اقتصاد

پیر موذن، ژائله، سلاح ورزی و دیگران چه گفتند؟

تمام کاندیداها تایید صلاحیت شدند؟

صدرنژاد دبیر کل فراکسیون تشکل‌ها در توضیح درمورد تایید صلاحیت‌ها گفت: در این باره دو نکته قابل توجه است. اول اینکه آیین نامه صلاحیت مخصوص به دستگاه‌های مشمول قانون خدمات کشوری است که اتاق شامل آن نیست. دوم اینکه در بررسی آیین نامه نحوه تشکیل و اداره هیات نمایندگان، عدم برخورداری از محکومیت موثر کیفری قید شده بود که در جلسه شورای عالی نظارت به پاسخ استعلام مکتوب از وزارت اطلاعات در بازه زمانی ۱۰ روز کاری تبدیل شده است. لذا فارغ از شایعاتی که در گروه‌ها دست به دست می‌شود، از آنجا که بازه زمانی ۱۰ روزه یکشنبه ۲۱خرداد پایان یافته، اصولا تمام کاندیداها تایید شده هستند.

از کاندیداهای ریاست یک گلایه دارم، به هم توهین نکنند

حسین پیرموذن، کاندیدای ریاست اتاق بازرگانی گفت: عشق و علاقه من تنها به کارم هست. به مدت سه و نیم دوره رییس اتاق بازرگانی بودم. ۲۵سال است رییس خانه صنعت و معدن هستم. رییس اتاق مشترک ایران و آذربایجانم. اکثر اعضا از نبود یک سیستم دقیق برای نحوه برگزاری انتخابات و هم سابقه ۴ساله که دوستان قدیم در هیات رییسه بودند گلایه دارند.

وی افزود: این مساله اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه در چند روز اینده تصمیم بگیرند به که رای بدهند. خدا سرنوشت ملتی را عوض نمیکند مگر آنان که بخواهند. دیگر جای صحبت از وضعیت گذشته نیست.

پیرموذن ادامه داد: باید به صورت دقیق بررسی کنیم. از کاندیدای ریاست و… یک گلایه دارم. به هم توهین نکنند. ما نمایندگان بخش خصوصی هستیم و رعایت ادب مهم است.

ما باید با برنامه‌ها باهم صحبت کنیم نه تخریب هم

پیرموذن ادامه داد: اعتقاد من این است که اعضا صالح را از ناصالح تشخیص میدهند. نمی‌شود در مجازی به اتاق حمله کنیم اما در سرنوشت خود دخالت نکنیم. مهم است که بتوانیم اتاق معقول، هم فکر و اقتصادی برای آیندگان ترسیم کنیم.

وقتی به خود ۱۳ یا ۲۰ از ۱۰۰ می‌دهیم، چرا دوباره پای کار می‌اییم؟

حسین پیرموذن گفت: وضعیت مملکت در بحران اقتصادی خاص است. من متاسفم در اخرین جلسه شورای روسا از عزیزی پرسیدند که به خود چند میدهید؟ گفت برای خودم از ۱۰۰، نمره ۲۰ میدهم. نمره ۲۰ از ۱۰۰ یعنی ۲۰درصد، کسی که هشت سال پشت میز نشسته که امیدوارانش مشکل را حل کنند. اینکه دوستان به خود ۱۳ بدهند یا ۲۰ از صد چرا کاندید شدند؟

باید به سران قوا پیشنهاد برای رفع مشکلات ارائه کنیم

پیرموذن افزود: الان جای ریسک کردن نیست. اتاق باید برای سه قوه پیشنهاد مناسب برای حل مشکلات بدهد. من با پنج برنامه وارد انتخابات هیات رییسه شدم و قبلا جای این پنج راس را خالی میدیدم. همه مشکلات از بی قانونی اتاق است.

این پنج بحث عبارت است از:

  • اصلاح قانون اتاق
  • تقویت تشکل‌ها
  • تقویت اتاق‌های مشترک
  • طرح امایش صنعتی و معدنی کشاورزی و گردشگری
  • اصلاح محیط کسب و کار

بنده مجوز رتبه بندی تشکل‌ها را گرفتم و پرداخت مقرری فصلی مصوب کردم

پیرموذن ادامه داد: باید بتوانیم بعد انتخابات از خبرگان دانشگاهی، تشکلی و… تیمی بیاوریم و از افراد پخته استفاذع کنیم. سپس آیین نامه‌ای تدوین و آن را به مجلس دهیم. در بحث محیط کسب و کار و باتوجه به تحریم بودن مملکت، نبود سیستم بانکی و… سبب شده که بخش خصوصی با قیمت تمام شده کالا به مشکل بخورد.

وی گفت: ما برای بهبود محیط کسب و کار از ابزارهای قانون باید استفاده کنیم. من از همه تشکل ترم و به تشکل‌ها خدمت کردم. بنده مجوز رتبه بندی تشکل‌ها را گرفتم و پرداخت مقرری فصلی مصوب کردم.

سپرده های استان ها را شفاف میکنم

پیرموذن ادامه داد:  قانون در اتاق ایران دو رکن داریم؛ اتاق‌ها و تشکل‌ها. وقتی برای یکی از ارکان ما امکانات زیرساختی می‌بینیم باید برای باقی ارکان هم ببینیم. همیشه طوری وانمود شده که قوی کردن تشکل‌ها برای استان‌ها مشکل ایجاد میکند در صورتی که اینطور نیست.

وی گفت: مساله بعدی درآمد و هزینه است. الان زمان انتخابات است. هر سوالی درمورد درامد سه در هزار یا چهار در هزار میکنیم می‌گویند مخالف چهار در هزار هستیم بقای تشکل به پول است. اگر تشکلی نتوانسته جان بگیرد به خاطر درآمدش است.

پیرموذن افزود: براساس بند مصوب قانونی هم تشکل‌ها و هم اتاق‌های مشترک کشور و استان‌ها قوی تر خواهند بود.اگر منتخب عزیزانم شوم، کلیه سپرده‌های اتاق ایران را بررسی میکنم و حتی وارد حساب های اتاق های شهرستان که شفافیت ندارند میشوم.

وی افزود: نقش تشکل‌ها و اتاق‌های مشترک و کمیسیون‌ها باید پررنگ شود و در صورتی که در روز انتخابات رای بیاورم، این کار را انجام خواهم داد.

پول سپرده برای استان‌ها، تشکل‌ها و اتاق‌های مشترک است؛ گزینه بعدی نداریم

پیرموذن در ادامه گفت: در مقطعی فقط تهران محل پول بود. به مرور زمان استان‌ها فعالتر شدند. در هشت سال قبل اقای دکتر نهاوندیان ازش مصوبه‌ای گرفتند برای یک در هزار فروش. بعد از ان اعتراضات بالا گرفت. اقای دکتر نهاوندیان و هیات رییسه تصمیم گرفتند با هفتاد درصد تخفیف برای یک در هزار اقدام کنند. میخواهم بگویم از سویی مشکل این بود که میگفتند چرا پول میگیری و از طرفی میگفتند چرا تخفیف میدهی؟

وی افزود: به اعتقاد من استان‌ها و تشکل‌ها باید باهم جان بگیرند. اما در ان زمان وقتی خواستیم اجرا کنیم نگذاشتند این اتفاق بیافتد. هم سه در هزار و هم چهار در هزار برای توسعه زیرساخت‌ها و تشکل‌ها است. پول سپرده مال استان‌ها، تشکل‌ها و اتاق‌های مشترک است. گزینه بعدی نداریم. اگر پول زیاد است باید با نظر هیات نمایندگان تصمیم بگیریم که چه کنیم. هیات نمایندگان و تشکل هم باید مطالبه گر باشند و قدرت بازخواست کردن دارند.

از بس سنوات گذشته در اتاق ایران غنائم جنگی تقسیم شد که حد ندارد

پیرموذن گفت: شوراها حتما باید از نفرات هیات نمایندگان و با رای آنها انتخاب شوند.

پیرموذن در پاسخ به اقتصادآنلاین: پرداخت پول به استان‌ها در کمیسیون سه نفره است. اطلاع دقیقی ندارم که به چه صورت است

وی گفت: میدانم باتوجه به افزایش هزینه‌های استانی مشکل مالی استان‌های کم برخودار زیاد است. من فکر میکنم هر عزیزی از کاندیداها اگر بخواهد از تیررس سایر دستگاه‌ها در امان باشد باید برای پول خزانه فکری اساسی کند.

دوستان کاندید من نگران فردای بعد رد صلاحیت هستند؛ چون سیاسی نیستند اقتصادی هستند

پیرموذن گفت: تا این لحظه ۴۳ کاندیدا مانند من منتظر تعیین تکلیف هستیم. الان هیچ کس نمیتواند تیم ببندد و اینکه بخواهی با کسی صحبت کنی بگویی تو بیا فلان کار را کن و… دشمن تراشی میکنید. صلاحیت خدادادی است و چیزی نیست که کسی بگیرد یا بدهد. ما چطور به عنوان مسیولین بخش خصوصی قانونی بنویسیم که اشراف به قانون نباشد؟

انتخابات اتاق

حضور پیرموذن در نشست معارفه کاندیدای ریاست اتاق بازرگانی

ما باید بین خودمان گفت‌وگو داشته باشیم. در اتاق هم مثل حاکمیت شکل حکمرانی نوعی حکمرانی جغرافیایی است که به نظر من نیاز با اصلاح دارد

حسین سلاح ورزی، کاندیدای ریاست اتاق بازرگانی ایران گفت: خودم را از تشکل‌ها دور و بی‌اطلاع نمی‌دانم. در تدوین برنامه نهم، برنامه این بود که بحث تشکل‌ها را سامان دهیم. اما شرایط فراهم نشد. ما اواخر سال ۱۴۰۰ فهمیدیم که به انتهای دوره نزدیم میشویم و این مساله انجام نمی‌شود. مکاتبه کردیم که ایین نامه به شکلی اجرا شود که مساله تشکل‌ها رفع شود.

من معتقدم درآمدی مثل چهار در هزار یک درآمد رانتی است

سلاح ورزی گفت: میپذیرم نتوانستیم این درآمد رانتی را درست هزینه کنیم و آن درآمد صرف توسعه زیرساخت‌ها و جایگاه یابی بخش خصوصی شود. اینکه بتوانیم شبکه سازی کنیم و از ظرفیت اتاق‌ها استفاده کنیم، مساله مهمی است.

باید ساماندهی واقعی بین تمام تشکل های بخش خصوصی داشته باشیم

سلاح ورزی گفت: ما در کشور یک مشکلی داریم و آن اینکه مراجع مختلفی در خصوص صدور مجوز کسب و کارها فعالیت دارند. این بد نیست به شرطی که این‌ها هم دیگر را خنثی نکنند. اینکه ساماندهی واقعی بین همه تشکل های بخش خصوصی داشته باشیم هنوز اتفاق نیافتاده است. برخی تشکل‌های بالا دستی تشکیل شدند و برخی باقی مانده که امیدواریم در دوره اینده این اتفاق بیافتد.

پیر موذن، ژائله، سلاح ورزی و دیگران چه گفتند؟

اتاق باید در جهت منافع ملی گام بردارد

حسین سلاح ورزی ادامه داد:  اتاق همه عناوین و اسامی برایش به کار می‌رود. برخی میگویند پارلمان بخش خصوصی، برخی میگویند خانه بخش خصوصی و… به نظر من تشکل تشکل‌ها بهترین تعریف است و هماهنگی اجزای ان مساوی است با موفقیت اتاق. تنوع افراد در تشکل‌ها گاهی مشکل را سخت میکند. مثلا در زنجیره فولاد بین هر بخش اختلاف نظر جدی وجود دارد.

وی افزود: کار اتاق از این جهت گاهی خیلی سخت است. اتاق باید در جهت منافع ملی و اقتصاد ملی موضع بگیرد تا به رشد اقتصاد ملی کمک شود. ما هم تشکل‌های بالا دستی در اتاق ایجاد کردیم هم مجموعه‌ای به عنوان کمیسیون‌ها در اتاق داشتیم. ماموریت کمیسیون‌ها باید دو بخش شود: برخی موضوعات مربوط با فضای کسب و کار. موضوعات کسب و کار را باید به ظرفیت تشکل‌ها ببریم. اگر ۲۵۰ ظرفیت ملی و تشکلی داریم باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

در اتاق دستی وجود داشته که اصرار دارد اختلاف کاذب بین تشکل‌ها و اتاق‌های استانی ایجاد کند

حسین سلاح ورزی افزود:  موضوع مجامع و شوراها از مسایلی است که گاها اشتباه به آنان پرداخته می‌شود. ۱۰۰ مجمع نبست که اتاق عضو باشد. تعداد محدودی است که در جلسات موردی اتاق دعوت شده است.جاهایی که اتاق به صورت ثابت نماینده میفرستد را باید تفکیک کنیم، برخی از این مجامع ماهیت سیاستگذاری دارند. مثل شورای پول. شورای اقتصاد و…

وی گفت: ما باید این‌ها را استثنا کنیم. پس از آن برخی مجامع داریم که نقش سیاستگذاری دارد. در انجاها باید از ظرفیت مجامع بالادستی استفاده کنیم. در اتاق دستی وجود داشته که اصرار دارد اختلاف کاذب بین تشکل‌ها و اتاق‌های استانی ایجاد کند. امروز اعضای هیات نمایندگان و هیات رییسه اتاق‌های استانی عمدتا تشکلی هستند و این وجه آنان را پای کار اورده است.

یکی از دلایل ایراداتی بود که در بروکراسی چند لایه اتاق وجود داشت

سلاح ورزی، کاندیدای ریاست گفت: شاید ما در دوره قبل به دلایل مختلف نتوانستیم برنامه شاخص را اجرا کنیم. یکی از دلایل ایراداتی بود که در بروکراسی چند لایه اتاق وجود داشت. شاید ما در آن مقطع باید بعد انتخابات در قالب کارگروهی برنامه را بازبینی و در هیات نمایندگان مصوب و به عنوان برنامه ۴ساله اتاق مصوب میکردیم. اما این کار را نکردیم. این برنامه قطعا نیاز به ویرایش، اصلاح دارد. افراد متخصص باید آن را بازبینی و در جلسه هیات نمایندگان بررسی کنند. هر سال باید بودجه اتاق را بر اساس این برنامه مورد بررسی قرار دهیم.

اینکه میگویند اتاق رییس محور است، خطا و ناپسند است

سلاح وزی گفت: من شخصا باورم این است که قانونگذار ماموریت‌هایی برای هیات رییسه در نظر داشته و اگر انتخاب شوم برای هر یک از اعضای هیات رییسه مسئولیتی میگذارم.

فامیل بازی در اتاق را نمیتوان انکار کرد

سلاح ورزی در پاسخ به این سوال که قبول دارید در اتاق فامیلی بازی است؟ گفت: بله.

وی افزود: اگر منظور شبکه‌ اتاق‌های استانی است، خیلی کم است ولی هست. به واسطه ساز و کار قانونگذار این افراد دارای شرایطی هستند که به اتاق و تشکل میروند. اگر منظور بدنه اجرایی اتاق هم است، این ایراد وارد است و من هم شنیدم برخی امور تحت مناسبات خانوادگی است.

روش بودجه ریزی ما غلط است و باید به صورت علمی در آن تجدید نظر شود

سجاد غرقی گفت: شناسنامه هر سازمانی بودجه و صورت‌های مالی آن است. مجموعه اتاق‌ها یک هلدینگ ساختمانی سپرده گذار است. تکلیف سه در هزار و چهار در هزار از نظر تیم شما چیست؟

سلاح ورزی در پاسخ به موضوع گفت: اتاق درباره عضویت فراگیر مطالعات زیادی انجام داده است. عضویت فراگیر نیازمند وضع قانون در ایران است. معتقدیم باید پیگیر این قضیه باشیم. مدل چهار در هزار درست نیست. عادلانه نیست. مصرف منابع اتاق بایستی در آن دقت شود و این منابع  در مرکز هزینه خود انجام شوند. توسعه تشکل‌ها یکی از این منابع است.

وی افزود: اتاق در مورد توسعه تجارت خارجی وظیفه دارد بخشی از منابع خود را صرف کند. روش بودجه ریزی ما غلط است و باید به صورت علمی در آن تجدید نظر شود. من معتقدم اتاق ایران ۲۵۰ پرسنل ندارد و شامل دست کم ۲۵۰ تشکل ملی و سراسری است که هر یک از آنان دبیرخانه فعالی دارند.

سلاح ورزی افزود: ۳۴اتاق استانی ما نقش قابل انکاری دارند و باید در محاسبات ما لحاظ شوند. رییس اتاق رییس دو ساختمان نیست. راهبر همه مجموعه‌ها و شبکه‌هاست. وقتی از ساختار اتاق صحبت میکنیم نوعی ناظر و وظیفه این چنینی برایش نباید متصور باشیم. بخش‌های اجرایی اتاق باید نوعی کارپخش کن باشند و وظایف را پیگیری کنند.

مهم ترین وظیفه اتاق مطالبه گری است!

سلاح ورزی گفت: به نظر من مهم‌ترین وظیفه اتاق بازرگانی نوعی مطالبه گری با ارایه راه حل است. علی رغم اینکه در سال‌های گذشته حاکمیت سعی کرده به اتاق توجه کند، ما نتوانستیم نقش خود را درست اجرا کنیم. در برنامه‌های قوه مجریه برای رییس و هیات رییسه باید ماموریت‌هایی تعریف کرد که با معاونین وزارت جلسات مستمری را تشکیل دهند.

به اتاق نهم با ارفاق ۱۳.۵ می دهیم

شریعتی مقدم گفت: از بیست به دوره قبل چه نمره‌ای میدهید؟ نمره شما در چهار سال آتی چند است؟

سلاح ورزی پاسخ داد: معمولا افراد خودشان به خودشان نمره نمیدهند و ناظر بیرونی باید نمره دهد. با ارفاق ۱۳.۵میدهم.

حسین سلاح ورزی

 

تلاش ما اتصال شبکه سنتی با دانش بنیان است

 

سلاح ورزی،کاندیدای ریاست گفت: علی رغم حاکم بودن یک نوع تفکر سنتی در اتاق، تلاش زیادی در هیات رییسه برای اتصال شبکه سنتی با شبکه دانش بنیان شده است. اتاق دست کم در زمینه ایجاد کمیسیون در حوزه شناسایی و حل مشکلات فضای کسب و کار مبتنی بر نوآوری انجام داد. بخشی از جلسات شورای گفت و گو به موانع محیط کسب و کارهای دانش بنیان و مبتنی بر نوآوری بود. در یک سال و نیم پیش سعی کردیم در نوآوری و شتابدهی قدم رو به جلو بگذاریم.

اگر رییس اتاق شوم، به عنوان سخنگوی بخش خصوصی عمل میکنم / اتاق از بروکراسی رنج میبرد

سلاح ورزی گفت: من معتقدم اتاق و رییس اتاق سخنگوی بخش خصوصی کشور هستند که باید مسایل بخش خصوصی را بررسی کنند. اگر دوستان به من اعتماد کنند به عنوان سخنگوی بخش خصوصی عمل میکنم.

وی افزود: در ساختار اتاق هم موازی کاری زیادی داریم. ما به دنبال این هستیم که هم ساختار کمیسیون‌ها را بهتر کنیم و هم به سوی مسایل فضای کسب و کار برویم.

اختلافات دوره نهم شخصی نبود

سلاح ورزی گفت: اختلاف در هیات رییسه گاهی جدی بود و به بخش خصوصی اسیب زد. اما اختلافات شخصی نبود. هرکسی این تفکر را داشته باشد که اتاق رییس محور است و هیات ریسه نقش سیاستگذار دارد، قطعا اتاق با مشکل مواجه خواهد شد.

تسلیم نمی‌شوم

سلاح ورزی گفت: با پست دولتی خوب اتاق را رها نمیکنم؛ با فشارهای سیاسی هم تسلیم نمی‌شوم

انتخابات اتاق

حسین سلاح ورزی سخنان خود در خصوص برنامه های خود برای ریاست هیأت رئیسه اتاق بازرگانی آغاز کرد

آیا شما برنامه مدونی برای اتاق پیش بینی کرده‌اید؟

دانیالی گفت: ما یک برنامه اولیه نوشتیم. این برنامه نظر دو سه نفر است. اگر شما به این برنامه رای دهید که انجام میشود. اگر اشکال داشته باشد، باید اشکالات برطرف شود. من میخواهم نظرات دوستانه از تشکل‌ها و… بگیرم. هیچ کس نمی‌گوید کسب و  کارم را رها میکنم. ما در جلسات مهم حضور داریم. باید تقسیم کنیم که سیستم کار کند و این نتیجه مدیریت است. باید سیستم مدیریتی و مدیریت کلان را بلد بود.

گل شیرازی؛ دو دیدگاه در اتاق وجود دارد. یا توسعه یا محافظه کاری. اگر دیدگاه توسعه است، بسم الله. روسا باید تکلیف و دیدگاه خود را مشخص کنند.

اتاق سبب تحریم‌های وسیع و افزایش قیمت ارز شد

رییس انجمن دوچرخه و موتورسیکلت گفت: در اتاق قبل افرادی بودند که نه کارخانه داشتند نه کارمند و بعد برای من صنعتگر تصمیم می‌گرفتند. این روند باید در اتاق اصلاح شود. سرمایه‌های ما یک دهم شده و حالا میخواهند از اموال ما مالیات بگیرند.به جای اینکه ما مطالبه گر از دولت باشیم، دولت از ما مطالبه گر است. این روند باید اصلاح شود. اتاق سبب تحریم‌های وسیع و افزایش قیمت ارز شد. دلیل آن هم دو تابعیتی‌هایی بودند که ریشه ملی نداشتند.

انتخابات اتاق

برای همه کار میکنم نه به یک صنعت

پاسخ ژایله به رییس انجمن دوچرخه و موتور سیکلت: اتاق باید تلاش کند و نگاه حاکمیت به بخش خصوصی را تغییر دهد. این امر نیازمند آن است که جلسات تعاملی با دولت را افزایش دهیم. ما چهل سال گذشته اشتباه کردیم. گرفتن اموال و مصادره آنان اشتباه بود. ما باید سعی کنیم تا برای کشور کاری کنیم. من برای یک صنعت کار نمیکنم من برای همه کار میکنم.

انتخابات اتاق

جمشیدی گفت: یکی از بحث های مهم این است صنعت‌گران جایگاه مهمی ندارند و توسط بازرگانان مدیریت میشود. با توجه به سابقه ی شما و همچنین بزرگ‌ترین صنعت گر کاندید شده  برنامه ی شما برای حضور تشکل ها در  هیات رئیسه چیست؟

ژائله گفت: اگر هیات رییسه خوب با کمک شما انتخاب شود، چهار سال خوبی خواهیم داشت و از همه ظرفیت‌ها استفاده خواهیم کرد. باید اقدام کرد و با وزرا و بانک مرکزی جلسات جدی گذاشت. این مسایل نیازمند تعامل دارد. لذا میتوانیم تعامل کنیم و راهکار خوبی برای صنعتگران ایجاد کنیم.

ما نتوانستیم خود را به روز کنیم چون بودجه بالا می خواهد

نماینده صنعت ریخته گران در اتاق گفت: در تشکل‌های صنفی تولیدی از جمله تشکل ما ظرفیت تولید بالفعل و بالقوه و ظرفیت صادراتی مشخص است. ما نتوانستیم خود را به روز کنیم چون بودجه بالا میخواهد. برنامه اتاق در این زمینه چیست؟ مشکلات صادراتی چطور؟ در این باره چه برنامه‌ای دارید؟ راه ارتباطی آسان و مدام با هیات رییسه چه برنامه‌ای دارید؟

گل شیرازی پاسخ داد: تشکل سازی در آن مقطع انجام شد که تجهیز ارا شود. همه ما تشکلی هستیم. قانون اتاق می‌گوید ۱۵۰عضو در اتاق شهرستان یک کرسی است. در قانون هر تشکلی در این مملکت ایجاد شد که ۱۵۰ عضو یونیک داشته باشد، باید کرسی بگیرد. این مساله نیازمند بازمهندسی است. اگر این کار درست انجام نشود میشود بند ادب. برای ما کارآفرینان نه وجود ندارد. باید راه حل پیدا کنیم. میتوانیم هی غر بزنیم بند ادب یا بگوییم کرسی تشکل را خواهیم گرفت.

اتاق محل صنعتگران است

شکوری گفت: اتاق محل صنعتگران است. ولی متاسفانه کارت‌های عضویت به افراد بی‌هویت داده شده و اقای ژایله که ۲۲ هزار کارمند دارد یک رای دارد و آن ادم بی هویت هم یک رای. من سوالم این است که برای این پایش کارت‌ها چه برنامه‌ای دارید؟

ژایله افزود: من به حرف‌های شما اعتقاد دارم و از این مساله رنج میبریم. ما شدیدا در تبریز این مساله را پایش کردیم. بچه‌های تیم ما کنترل میکنند که این اتفاقات برای اتاق نیافتد. اتاق‌ها باید از ظرفیت‌ها استفاده کنند. ما بدون تیم نمیتوانیم کاری کنیم. همه کارهایی که قرار است در کشور اتفاق بیافتد نیازمند شما عزیزان (تشکل‌ها) داریم.

تشکل بدون کمیسیون اتاق معنا ندارد

مسعود گل شیرازی، رییس سابق اتاق اصفهان: تشکل بدون کمیسیون اتاق معنا ندارد. مگر میشود نماینده به مجمعی بفرستی و کزارش در کمیسیون مربوطه ارایه نشود. اگر تشکل میخواهد نماینده اتاق باشد باید از مجرای کمیسیون رد شود. کاش جای اینکه بپرسید برنامه شما برای تشکل‌ها چیست میگفتید برنامه شما برای تشکل‌ها و کمیسیون‌ها چیست.

معرفی گل شیرازی

ژائله، گل شیرازی را به عنوان یکی از اعضای تیم خود معرفی کرد. گل شیرازی در حال ارائه ی برنامه ها برای انتخابات اتاق بازرگانی است. 

تشکل باید بازوی عملیاتی رییس اتاق و هیات رییسه باشد

یونس ژائله گفت:: ما بدون نظر تشکل کاری نمی‌کنیم.

انتخابات اتاق

اتاق باید از تشکل بزرگ شود و بالا بیاید

یونس ژائله، کاندید ریاست اتاق بازرگانی می گوید: تشکل باید قوی شود. من با کوچک شمردن تشکل‌ها مخالف هستم. اگر تشکل جایگاه خود را پیدا کند، میتواند درامدهای زیادی داشته باشد. خرمای ما میتواند یک میلیارد دلار درامد داشته باشد. پسته ما میتواند سه میلیارد دلار درامد داشته باشد.

یک هواپیمای اختصاصی پنجاه نفره به ارمنستان بردم که ماحصل آن قراردادهای چند میلیون دلاری بود

یونس ژائله گفت: من شرکت داری کردم. تشکلداری کردم. اتاق باید نیازهای خود را تامین کند. شما در نمایشگاه‌های بین‌المللی میروی. اما آیا اتاق از قبل زمینه چینی کرده است؟ خیر من در تبریز هواپیمای اختصاصی پنج نفره گرفتم و یک تیم بردم ارمنستان. یکی ده میلیون دلار قرارداد بست. یکی شش میلیون دلار و استقبال میشود. چون اورده دارد. شما وقتی برنامه توسعه‌ای داشته باشید ۳در هزار که هیچ، حاضرند یک درصد هم بدهند.

ما همیشه اعتراض داریم، اما هیچکس برنامه نمی‌دهد

یونس ژائله گفت: من ۲۲هزار شاغل دارم. ۷بار صادرکننده ملی شدن. نخبه جهان اسلام شدیم و امین الضرب گرفتیم. هدف ما ایجاد ارزش افزوده برای کشور است. الان در اتاق بازرگانی اتفاقاتی افتاده و هجمه‌های وارد شده به اتاق بازرگانی از سمت خودمان بود. در انتخابات خود تصمیم درست نگرفتیم و انتخاباتی داشتیم که نتیجه‌اش را می‌بینیم. ما هیچ وقت نتوانستیم شفاف و شجاع از خود دفاع کنیم.

انتخابات اتاق

وی افزود: اتاق باید جایگاه خود را پیدا کند و انتخاباتش روی اصولی باشد. اقتصاد ایران بد جایی گیر کرده است. تورم بالای ۵۰درصد داریم. من فکر میکنم الان وقت غر زدن نیست. ما مدت‌ها اعتراض کردیم اما یک برنامه ندادیم. ما تیم میخواهیم نه یک نفر. یک تیم باید بنشینیم و بگوییم مصلحت کشور این است.

هر کاری که میخواستید کردید!

یونس ژائله گفت: اتاق را به  این نقطه رساندید شما صادر کننده ای؟ تولیدکننده ای؟ چه کاره ای؟ ما احتیاج به یک تیم ۷نفره داریم که به فکر مصلحت اتاق بازرگانی باشد. چرا هنوز انتخاب نشده عکس فراکسیون تشکل ها را روی تبلیغات خود زدید؟

من نمیگویم به من رای دهید به یک تیم هفت نفره رای بدهید

یونس ژائله گفت: اتاق می‌تواند در افزایش درآمد سرانه نقش موثری داشته باشد. ما کشور گران خرین و ارزان فروش هستیم و منابع خود را هدر میدهیم. آیا کسی که خودش کارمند است می‌تواند مشکل را حل کند؟ کسی که صدها چک برگشت خورده دارد می‌تواند؟ ما باید درامدهای کلان کشور را افزایش دهیم. ما هیچ وقت تشکل‌ها را بازی نداریم و تنها از رای آنان استفاده کردیم. باید برنامه داشته باشیم  و یک برنامه مدون هفتاد صفحه‌ای داریم.

سرمایه گذاران می‌روند چون احساس ناامنی دارند و اتاق این حس را ایجاد کرده است

یونس ژائله گفت: من همه کارها را انجام میدهم و به کسی باج نمیدهم. چه دولت چه بخش خصوصی. مهم است که ما در بحران‌ها کنار چه کسی هستیم.

ورود یونس ژائله

ورود جناب آقای یونس ژائله برای ارائه ی برنامه های خود به عنوان کاندیدای ریاست هیأت رییسه اتاق بازرگانی

حسین سلاح ورزی برنامه خود را ارائه کرد

حسین سلاح ورزی، کاندیدای ریاست اتاق بازرگانی ایران برای دوره دهم فعالیت اتاق از از برنامه خود برای ریاست اتاق بازرگانی رونمایی کرد. برای دریافت کلیک کنید

یک سال به من اعتماد کنید؛ نشد مرا بردارید

احد عظیم زاده، کاندیدای ریاست اتاق بازرگانی گفت: من ۴۰ سال است از دولت پول نگرفتم. من کاری نمیکنم که نتیجه ندهد. خواسته خود را عملی میکنم. تشکل‌ها را بازی ندادند. رییس اتاق باید از بدنه اتاق باشد. اتاق مستقل است و می‌تواند به مجلس لایحه دهد. جواب نکرفتن معنی ندارد. یک سال به من اعتماد کنید، نشد مرا بردارید. ۴۰سال است نتوانستند یک بانک بازرگانی بزنند. رییس اتاق باید کاری کند رونق کارخانجات انقدر زیاد شود که چهار در هزارها دوبل شود.

من یک قدم از همه جلوترم

عظیم زاده گفت: پروژه ای دارم که درب های ان از طلای ۱۸عیار است من همیشه تک هستم. من به دوستان جسارت نمیکنم ولی توانشان در همین حد است. در مدیریت من در لندن تندیس الماس طلایی گرفتم من در رشته اقتصاد ادعا دارم؛ من در مجلس به خاندوزی و پور ابراهیمی گفتم من اقتصاد را درست میکنم. بادامچیان به وزیر گفت عظیم زاده را به عنوان دست راست بگذارید من گفتم وقت ندارم.

انتخابات اتاق

احد عظیم زاده در ادامه گفت؛ بنده اگر رای بیاورم دومین هفته از حضرت آقا وقت میگیرم و با برنامه خدمتش می‌روم. دستور ویژه دهید که از پارلمان اقتصادی کشور حمایت کنید. ما اگر بببنیم به اتاق بانک مجوز نمیدهند، شرکتی با عضو اتاق‌ها تشکیل میدهیم. نشد نداریم. همه چیز شدنی است و به توان فرد بستگی دارد. اگر میدانستم توان مدیریت ندارم، مزاحم شما نمیشدم. قول آذری میدهم. قول ابوالفضلی میدهم مشکلات را حل کنم.

چرا در اتاق بازرگانی به خانم‌ها جایگاه نمیدهیم؟

عظیم زاده گفت: من در اتاق به خانم‌ها جایگاه میدهم که از فرصت‌ها استفاده کنند. چرا یک خانم در کرسی اتاق نداریم؟

انتخابات اتاق

وی افزود: میخواستن بیمارستان بسازند به من گفتن ۲۵۰میلیارد هزینه دارد؛ کسی نداد خودم دادم.

اتاق ناموس ماست

عظیم زاده ادامه داد: بنده دو پاسپورته نیستم. من در یک ماه اول نود درصد کارهایم را کنار میگذارم. من ۴۰۰کیلو لیفت زدم. برای بازوی اتاق اعتماد خودم را به خودم دارم و میگویم یا مسیولیت قبول نکنیم یا درست قبپل کنیم من صبح تهرانم عصر دبی فردا المان. هزار دلار در خارج ندارم، بک آپارتمان خارج ایران ندارم. عاشق ایرانم فقط همین. اتاق ناموس ماست. کاری میکنم که تاحالا هیچ کس نتوانسته و نمیتواند.

من هیات رییسه خود را انتخاب نکردم چون باید مشورت کنم

احد عظیم زاده ادامه داد: من به ربیس جمهور میگم درد اقتصاد این است و ما میخواهیم دستورات رهبری را اجرایی کنیم. برخی میگویند این دوره خوب کار نکرده؛ اما خب دو سال و نیم کرونا بوده است. امروز هرکس رییس اتاق شود شانس دارد. چون مقام معظم رهبری اقتصاد را مضاعف توسعه میدهد. ما باید دستور بگیریم و به کمک فعالان اقتصادی مشکل را حل کنیم. دولت نمیتواند مشکل را حل کند.

من آمادم پول خرج کنم

عظیم زاده گفت: در این جامعه نمیتوان به هفت یا هشت میلیون زندگی کرد. با این حقوق‌ها نمیتوان زندگی کرد. کار من فرش است. من سودم را زیاد میکنم ولی به فکر هنرمند نیستم. نمی‌شود اینطوری. در اتاق هم همین است. نمی‌شود اعضا مشکل داشته باشند. بانک بازرگانی به منزله رونق تولید و افزایش درآمد اتاق است. ما باید با فعالان اقتصادی صحبت کنیم و بگوییم مردم نمیتوانند با هشت میلیون زنگی کنند. خدا شاهد است من به نیروهای خودم پنجاه درصد پاداش میدهم. من درد طبقات پایین را بیشتر میدانم و قول میدهم مشکلات را حل کنم. من آمدم پول خرج کنم نه که ببرم. چون پول دارم.

انتخابات اتاق

باید از تمام مسئولیت های خود استعفا دهید!

حسین قلی، رییس اتحادیه سرب و روی می گوید: اتاق نهم مطالبه گر نبود؛ ما انتظار داریم اتاق جدید مطالبه گر باشد و در انتخابات دخالت نکند. هیات رییسه باید تمام وقت باشد؛ اقای بهرامی تجربه خوبی دارند و شایستگی ریاست اتاق را دارند. اما تیم ایشان باید مشخص شود. افرادی که خصولتی و اهل معامله با دولت هستند به درد نمی‌خورند ما در بخش معدن این مساله را داریم و در این بخش ضرر دیدیم. ما باید تشکل‌ها را فعال کنیم. سوال من این است که آیا ایشان حاضر است تمام وقت در اتاق باشند؟

انتخابات اتاق

ارض اقدس در پاسخ به این موضوع گفت: من از همه کارهایم استعفا کردم و الان خودم را آماده برای خدمت تمام وفت در اتاق کرده‌ام آن هم نه برای هیات رییسه که برای هیات نمایندگی. فکر میکنم چهار سال وقت داریم که از منافع شخصی بگذریم و به دنبال منافع ملی و کشوری باشیم. برای مبرا شدن از این اتهام میگویم از مسیولیت های اجرایی خود استعفا داده‌ام.

رییس اتاق باید از ظرفیت اعضا، کمیسیون‌ها و تشکل‌ها استفاده کند

محسن بهرامی ارض اقدس،کاندیدای ریاست اتاق بازرگانی می گوید: رییس اتاق باید از ظرفیت اعضا، کمیسیون‌ها و تشکل‌ها استفاده کند و اینطور نباشد که جلسه‌ای تشکیل شود و بگوییم رییس نیست. من اعتقاد دارم در این دوره اتاق بازرگانی به اتکای ظرفیت اتاق‌های مشترک می‌تواند هابی در مناطق محور کشورهای هدف صادرات ایجاد کند که آنجا به رایزنان ما سرویس دهند که فعالان حوزه کشورها بتوانند به راحتی مسایل خود را حل کنند.

انتخابات اتاق

اگر در اتاق مسئول شوم، از ظرفیت تشکل‌ها استفاده میکنم

محسن بهرامی ارض اقدس، نامزد بازرگانی اتاق بازرگانی گفت: من خود را مدیون استفاده از ظرفیت علمی و تخصصی تشکل‌ها میدانم و باور دارم هرجا در مراکز تصمیم‌گیری بودم از ظرفیت تشکل‌ها استفاده کردم و اگر در اتاق مسیولیتی داشته باشم از ظرفیت تشکل‌ها استفاده خواهم کرد. تشکل‌های ما باید تشکل ملی باشد و تصمیمات اقتصادی نباید بدون مسیولیت بخش خصوصی انجام شود.من اصراری به ریاست اتاق ندارم و هر میزانی که موثر باشد برای بخش خصوصی در خدمتم. رییس سخنگوی اتاق است.

جهت ارتقای دانش اتاق چه برنامه‌ای دارید؟

بهرامی ارض اقدس گفت: حتما باید از ظرفیت مراکز پژوهشی استفاده شود. اقدام خوبی که در اتاق تهران دنبال کردیم بحث مدرسه تکاپو است که در حوزه آموزشی گام خوبی برداشته است. اگر تشکل‌های ملی ما امروز مبتنی بر دانش روز باشد، ظرفیت تشکل ما با اتکا به مراکز پژوهشی ارتباطی برقرار میکند.

منبع: اقتصادآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا