آرشیو

بودجه مترو در سال ۱۴۰۰ تنها برای ایجاد ۶۴ متر خط است

اکوبورس: عضو شورای شهر تهران گفت: توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی اهمیت بسیار زیادی دارد، اما بودجه مترو در سال ۱۴۰۰ بسیار کم است.
به گزارش اکوبورس به نقل ازباشگاه خبرنگاران جوان، سید حسن رسولی عضو شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور دویست و شصت سومین جلسه شورای شهر تهران که امروز یکشنبه ۲۱ دی ماه برگزار شد،  با اشاره به حوزه حمل و نقل و ترافیک اظهار کرد: بر اساس مطالعات انجام شده آلودگی هوا و حمل و نقل و ترافیک دو ابر چالش تهران به شمار می‌روند. وی با اشاره به مترو گفت: سیستم حمل و نقل ریلی درون شهری مناسب‌ترین ساز و کار حمل و نقل شهری است و درحال حاضر ۲۵۰ کیلومتر خط مترو ایجاد شده است و ایستگاه‌های مترو به ۱۳۹ ایستگاه اضافه می‌شوند. رسولی بیان کرد: با افزایش واگن مترو ظرفیت جابه‌جایی مسافران به ۲ میلیون نفر افزایش می‌یابد و برای افزایش این ظرفیت به مرز ۵ میلیون نفر در سفر شهری باید ۱۵۰۰ دستگاه واگن به ناوگان حمل و نقل ریلی درون شهری اضافه شود و مبلغ ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع برای رسیدن به این هدف مورد نیاز است. عضو شورای شهر تهران گفت: ارتقای ظرفیت مترو نیازمند طراحی و اجرا ناوگان برای ۲۵۰ کیلومتر مسیر جدید و ۳ هزار دستگاه واگن دیگر خواهد بود و اگر این اقدامات انجام شود آلودگی هوا برطرف خواهند شد. رسولی با اشاره به وضعیت اتوبوسرانی گفت: امروز ۶۰۰ اتوبوس در تهران فعالیت می‌کنند که تعدادی از از آن مربوط به بخش خصوصی است و متوسط عمر هر اتوبوس باید به ۸ سال برسد. هر اتوبوس پنج و نیم میلیارد تومان هزینه می‌خواهد که مسافران یک سوم هزینه آن را پرداخت می‌کنند و تامین دو سوم باقیمانده آن مربوط به دولت و شهرداری است وی درباره ناوگان تاکسیرانی گفت: در حال حاضر ۸۰ هزار تاکسی در تهران فعالیت می‌کنند و به شرط نگهداری صحیح متوسط عمر یک تاکسی ۱۲ سال است و ۵۰ درصد ناوگان تاکسیرانی عمر بالای ۱۵ سال دارند و فرسوده هستند، اما دولت در نوسازی ناوگان تاکسیرانی نقشی ندارد. رسولی ادامه داد: نوسازی ۱۵۰۰ دستگاه در سال جدید برنامه ریزی شده بود که تاکنون فقط ۲۲۰ خودرو نوسازی شده است. عضو شورای شهر تهران بیان کرد: توسعه هر کیلومتر مترو به هزار میلیارد تومان پول احتیاج دارد که طی سال‌های گذشته این مبلغ چندین برابر شده است و در لایحه ۱۴۰۰ فقط ۶۴ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه مترو پیشنهاد شده است و با این رقم امکان تنها می‌توان ۶۴ متر خط مترو راه اندازی کرد. رسولی بیان کرد: آقایان دولتمرد با مقایسه این رقم با موسسات فرهنگی آیا شما رضایت وجدان دارید؟ وی گفت: قرارداد تجهیز ۶۰۰ واگن به دلیل تحریم طی ۵ سال اخیر عملیاتی نشده است. همچنین اعتبار پیشنهادی لایحه بودجه ۱۴۰۰ برای پروژه شهر جدید پرند ۲۵۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است و اتمام این پروژه حداقل به مبلغ هزار میلیارد تومان منابع مالی احتیاج دارد. عضو شورای شهر تهران بیان کرد: تهران نماد اعتبار و حیثیت کشور است. شهروندان تهرانی که تمام هزینه‌های پایتختی را فراهم می‌کنند انتظاراتی دارند. آلودگی هوای ناشی از اصول عدم اجرای قانون هوای پاک سلامت مردم را پیش از کرونا تحت تاثیر قرار داده است و حمل و نقل تهران موضوعی حاکمیتی است. وی تصریح کرد از قوه قضاییه که نظارت بر اجرای قوانین را برعهده دارد درخواست داریم تا نسبت به تامین حقوق شهروندان اقدام کند. همچنین از آقای قالیباف که خود ۱۲ ساله شهردار تهران بود درخواست دارم تا امروز در مقام ریاست مجلس اقدامات مناسب در این رابطه را انجام دهد.

Related Articles

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button