«شبکه ملی رشد» باید بتواند به یک «مرجع علمی آموزشی» تبدیل شود
اکوبورس: رئیس سازمان برنامهریزی آموزشی اظهار کرد: انتظار داریم شبکه ملی رشد به نقطهای برسد که علاوه برپشتیبانی از رمزینههای پاسخ سریع، به یک مرجع علمی آموزشی اقشار مختلف تعلیم و تربیت تبدیل شود.
به گزارش اکوبورس به نقل ازمهر، حسن ملکی در جلسه شورای هماهنگی و پیگیری اقدامات تحولی، به بررسی روند تولید و بارگذاری رمزینههای سریع پرداخت و اظهار کرد: از میان بستههای تحولی وزارت آموزش و پرورش، دو بسته اقدامات تحولی به سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی مربوط است که یکی برنامه تحولی ویژه مدرسه معروف به «بوم» و دیگری برنامه تحولی «باز مهندسی شبکه ملی رشد» است. رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تصریح کرد: لازم است؛ از این پس، دو بسته تحولی توسط دفاتر مربوطه مدیریت شود؛ یعنی بسته «برنامه ویژه مدرسه» در دفتر تألیف و بسته «مهندسی شبکه ملی رشد»، در دفتر انتشارات و فناوری آموزشی پیگیری شوند. انتظار میرود شبکه ملی رشد به نقطهای برسد که علاوه بر پشتیبانی از رمزینههای پاسخ سریع، به یک مرجع علمی آموزشی اقشار مختلف تعلیم و تربیت تبدیل شود. بسته تحولی دیپلماسی آموزشی پیشبینی شود وی ادامه داد: دیپلماسی آموزشی، موضوعی با اهمیت در امر آموزش است و پیشنهاد میشود یک بسته تحولی مخصوص این موضوع پیشبینی شود. دیپلماسی آموزشی ترکیبی از سیاست و علم تعلیم و تربیت است که در فضای تحولی کنونی به بازاندیشی نیاز دارد. البته این موضوع چند وجهی است و در یک وجه آن سازمان پژوهش میتواند فعال باشد. ملکی گفت: برای آیندهی این بستهها باید به مطالب متعددی توجه کنیم که یکی از آنها توجه به آسیبها و موانعی است که در سال گذشته، اجازه نداد، ما به هدف دقیق برسیم. در واقع باید به این سؤال پاسخ دهیم که چه چیزهایی، مانع از رسیدن به مرحله اثر بخشی شده اند. ما باید به سمت شرح آثار رفته و تنها به اقدامات بسنده نکنیم، بر این اساس، بهتر است بستههای تحولی، بهعنوان یک پروژه کامل دیده شود. وی بر لزوم همکاری سازمان پژوهش با سایر بخشهای وزارتخانه تأکید کرد و گفت: قریب ۲۸ بسته تحولی در وزارت آموزش و پرورش تعریف شده و لازم است که این موارد مانند دانههای تسبیح به یکدیگر وصل شوند و کار بهعنوان یک پروژه کامل دیده شود؛ به همین خاطر ضروری است که ارتباط بین این بخشها کامل دیده و لحاظ شوند لذا لازم است که مدیران مجموعه با یکدیگر ارتباطاتی داشته باشند. بحث سوم مدل ارزشیابی مناسب است که بتواند بحث کیفی را جدای از موارد کمی، مدنظر قرار دهد.