اقتصاد

ماراتن دهمین دوره انتخابات پارلمان بخش خصوصی پایان یافت

ماراتن انتخاباتی اتاق بازرگانی سرانجام به ایستگاه پایانی رسید و اتاق بازرگانی ایران سکاندار خود را برای چهار سال آینده شناخت. دیروز ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران سه نفر از اعضای اتاق بازرگانی ایران بر سر کسب کرسی ریاست با یکدیگر رقابت کردند و با رای نمایندگان بخش خصوصی حسین سلاح‌ورزی به عنوان رییس جدید اتاق بازرگانی ایران برگزیده و جایگزین غلامحسین شافعی شد. برگزاری دهمین دوره از انتخابات پارلمان بخش خصوصی تا دقیقه نود در‌ هاله‌ای از ابهام بود.
در این نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی حسین سلاح‌ورزی، یونس ژائله و حسین پیرموذن به عنوان نامزدهای ریاست اتاق بازرگانی انتخاب شده بودند که با شمارش آرا حسین سلاح‌ورزی به عنوان رییس جدید اتاق بازرگانی انتخاب شد. او پیش از این به عنوان نایب‌رییس اتاق بازرگانی در پارلمان بخش خصوصی حضور داشت. در این دوره از انتخابات غلامحسین شافعی رییس قبلی اتاق بازرگانی کاندیدا نشده بود. از مجموع ۴۲۶ رای ماخوذه، ۲۶۵ نفر به حسین سلاح‌ورزی رای دادند. یونس ژائله نیز ۹۵ رای و حسین پیرموذن ۶۲ رای کسب کردند. کل حق رای انتخابات ۴۸۲ نفر بودند. همچنین محسن احتشام، محمدرضا بهرامن، قدیر قیافه، احد عظیم‌زاده، محسن امینی، پیام باقری، محسن بهرامی‌ ارض‌اقدس، محمود تهی‌دست، محمود تولایی، صمد حسن‌زاده، جمال رازقی، ابوالفضل رجبیان، علی‌محمد شریعتی‌مقدم، امیرعادل طاهر‌خانی، مسعود گلشیرازی، عماد مردانی و خورشید گزدرازی کاندیداهای نواب رییس اتاق بازرگانی ایران شدند.
ضرورت برنامه‌ریزی در تعامل با دولت
حسین سلاح‌ورزی رییس جدید اتاق ایران به اولویت‌ها و برنامه‌های پیش‌رو در دوره دهم هیات نمایندگان اشاره و در این بخش برلزوم همگرایی و انسجام بین فعالان اقتصادی و اعضای اتاق به منظور ارتقای جایگاه بخش خصوصی در فرآیند تصمیم‌گیری‌ها تاکیدکرد.
حسین سلاح‌ورزی پس از انتخاب به عنوان رییس اتاق بازرگانی ایران در ادامه گفت: براساس ضوابط حاکم بر اتاق بازرگانی، هیات‌رییسه اتاق بازرگانی برای ۴سال انتخاب شدند. امیدوارم کماکان طی ۴سال پیش رو حمایت و همکاری خوبی بین اهالی رسانه و ما برقرار باشد. برنامه جدی اتاق دهم شفافیت و اظهارنظر و همراهی در مورد موضوعات مربوط با اقتصاد است، سعی داریم نشست‌هایی داشته باشیم. کشور و شرایط اقتصادی کشور، خاص و ویژه است. اساسا اتاق بازرگانی به عنوان خانه بخش خصوصی مانند باقی بخش‌های کشور باید استراتژی‌ای تدوین کند که اتاق در کنار دولت و سیستم حکمرانی اقتصادی ایفای نقش کند.
رییس اتاق بازرگانی ایران افزود: برای عمل کردن به این نقش باید بازبینی در فرآیندها و ماموریت‌های‌مان را داشته باشیم. این دوره با همه دوره‌ها متفاوت بود و اغلب نامزدها هم در اکثر گروه‌های ائتلافی ظاهر شدند و هم برنامه مدونی ارائه دادند که برای بخش خصوصی امیدوار‌کننده است. باید در تعامل با دولت برنامه داشته باشیم و سعی داریم با نقشه ملی راه را ادامه دهیم. اتاق، اجزا و ارکانی دارد که اصلی‌ترین آنها اتاق‌های استانی و تشکل‌ها هستند که ظرفیت‌های بی‌بدیلی برای ما به‌شمار می‌روند. در برنامه‌های تقدیم‌شده از سمت من و همکارانم دو بخش دیده شده؛ برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت که برای اجرای آنها نیاز داریم ساختار اتاق را بازبینی کنیم.
عدم دخالت دولت در انتخابات
سلاح‌ورزی ادامه داد: نشانه‌های آشکاری از دخالت دولت در انتخابات نداشتیم. دولت سعی داشت حتی موانع را رفع و آنها را اصلاح کند. اساسا شورای عالی نظارت براساس قانون ترکیبی دارد که برخی اعضای آن دولتی هستند.
این مدت نه منع شدم، نه تذکر داشتم
سلاح‌ورزی گفت: در این مدت نه منع شدم، نه تذکر داشتم نه هیچ چیزی. در فضای مجازی برخی اتفاقات افتاد که طبیعی است و هرجایی که رقابت وجود دارد ممکن است این اتفاق رخ دهد. ما در اتاق چند نکته اساسی داریم؛ اتاق به موجب قانون ماموریت‌هایی دارد که قانونگذار مشخص کرده است. معتقدیم در ادوار گذشته نتوانستیم منابع را در محل اصلی هزینه کنیم. با توجه به ظرفیت اتاق‌های استانی، تشکل‌ها و… فکر می‌کنم بتوانیم منابع اتاق را در خدمت اجرای ماموریت‌های دقیق‌تر به خدمت بگیریم.
موضع اتاق باید در جهت تقویت اقتصاد ملی باشد
سلاح‌ورزی در ادامه اضافه کرد: ما امروز در تله رشد پایین گرفتار شدیم. این موضوع به خاطر فضای کسب و کار، برخورد نامناسب با بخش خصوصی و نامحترم شمردن حقوق مالکیت بوده است. سعی می‌کنیم در زمینه نکاتی مانند باز شدن فضای اقتصادی، کاهش مداخلات، کم شدن قیمت‌گذاری و… فعالیت کنیم. برخی از این خواسته‌ها مربوط به شرایط متعارف است و برخی شرایط تحریمی. اتاق مجموعه‌ای از خواسته‌ها، مطالبات و نقطه نظرات مختلف است. در ساختار تشکلی اتاق، ما تشکل‌هایی در حوزه واردات و صادرات داریم که نگاه آنها به مساله ارز نمی‌تواند واحد باشد.
وی گفت: در زنجیره‌ها حتی اختلاف نظر در قیمت‌گذاری، تعرفه‌گذاری و… داریم، اما موضع اتاق باید در جهت تقویت اقتصاد ملی باشد تا در جهت منافع ملی حرکت کند. از منظر تفکری که هر یک از اجزا نسبت به موضوعی موضع متفاوت داشته باشند، طبیعی است، اما اتاق موفق باید همدلی و هم‌راستایی داشته باشد. اتاق زمانی می‌تواند موفق باشد که از رقابت عبور کند و در دوران جدید همه اعضایش را به کار گیرد تا بخش اقتصادی تقویت شود. بداخلاقی‌ها به دلیل رقابت انتخاباتی بود. امیدواریم از این موضوع عبور کنیم.
اتاق رییس‌محور نیست
سلاح‌ورزی ادامه داد: این‌طور نیست که اتاق رییس‌محور باشد. حکمت قانونگذار از هیات‌رییسه ۷ نفره، امکان جمعیت بیشتری برای راهوری بخش خصوصی بوده است. جدی‌ترین کارهای برنامه این است که از ظرفیت اعضای هیات‌رییسه در کنار تشکل‌ها به صورت کامل استفاده کنیم. هدف اصلی ما این است که چطور نقش اتاق را در سیاستگذاری افزایش دهیم.
اعلام آمادگی عربستان برای تشکیل اتاق بازرگانی مشترک
حسین سلاح‌ورزی پس از انتخابات ریاست اتاق بازرگانی در جمع خبرنگاران حاضر شد و اعلام کرد: در اولین جلسه هیات‌ نمایندگان، هیات‌رییسه برای مدت ۴ سال انتخاب شدند و برنامه جدی اتاق دهم توجه به شفافیت در حوزه اقتصاد است.
وی با بیان اینکه شرایط اقتصادی در شرایط ویژه است، اضافه کرد: اتاق بازرگانی‌ به عنوان بخشی از زیرمجموعه اقتصادی کشور باید استراتژی را تدوین کند و براساس نکاتی که رهبری برای رشد تولید و مهار تورم گفتند حرکت کنیم. اتاق بازرگانی برای احیای رشد اقتصادی و مهار تورم کنار سیستم حکمرانی اقتصادی باید تلاش کند. به نظر می‌رسد برای عمل کردن به چنین‌ نقشی باید در فرآیندها بازبینی داشته باشیم.
سلاح‌ورزی اتاق را مجموعه‌ای از خواسته‌ها، مطالبات و نقطه‌نظرات مختلف دانست و افزود: تحریم‌ها باعث عقب‌نشینی فعالان اروپایی در ایران شد و اتاق وظیفه دارد این دیپلماسی را فعال کند.
رییس اتاق بازرگانی ایران در‌خصوص ایجاد اتاق مشترک ایران و عربستان ‌ گفت: پس از برقراری کامل روابط دیپلماتیک و سیاسی و فراهم شدن زمینه‌ها برای ارتباط اقتصادی اتاق و اعضای اتاق از این ظرفیت بهره می‌گیرند. اقدامات اولیه انجام شده و در ماه‌های اولیه سال با اتاق بازرگانی عربستان مکاتباتی داشتیم و اعلام آمادگی کردیم تا اتاق مشترک تشکیل شود.
در جریان برگزاری دهمین دور از انتخابات هیات‌رییسه اتاق ایران پس از اعلام کاندیداتوری از سوی حسین سلاح‌ورزی نایب‌رییس دور نهم اتاق ایران، حسین پیرموذن خزانه‌دار و یونس ژائله رییس اتاق بازرگانی تبریز هر کدام ۳ دقیقه سخنرانی کردند.
ژائله در این نشست گفت: اکنون در بدترین وضعیت اقتصادی قرار داریم، در حالی که می‌توانستیم با شرایطی که اتاق دارد رشد قابل توجهی را تجربه کنیم، اما به دلیل اختلافات درونی در اتاق نتوانستیم به اهداف پیش‌بینی‌شده دست پیدا کنیم. حسین پیرموذن نیز در این جلسه گفت: بزرگ‌ترین مشکل اتاق قانون اتاق است و با این انتخاب باید نشان دهیم که توانمند هستیم و در کنار همدیگر قرار داریم.
فهرست کاندیداهای «اتاقی برای همه»
ائتلاف «اتاقی برای همه» از لیست نهایی خود به ریاست حسین سلاح‌ورزی رونمایی کرد. در این لیست حسین سلاح‌ورزی به عنوان رییس، محمدرضا بهرامن، صمد حسن‌زاده، پیام باقری و قدیر قیافه به عنوان نایب‌رییس معرفی شدند، همچنین عبدالله مهاجر به عنوان خزانه‌دار و کیوان کاشفی به عنوان منشی معرفی شدند.
فهرست کاندیداهای «اتاقی به وسعت ایران»
ائتلاف «اتاقی به وسعت ایران» با ریاست یونس ژائله لیست نهایی خود را منتشر کرد. در این لیست یونس ژائله به عنوان رییس، مسعود گلشیرازی، علی‌محمد شریعتی‌مقدم، جمال رازقی‌جهرمی و عماد مردانی به عنوان نایب‌رییس معرفی شدند، همچنین علی‌محمد چوپانی به عنوان خزانه‌دار و ابوالفضل رجبیان به عنوان منشی معرفی شدند.
فهرست کاندیداهای «اتاقی برای تغییر»
ائتلاف «اتاقی برای تغییر» لیست نهایی خود را با ریاست حسین پیرموذن منتشر کرد. در این لیست حسین پیرموذن به عنوان رییس، احد عظیم‌زاده، محسن بهرامی‌ارض‌اقدس، محسن احتشام و محسن امینی به عنوان نایب‌رییس، معرفی شدند، همچنین نیما بصیری خزانه‌دار و سیدکمال حسینی به عنوان منشی معرفی شدند.
خداحافظی شافعی با اتاق بازرگانی ایران
غلامحسین شافعی در آخرین سخنرانی خود در مسند ریاست اتاق بازرگانی ایران به ایراد سخنانی پرداخت و گفت: این اولین جلسه دوره دهم است و براساس رسم آمده‌ام که سخنانی بگویم و سپس بروم چون عضو هیات نمایندگان نیستم. امروز بعد از ظهر نامه خداحافظی را به شما تقدیم خواهم کرد. رییس اتاق ایران در دوره نهم هیات نمایندگان با تاکید بر لزوم رسیدن به وفاق بین همه بخش‌های جامعه، اتاق ایران را محفلی مناسب برای تحقق این اجماع دانست.
شافعی ضمن تبریک آغاز دوره جدید هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: شرایط خاص اقتصادی و چالش‌های موجود، گذر از این وضعیت را مشروط به هم‌گرایی آحاد مردم، نخبگان، فعالان بخش خصوصی، تصمیم‌سازان و دولتمردان کرده است و جز با تعامل و همنشینی نمی‌توانیم به اجماع و حل چالش‌ها برسیم و هیچ محفلی بهتر از اتاق ایران برای ظهور این وفاق نیست. او اعضای اتاق ایران را عصاره صاحبان کسب‌وکار دانست که باید در رویدادهایی مانند انتخابات، بلوغ خود را نشان دهند. به باور شافعی اجماع بین بخش خصوصی و همه بخش‌های کسب‌وکار نشان از شخصیتی محترم و قابل اعتنا در کشور برای اتاق ایران است و در این بین اتاق باید مملو از نجابت در راه رسیدن به کمال قدم بردارد. رییس اتاق ایران در دوره نهم، ابراز امیدواری کرد و گفت: در این انتخابات هر چه به ارتقای جایگاه بخش خصوصی کمک می‌کند، اتفاق بیفتد تا بتوانیم با هم قدم‌های محکمی در راستای پیشبرد اهداف اقتصادی کشور برداریم.
قانون ملاک عمل انجمن نظارت بر انتخابات بود
در ا‌دامه حسین میرمحمدصادقی، رییس انجمن نظارت بر انتخابات، با نگاهی به آنچه از آغاز روند برگزاری انتخابات دوره دهم هیات نمایندگان اتاق‌های سراسر کشور از آذر سال ۱۴۰۱ تا به امروز گذشته، به برخی تنش‌ها و چالش‌هایی که در این بین پیش آمد، اشاره و تاکید کرد که با همه این مسائل، کار به سامان رسید.
او با اشاره به شروط احراز هویت‌ها و تایید صلاحیت‌ها و برخی مسائلی که رخ داد، تصریح کرد: انجمن نظارت از همان ابتدا، قانون‌مندی را دنبال کرد و هیچ فشار و توصیه‌ای را مبنا قرار نداد، هرچند نمی‌توان ادعا کرد که بدون ایراد و اشتباه بوده است. در این راستا تغییر زمانبندی‌ها یکی از موضوعاتی بود که درباره آن زیاد بحث می‌شد، اما انجمن زیر بار نرفت تا طبق قانون و آیین‌نامه عمل کند.

منبع: جهان صنعت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا