آرشیو

توزیع گوشت منجمد بین خانوارها به گرانی دامن می‌زند

اکوبورس: نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران با بیان این که توزیع گوشت منجمد در میان خانوارها به جای کنترل قیمت گوشت به گرانی دامن زده است گفت: اگر این گوشت ها به مراکز عمده مصرف راه می یافت، به صورت غیر مستقیم وارد سفره خانواده ها می شد.
به گزارش اکوبورس به نقل از تسنیم، فرهاد آگاهی، نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: کسانی که طرح توزیع گوشت منجمد وارداتی را به این شکل برنامه ریزی کرده اند، از اساس در تشخیص گروه هدف این گوشت ها، دچار خطای محاسباتی شده اند، چرا که مقصد مستقیم گوشت های منجمد خارجی سبد خانوارها نیست. آگاهی ادامه داد: تجربه های قبلی به روشنی نشان می داد ذائقه مردم، میلی به استفاده از گوشت های منجمد وارداتی ندارد و این گوشت ها بیشتر در کترینگ ها و مراکزی که تولید غذای انبوه انجام می دهند یا در صنایع غذایی و تبدیلی مورد استفاده قرار می گیرد و کمتر به صورت مستقیم در سفره خانواده ها قرار می گیرد. نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: متاسفانه با وجود هشدارهای انجمن های تخصصی، متولیان امر، به دلیل عدم اشرافیت به موضوع، حاضر به قبول واقعیت های بازار نشدند و با این کار، تدابیر قبلی و بعدی را هم بی اثر کردند. به گفته آگاهی، هرچند دلایل اوج گیری قیمت گوشت قرمز، به سال های گذشته و عدم توجه به زیرساخت های لازم باز می گردد ولی چنین خطاهای محاسباتی بزرگی در تصمیم گیری های اخیر، موجب شده واردات گوشت که نسبت به سال های قبل افزایش چشمگیری داشته، اثرگذاری لازم در کاهش قیمت ها را نداشته باشد. وی تصریح کرد: این گوشت ها هرچند که مورد مصرف خانواده ها نیست ولی اگر درست و هدفمند توزیع می شدند، تنظیم کننده بازار بودند و می توانست تقاضا را مدیریت کند و با مدیریت تقاضا، رشد قیمت ها تا حدودی مهار می شد. به گفته آگاهی، اگر این گوشت ها به مراکز عمده مصرف، کترینگ های بزرگ و کارخانه های فرآورده گوشتی راه می یافت، به صورت غیر مستقیم وارد سفره خانواده های دهک های مختلف جامعه از جمله اقشار آسیب پذیر جامعه می شدند و به این صورت، هدف اصلی دولت که حمایت از مردم است، محقق می شد. نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: متاسفانه با این شکل توزیع بی تدبیرانه، باید اعتراف کنیم که نه تنها تقاضای بازار کاهش پیدا نکرد، بلکه اولا تقاضا تحریک شد و تقاضای القایی بوجود آمد و ثانیا گروه های اصلی هدف این گوشت ها یعنی همان کترینگ ها و صنایع فراورده های گوشتی، مجبور شدند گوشت مورد نیاز خود را از طریق واسطه هایی که در این صف ها قرار می گرفتند، تهیه کنند. وی تصریح کرد: سیکل معیوبی که به این صورت ایجاد شده، فاجعه و آسیب رسان به اقتصاد خانواده و اقتصاد مراکز مصرف عمده این گوشت ها است و دردسرهای آن بیش از منافع آن است و نه تنها نتوانسته قیمت گوشت قرمز مورد نیاز خانواده ها را کاهش دهد، بلکه موجب شد که متقاضیان اصلی این گوشت ها هم گوشت مورد نیاز خود را با قیمت بالاتر و مسیری پر پیچ و خم دریافت کنند و به این دلیل و سایر دلایل دیگر، باید متولیان امر در تصمیم خود تجدید نظر کرده و هرچه سریعتر توزیع گوشت قرمز منجمد را به این شکل غیر منطقی متوقف کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا