌های پرداختی حاکی از آن است که 76.4 درصد از کل تسهیلات بانکی پرداخت‌شده به کسب‌وکارها، به منظور تامین سرمایه در گردش آنها بوده و 16.9 درصد نیز صرف ایجاد کسب‌وکارهای جدید شده است. توسعه کسب‌وکارها نیز پنج درصد از تسهیلات پرداختی به این بخش را به خود اختصاص داده است.

وام خرید کالای شخصی؛ محبوب‌ترین وام بین خانوارها

در بخش تسهیلات پرداخت‌شده به خانوارها نیز محبوب‌ترین تسهیلات، وام خرید کالای شخصی با 41.7 درصد بوده است. همچنین قرض‌الحسنه ضروری و ازدواج نیز به‌ترتیب با 22.8 درصد و 13.4 درصد در رتبه‌های بعدی این فهرست جای گرفته‌اند. تسهیلات خرید مسکن نوساز، قرض‌الحسنه فرزندآوری و مسکن غیرنوساز نیز دیگر وام‌های محبوب بین خانوارها بوده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا