گران شدن خودرو، نقشه جدید دولت برای جبران کسری بودجه
بعد از رسانهای شدن نامه خودروسازان به محمدرضا عارف برای افزایش ۷۰ تا ۸۰ درصدی قیمت خودروها ایران خودرو و سایپا قیمت تولیدات خود را تا ۳۰ درصد افزایش دادند.
براساس جداول منتشر شده از سوی ایران خودرو و سایپا، قیمت دنا از گروه ایرانخودرو تا ۲۰۰ میلیون تومان و قیمت شاهین از گروه سایپا ۱۲۹ میلیون تومان افزایش داشته است.
اسد کرمی، رییس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران در مورد وضعیت بازار خودرو گفته است: طی یکی- دو روز گذشته که شایعه افزایش قیمت خودرو در کارخانه منتشر شد بازار واکنش نشان داد و قیمت خودرو به صورت میانگین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان گران شد. البته با توجه به اینکه بازار راکد است این افزایش ۳۰ درصدی نهایتا میتواند منجر به افزایش ۱۰ درصدی قیمتها در بازار آزاد شود.
فیروز نادری، کارشناس بازار خودرو در واکنش به افزایش قیمت شبانه خودرو گفت: «مسلما منطقی نیست. بازار خودرو یک ثبات خوبی را از اردبیهشت ماه داشت و رو به رکود میرفت. بدین معنا که به نغع مصرفکننده بود یعنی قیمتها افزایشی نبود و گاهی اوقات کاهشی بود. نمیدانم چرا دولت رضایت داد که خودروسازان در این وضعیت اقتصادی افزایش ۳۰ درصدی داشته باشد. ۳۰ درصد رقم بسیار زیادی است و به ضرر مصرف کننده است. ضمن اینکه رئیس جمهور هم در زمان انتخابات وعده داده بود که در هیچ حوزهای افزایش قیمت نخواهیم داشت.»
وی درباره دلایل این افزایش قیمت بیان کرد: «تصورم بر این است که شاید دولت میخواهد برای خودش منفعتی ایجاد کند و برای کسری بودجه از این حربه استفاده کند. اینکه میگویند شرکتها به زیاندهی رسیدهاند، من بعید میدانم چنین باشد چراکه خودروهای ما متریال خاصی ندارد که قیمت تمام شده آنها آنقدر بالا باشد که صرف نکند. خودروسازان ما یک سری هزینههای حاشیهای دارند که میتوانند آن را کاهش دهند تا اینکه با استدلال زیاندهی، قیمت را افزایش دهند.»
نادری در واکنش به ادعای دبیر انجمن خودروسازان مبنی براینکه قیمت مواد اولیه در ۱۰ سال گذشته ۳۸ برابر شده است، اما قیمت خودرو در این مدت ۱۳ برابر شده است، گفت: «به هیچ وجه این استدلال صحیح نیست، چراکه اگر بررسی کنید، متریالی که در حال حاضر در خودروهای داخلیمان استفاده میکنیم نسبت به خودروهای تولید خودمان در ۱۵ الی ۲۰ سال گذشته هم ضعیفتر شده و هم کیفیتش بدتر شده است. چنین ادعایی صحت ندارد. خودروسازان یک سری هزینههای حاشیهای دارند که برای مردم شفاف نمیکنند.»
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: «دولت کسری بودجه دارد و به هر حال خودرو تیراژ بالایی دارد و پیشاپیش هم فروخته شده است، یعنی دولت اطمینان دارد که خودروها فروخته شده، نصف هزینه آن را هم دریافت کرده و مردم مجبور هستند که این افزایش قیمت را تحمل کنند و باقی پول را واریز کنند. مردم مجبور هستند و هیچ راهی ندارند و دولت هم که مطمئن است مالش را فروخته، افزایش قیمت را اعمال میکند. در صورتی که این درست نیست. شما وقتی ماشینی را فروختهای نمیتوانی آن را دوباره گران کنی. این اتفاق در هیچ جای دنیا رخ نمیدهد، هیچ جای دنیا ماشین دندهای تولید نمیشود، اما ما همچنان به مشتری داریم ماشین دندهای تحویل میدهیم.»
نادری در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه آیا با این افزایش قیمت، بازار خودرو هم مانند مسکن به رکود میرود، به گفت: «صد در صد همین میشود. بازار خودرو در رکود هم بود حال دولت با چنین کارهایی یک هیجان موقتی هم میدهد چراکه ما الان تقاضای چشمگیری برای خودرو نداریم. کشور پر از ماشین شده است؛ ماشینهای وارداتی که دارند میآیند، مونتاژیها هم که هر سال شرکتهای جدید تاسیس میشود و ما مشاهده میکنیم که شرکت ماکارونی یا شرکت ماموت که یخچالساز ماشینهای کامیون است دارند ماشین مونتاژ میکنند. با این حجم ماشینهای وارداتی و مونتاژی به نظر من در این حد نیاز به ماشین در کشور نداریم.»