اقتصاد

درخواست افزایش قیمت لوازم خانگی با وجود رکود عمیق بازار

عضو هیات رییسه انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: در این زمینه شرکت‌ها و تولیدکنندگان، مدارک و مستندات لازم برای افزایش قیمت‌ها را به سازمان حمایت ارسال کردند. هرچند رکود بر بازار حاکم است اما بازاریان باید فکری برای آن بکنند و مشکل تولید کنندگان نیست.

احتمال کاهش ۲۵ درصدی تولید لوازم‌خانگی

عباس هاشمی دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی با انتقاد از قیمت گذاری دستوری گفت: تامین مواد اولیه تولید، قیمت و خدمات بصورت دستوری نمی‌تواند تداوم داشته باشد. صنعت لوازم‌خانگی بطور اسمی دست بخش خصوصی اما رسماً بصورت دستوری است. نظارت عالیه دولت سبب می‌شود التهابات فروکش کرده و شرایط معمول بر بازار و فضای کسب و کار حاکم شود.

وی افزود: صنعت لوازم‌خانگی انحصاری نیست و با توجه به مشخص بودن نرخ تورم و مشکلات تامین ارز، افزایش قیمت‌ها اجتناب‌ناپذیر است. با این حال درخواست‌های تولیدکنندگان برای افزایش قیمت‌ها در اغلب موارد بی‌پاسخ می‌ماند. اگر مشکلات ادامه داشته باشد، تعطیلی شرکت ها یا تعدیل نیرو و کاهش حداقل ۲۵ درصدی تولید در مقایسه با سال گذشته پیش‌بینی می شود.

رونق قسطی فروشی

اکبر پازوکی رییس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی نیز در این زمینه گفت: بازار همچون ماه‌های گذشته در سکوتی سنگین و آرام است و با ورود به فصل حسابرسی مالیاتی ، فروشندگان نیز بیشتر به دنبال رتق و فتق امور هستند. با توجه به قدرت خرید پایین مردم، فقط فروش قسطی محصولات رونق دارد آن هم به اسم سود ۱۸ درصدی و در عمل سود ۳۰ درصدی!

وی افزود:انتظار می‌رود دولت نظارت بر مواد اولیه تولید داخل داشته باشد تا به دست تولیدکنندگان واقعی برسد و آنگاه حق افزایش قیمت به آنها ندهد. تولید کننده باید مواد اولیه را در بورس و متناسب با نرخ دلار بخرد در غیر این صورت به‌ناچار از بازار آزاد و با قیمت‌های گزاف تامین کند.

لزوم افزایش قدرت خرید مصرف‌کنندگان

محمدحسین اسلامیان نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی نیز به ایرنا گفت: بازار لوازم‌خانگی در رکود کامل است و در عمل هیچ خرید و فروشی انجام نمی‌شود. در این شرایط اگر تولیدکنندگان به دنبال افزایش قیمت باشند این رکود عمیق‌تر خواهد شد. با قیمت‌های فعلی نیز بازار هیچ کششی ندارد و کسی اقدام به خرید نمی‌کند.

وی افزود: چنانچه افزایش قیمت دیگری رخ دهد، بازار در عمل قفل خواهد شد. فقط افزایش قدرت خرید مردم است که می‌تواند بازار را از شرایط رکود فعلی نجات دهد. تعمیر لوازم خانگی به‌جای خرید وسایل نو، رویه‌ای است که در ماه‌های اخیر گسترش پیدا کرده که ناشی از پایین بودن قدرت خرید خانوارها است.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا