پاس گل سازمان هواپیمایی به دلالان
سازمان هواپیمایی کشوری در اقدامی عجیب مجوز پرواز 6 شرکت هواپیمایی در مسیرهای تهران به مشهد، اهواز و شیراز را از تاریخ ۲۱خرداد لغو کرده است. معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری با ارسال نامههای جداگانهای به هواپیمایی آتا، فلای پرشیا، کیشایر، کارون و سپهران مجوز پروازی این شرکتها را در برخی مسیرهای داخلی از 21 خردادماه تا اطلاع ثانوی باطل کرده. بر این اساس مجوز پروازهای هواپیمایی آتا در مسیر تهران- مشهد، فلای پرشیا در مسیر تهران- شیراز، هواپیمایی کیش در مسیر تهران- اهواز، کارون در مسیر تهران-شیراز و سپهران در مسیر تهران- مشهد به دلیل گرانفروشی باطل خواهد شد. همچنین سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده که پیرو اخطار قبلی در اردیبهشت ماه امسال و بررسی مجدد سیستمهای نمایش، توزیع و فروش بلیت هوایی، بلیت شرکت هواپیمایی زاگرس همچنان بالاتر از نرخ تعیین شده در نرخنامه ابلاغی این سازمان به شرکتهای هواپیمایی به فروش رسیده و تمامی مجوزهای پروازی مسیر تهران ـ اهواز آن شرکت را از روز یکشنبه21 خردادماه تا اطلاع ثانوی باطل کرده است. این در حالی است که این ایرلاینها بلیت مسیرهای مذکور برای بعد از تاریخ مذکور را فروختهاند و لغو مجوز پروازها مسافرین این شرکتها را دچار سرگردانی میکند. با توجه به اینکه به دلیل افزایش تقاضای سفرهای هوایی دوره انتظار برای دریافت بلیت در مسیرهای پرتردد و به ویژه مسیرهای مذکور طولانی است، این اقدام سازمان هواپیمایی کشوری منجر به کاهش عرضه صندلی هواپیما و طولانیتر شدن دوره انتظار دریافت بلیت خواهد شد ضمن اینکه باعث افزایش بازار سیاه بلیت و رونق دلالی میشود .
از سوی دیگر در یک اقدام سوالبرانگیز فقط لغو پروازهای شرکت هواپیمایی زاگرس به مقصد اهواز در صدر خبرهای نیمروزی صداوسیما قرار گرفته و ساعاتی بعد، خبرگزاری تسنیم اسامی برخی دیگر از ایرلاینهای جریمه شده را منتشر کرد.
در ماده 161 قانون برنامه پنجم توسعه و تنفیذ آن در ماده 53 برنامه ششم توسعه آمده است: آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و شبکه پروازی اجرایی شده که به استناد مصوبه ستاد تنطیم بازار وزارت راه و شهرسازی با دخالت غیرقانونی و حتی حذف سازمان هواپیمایی کشوری در تصمیمگیریها و بدون نظر شورای عالی هواپیمایی تصمیم غیرقانونی خود را به سازمان هواپیمایی کشوری تحمیل کرده است. اتفاقی که در نهایت ایرلاینها را دچار خسارت جبرانناپذیری کرده است؛ زیرا از 350 فروند هواپیمای ثبت شده کمتر از 100 فروند فعال واقعی است و عرضه بلیت نیز به شدت محدود شده است . رانت گرانفروشی و پارتیبازی برای به دست آوردن بلیت هواپیما نتیجه دخالت وزارت راه و شهرسازی است.
حتی در صورت ابطال قانون، شورای عالی هواپیمایی باید نرخ بلیت را تعیین کند که گفته میشود با قیمتگذاری دستوری، این شورا نیز خنثی شده است.
حالا سازمان هواپیمایی کشوری در اقدامی عجیب و طبق ادعای خود برای رعایت مصالح مردم با دستور صریح وزیر راه برای بیش از 8 شرکت هواپیمایی ممنوعیت و محدودیت ایجاد کرده است.
مشخص نیست چرا سازمان هواپیمایی کشوری با ابطال مجوز پرواز شرکتهای هواپیمایی هزاران نفر از مردم را که در این گرمای طاقتفرسا و جادههای خطرناک بلیت هواپیما خریداری کردهاند، با تصمیم شخص وزیر محروم شدهاند.
شگرد جدید بعضی شرکتهای هواپیمایی برای گرانفروشی
در حالی سازمان هواپیمایی، ۶ ایرلاین را به دلیل گرانفروشی نقرهداغ کرد که برخی ایرلاینها شگرد جدیدی را برای دور زدن سازمان و دریافت پول بیشتر در دستور کار قرار دادهاند.
خبرگزاری نزدیک به دولت «تسنیم» در این باره نوشته است: هواپیمایی ایران ایرتور با ارسال پیامکی به مسافران پرواز مشهد-تهران روز ۲۶ خردادماه ساعت 19:30 اعلام کرده که این پرواز با تعجیل بیش از ۱۵ ساعته انجام خواهد شد! یکی از مسافران این پرواز گفته است: بنده برای پرواز شماره ۹۶۷ مشهد-تهران ایران ایرتور مبلغ یک میلیون و ۱۸ هزار تومان پرداخت کردهام. این در حالی است که هواپیمایی ایرتور با ارسال پیامکی از تعجیل انجام این پرواز در ساعت ۴ بامداد روز ۲۶ خرداد خبر داده است.
در تماس با شرکت هواپیمایی گفته شد، میتوانیم بلیت را بدون اخذ جریمه مسترد کنیم، این در حالی است که برای خرید بلیت در همان روز باید ۵۰۰ هزار تومان بیشتر پرداخت کنیم. دلیل این تعجیل را جویا شدم که پاسخ مشخصی برای این پرسش به ما داده نشد.
از شواهد و قرائن پیداست شرکتهای هواپیمایی با ترفند تعجیل در انجام پروازها به دنبال کسب سود بیشتر و فروش بلیت بالاتر از نرخهای مصوب سازمان هواپیمایی هستند.
منبع: اعتماد