خودروسازی و افقهایی که کور شد
اکوبورس: دکتر سید حسین آقا سید مرتضی در یادداشتی نوشت: طبق سند چشمانداز کشور در افق 1404، ایران باید تا سال 1404 (یعنی تنها سه سال دیگر) به جایگاه اول صنعت خودروسازی در منطقه، جایگاه پنجم در قاره و رتبه یازدهم در جهان برسد که این هدف گذاری امروزه در این بازه زمانی، قدری محال به نظر میرسد اما در زمان تعیین شده، کاملاً در دسترس است به شرطی که کشور به معنای دولت، زمینه را برای همکاری و مشارکت با خودروسازان بزرگ جهان و جذب سرمایهگذار خارجی و داخلی فراهم کند.
به گزارش اکوبورس، صنعت خودرو یکی از صنایع پردرآمد در کشورهای توسعهیافته است که نقش بسزایی در شکوفایی اقتصادهای بزرگ دارد. این صنعت امروزه به حدی در اقتصاد و تجارت جهانی اثرگذار است که میتواند به تنهایی بخش زیادی از ارزشافزوده و ارز موردنیاز کشورهای صاحب صنعت را تأمین کند. توسعه این صنعت البته نیازمند مزیتهایی اولیهای از بهرهمندی از معادن فلزی و مواد معدنی تا نیروی انسانی متخصص و دانشآموخته، از انرژی ارزان تا بازار مصرف بزرگ، است که خوشبختانه همگی در ایران وجود دارند و به همین دلیل نیز در سند چشمانداز کشور در افق 1404 این صنعت و صنایع وابسته به آن اعم از قطعهسازی، مجموعهسازی، خودروسازی، خدمات مهندسی، خدمات مالی، صنایع جانبی و خدمات پس از فروش، بایستی به عنوان پیشران و پیشبرو صنعت ایران ایفای نقش کنند که صدالبته این مهم نیازمند ارتقاء توانمندی علمی، دانشفنی و فناوری در همه ابعاد و بخشهای آن است. طبق این سند، ایران باید تا سال 1404 (یعنی تنها سه سال دیگر) به جایگاه اول صنعت خودروسازی در منطقه، جایگاه پنجم در قاره و رتبه یازدهم در جهان برسد که این هدفگذاری گرچه امروزه در این بازه زمانی، قدری محال به نظر میرسد اما در زمان تعیین شده، کاملاً در دسترس است به شرطی که کشور به معنای دولت، زمینه را برای همکاری و مشارکت با خودروسازان بزرگ جهان و جذب سرمایهگذار خارجی و داخلی فراهم کند. از سوی دیگر به موازات واردات فناوری، بخش داخلی را نیز به سمت تقویت واحدهای تحقیق و توسعه و توانمندیهای صنعتی هدایت و حمایت کند تا بتواند به اهداف تعیین شده در سند 1404 اعم از سهم 21 درصدی این صنعت در ارزشافزوده کلِ صنعت کشور و سهم 4 درصدی از کلِ تولید ناخالص داخلی کشور که باید در سایه اقداماتی مانند صادرات قطعات یدکی به ارزش 6 میلیارد دلار میسر شود، برسد. این امر در حالی است که تنها سه سال تا هدفهای تعیینشده فاصله هست و تا به امروز عملاً اقدامی برای رسیدن به آن، صورت نگرفته است. گفتنی است در متن این سند به صراحت نوشته شده: “دستیابی به اهداف فوقالذکر مستلزم پشتیبانی و حمایت هدفمند، منسجم و مدتدار دولت از فرایند توسعه صنعتی کشور میباشد. با این روند به این شکل باید گفت که این اهداف در صورتی که کار و اقدام عملی صورت نگیرد تنها روی کاغذ باقی خواهند ماند و با از دست رفتن فرصتهای متوالی و سرعت بالای دیگر کشورها در توسعه این صنعت، به آرزوهایی بعید تبدیل خواهند شد. دکتر سید حسین آقا سید مرتضی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی ایران بورس ، خودرو ،