اقتصادمهمترین اخبار روز

خبری از افزایش قیمت دلار نیست/ ترمز رشد دلار چگونه کشیده شد؟

قیمت دلار با وجود بحران‌های سیاسی و تشدید تنش در منطقه خاورمیانه، هفته دوم مهر با ارزپاشی و خبردرمانی با کمترین مقدار رشد مورد انتظار به پایان رساند.

 قیمت دلار در مدت یادشده سه هزار و ۲۵۰ تومان گران شد، در حالی که کارشناسان اقتصادی معتقد بودند اخبار نامساعد به راحتی این اسکناس را در کریدور هفتم خواهد نشاند. با این حال اما ارزپاشی سیاست‌گذار جواب داد و از شتاب رشد قیمت دلار کاسته شد. با توجه به بیانات رهبر انقلاب و دستور رئیس جمهوری برای کنترل بازارها، به نظر می‌رسد قیمت دلار معاملات شنبه را در مسیر معتدل‌تری کلید بزند.

 

بعد از بحران‌های سیاسی، قیمت دلار نخستین فاکتوری‌ست که بلافاصله روند می‌گیرد و با موج اخبار همراه می‌شود. در هفته‌های گذشته نیز به رسم هر تنش دیگری، قیمت دلار با موج اخبار نامساعد همراه شد. بر همین اساس، دلار در هفته دوم مهر سه هزار و ۲۵۰ تومان گران شد.

با این حال اما به اعتقاد معامله‌گران، این رشد، کمترین مقدار پرش قیمت دلار تحت تاثیر رخدادهای سیاسی‌ست و در صورتی که ارزپاشی سیاست‌گذار نبود، انتظارات تورمی قیمت دلار را تا کریدور هفتم بالا می‌کشید.

مهار قیمت دلار در دست سیاست‌گذار/ تزریق 100 میلیون درهم به بازار ارز، نسخه رشد دلار را می‌پیچد؟

افسار دلار در دست سیاست‌گذار است

در حالی که همچنان سطح ریسک‌های سیاسی بالاست و اخبار سیاسی حاکی از احتمال ادامه تنش میان ایران و رژیم صهیونیستی است، اما بازارساز این سیگنال را به بازارها تزریق می‌کند که قیمت دلار در ید سیاست‌گذار است.

گفتنی است پنجشنبه‌شب، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در اظهاراتی اعلام کرد که اسرائیل در حال بررسی حمله به تاسیسات نفتی ایران است و همین موضوع، قیمت نفت را افزایشی کرد. در مقابل، بیانات رهبر انقلاب در نماز جمعه تهران قیمت تتر را کاهشی کرد. این ارز دیجیتال کانال ۶۳ هزار تومانی را از دست داد و با قیمت ۶۲ هزار تومان عرضه شد.

باید توجه داشت بازارساز در روز جمعه قصد داشت با افت قیمت تتر این پالس را به بازارهای پشت خطی بدهد که روز شنبه در بازار ارز  افزایش قیمت رخ نمی‌دهد. از سوی دیگر خبرها حاکی از این است که به محض بازگشت مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری از قطر، روز جمعه دستورالعمل خاصی برای مداخله و نظارت بر نوسانات بازارها صادر شده است.

بر اساس این دستور، عبدالناصرهمتی وزیر اقتصاد و محمد‌رضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی، مسئولیت مستقیم مراقبت از بازارها و ورود به آن را بر عهده گرفته‌اند. گزارش‌ها حاکی از آن است که بانک مرکزی در حال آماده‌سازی برای یک مداخله گسترده در بازار ارز است و مقرر شده به زودی مبلغ قابل توجهی در حدود ۱۰۰ میلیون درهم به بازار تزریق کند.

به نظر می‌رسد سیاست‌گذار قصد دارد علاوه بر ارزپاشی با خبردرمانی نیز به مدیریت بازار ارز و ممانعت از رشد قیمت دلار اقدام کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا