چالش ها و موانع کلیدی برای بلاکچین در اتحادیه اروپا- بخش ج
اکوبورس: همانطور که بارها بیان کردیم، فناوری های معدودی موارد گسترده ای برای مختل کردن و تجدید نظر در بسیاری از ساختارهای اساسی اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی به عنوان بلاکچین دارند.
به گزارش اکوبورس، مقدمه همانطور که بارها بیان کردیم، فناوری های معدودی موارد گسترده ای برای مختل کردن و تجدید نظر در بسیاری از ساختارهای اساسی اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی به عنوان بلاکچین دارند. با توجه به جوانی نسبی و اساس منبع آزاد ، بلاکچین نیز کاملاً قابل استفاده است. مردم می توانند – و انجام دهند – با آن آزمایش کنند، آن را تغییر دهند، آن را سازگار کنند. این بدان معنی است که خیلی سریع در حال تحول است. در هر جایی که کار با این فناوری انجام شود، پیگیری با همه اینها یک چالش است و اروپا نیز از این قاعده مستثنا نیست. در زیر برخی از مهمترین مناطقی را نشان می دهیم که موانع برطرف می شوند. تعدادی از اینها ذاتی فن آوری هستند و در هر کجا که به کار گرفته شوند قابل اجرا هستند. برخی دیگر مختص زمینه اروپا هستند. همه برای شکل گیری آینده این صنعت جدید اساسی هستند. نوآوری نیاز به وضوح قانونی و حقوقی دارد در حالی که اروپا می تواند از نظر قانونی و حقوقی به خوبی خود را به عنوان یک مزیت توسعه یافته در ایجاد چارچوب مناسب برای فناوری بلاکچین در طولانی مدت بشمارد، امروزه زمینه های اساسی وجود دارد که این فناوری که در آن هیچ وضوح یا وحدت قانونی و حقوقی وجود ندارد، لمس می کند. چنین عدم شفافیت می تواند نوآوری را مایوس کند. کارآفرینان بطور واضح از سرمایه گذاری زیاد در محصولات، صرفاً می ترسند که دریابند آنچه انجام داده اند سازگار نیست و در معرض مجازات های مالی یا حتی کیفری قرار دارد. این یک مسئله جدی است. در حالی که در برخی موارد گرفتن احکام از طرف مقامات پیش از موعد امکان پذیر است، این روند اغلب کند و دشوار است و باعث کندی مشاغل می شود و همیشه روشن نیست اگر یک حکم در یک کشور یا منطقه در دیگران الزام آور قانونی است. همانطور که marius Jurgilas از بانک لیتوانی اشاره می کند: “یک سطح هماهنگی قانونی وجود دارد، اما بسیاری از نکات مربوط به صلاحیت ملی است. در سطح ملی مشکلی وجود ندارد، اما اگر اتحادیه اروپا به دنبال pan-European است، اختلافات زیادی بین کشورها وجود دارد، به عنوان مثال در مورد سوابق پزشکی”. هنگام ایجاد شفافیت، بیشترین نیاز در حوزه طبقه بندی توکنها است. این که آیا یک توکن به عنوان یک اوراق بهادار در نظر گرفته شده است، یک ابزار مالی یا یک وسیله پرداخت مهم در نحوه تنظیم آن است و علاقه شدید نه فقط برای صادرکنندگان توکن، بلکه برای هر بنگاه اقتصادی که به صورت تجاری با توکنها سر و کار داشته باشد نیز مورد توجه است (مانند صرافی ها، مشاوران مالی و دلالان). مسائل دیگر نیز پردردسر است. به عنوان مثال، رسیدگی به امور مالیاتی و حسابداری از داریی های رمزنگاری هنوز کاملاً نامشخص است. در بسیاری موارد، وضعیت قانونی قراردادهای هوشمند نیز وجود دارد، که از جمله موارد دیگر می تواند برای انعقاد قراردادهای بین طرفین در کد رایانه ای استفاده شود. چنین قراردادهای هوشمند مزیت شفاف بودن و خودمختار بودن را دارند: پس از استقرار در بلاکچین، آنها را نمی توان متوقف کرد. اما آیا کد واقعا می توانند قانون باشند، همانطور که طرفداران قراردادهای هوشمند اغلب مدعی هستند؟ چگونه می توانیم پیش بینی های یک قرارداد هوشمند در بلاکچین با همتایان واقعی خود را عملی کنیم؟چگونه رسیدگی به دادخواهی و تجدیدنظر در مورد توافق نامه های خودکار را انجام می دهیم؟اگر نقص در کد وجود داشته باشد، همانطور که معروف است با اتریوم DAo اتفاق افتاده است؟ در حالی که قراردادهای هوشمند نمونه خوبی از مشکلات در اعمال قوانین و مقررات ایجاد شده برای سیستم عامل های متداول، متمرکز و مشاغل در الگوی غیرمترقبه بلاکچین است، آنها تنها موردی نیستند. به دلیل ماهیت غیرمتمرکز خود، بسیاری از پروژه های بلاکچین، به ویژه بلاکچینهای عمومی، بدون مجوز، بیشتر شبیه به پروژه های زیرساخت های عمومی هستند تا تلاش های خصوصی و سود محور. آیا قوانینی برای شرکت های خصوصی باید درباره آنها اعمال شود؟ سیستم عامل های بلاکچین عمومی مانند بیتکوین یا اتریوم توسط انجمن های خود نگهداری می شوند و از نظر تئوری متعلق به کسی نیستند. سپس چه کسی می تواند مسئولیت پذیر باشد یا اگر چیزی اشتباه پیش برود مسئولیت پذیر است؟ و کدام صلاحیت را تغییر می دهد؟ مقررات محافظت از دادههای عمومی و بلاکچین همه موارد فوق سؤالاتی است که بطور کلی توسط بلاکچین مطرح می شود. آنها باید نه تنها در اروپا بلکه در همه جا این فناوری مورد توجه قرار گیرند. اما همچنین یک موضوع قانونی کاملاً خاص در اروپا وجود دارد که پیامدهای بزرگی برای بلاکچین در اتحادیه دارد: مشکل پیوند تنظیم مقررات جدید حمایت از داده های عمومی اروپا (محافظت از داده های عمومی) با بلاکچین است. مقررات محافظت از دادههای عمومی، یک به روزرسانی کامل در مقررات مربوط به حمایت از داده های اروپا با هدف دوگانه حمایت از حقوق داده های افراد و تسهیل در حرکت آزاد داده های شخصی در اتحادیه اروپا است. این قانون قبل از اینکه فناوری بلاکچین بطور گسترده شناخته شود، تصور و نگاشته شد، بنابراین با این فرض ضمنی که یک پایگاه داده یک مکانیزم متمرکز برای جمع آوری، ذخیره و پردازش داده ها طراحی شده بود، طراحی شد. از آن زمان مشخص شد، به نظر می رسد بسیاری از تصریح های مقررات محافظت از دادههای عمومی با رویکرد غیر متمرکز بلاکچین درگیر هستند. بارزترین و اساسیترین نقطه تنش از این واقعیت ناشی می شود که بلاکچینها، به طور کلی، پایگاه داده های متداول در حال رشد هستند، که فقط می توانند اطلاعاتی به آن اضافه شوند، حذف نشده اند. از طرف دیگر، مقررات محافظت از دادههای عمومی صریحاً به افراد حق می دهد که داده های خود را اصلاح کنند تا از صحت آن باقی بمانند یا هنگامی که دیگر نیازی به پاک شدن نیست (با استثنائات خاص) از بین برود. مناطق دیگری از تنش نیز وجود دارد. در یک بلاکچین باز، بدون مجوز، که در آن تمام گره ها کاملا شبکه اطلاعات را پردازش می کنند، می توان شناسایی آنچه محافظت از دادههای عمومی به عنوان “کنترل کننده داده”، شخص یا نهاد با مسئولیت نهایی در مورد چگونگی استفاده از داده ها نامیده می شود، دشوار است. با این وجود شناسایی چنین موجودی یک نیاز اساسی قانون است. محافظت از دادههای عمومی تصریح می کند که داده ها فقط در صورت وجود مکان مورد نظر می توانند به همان اندازه که در اروپا یافت می شود، به اشخاص ثالث خارج از اتحادیه اروپا منتقل شود. در بسیاری از بلاکچین های مجاز، بدون در نظر گرفتن موقعیت مکانی برای هر کسی که باز باشد، و در آن یک نسخه کامل از بانک اطلاعاتی در تمام گره های کامل شرکت کننده در شبکه تکرار شود، امکان محدود کردن انتخابی در جایی که داده ها وجود ندارد امکان پذیر نیست. این تکرار مجموعه داده های کامل در سراسر شبکه به نظر می رسد با تصریح محافظت از داده های عمومی که برنامه ها و مشاغل فقط به اندازه لازم برای یک معامله خاص پردازش می کنند ضروری باشد. همینطور محافظت از محافظت از داده های عمومی این امکان به افراد می دهد که داده های شخصی خود را به طور خودکار پردازش کنند. به طور کلی بلاکچین ها و بطور خاص قراردادهای هوشمند، به طور خودکار اطلاعات را با طراحی پردازش می کنند. بسیاری این تنش ها را غیرقابل جبران می دانند و نتیجه می گیرند که تعداد زیادی از پروژه های بلاکچین احتمالاً با محافظت از داده های عمومی ناسازگار هستند. برخی حتی ادعا کرده اند که فناوری بلاکچین تهدیدی برای محافظت از داده ها است. پیوند محافظت از دادههای عمومی و بلاکچین نه تنها یک چالش برای قانون گذاران خواهد بود. بلکه تا زمانی که چارچوب قانونی پیرامون داده های شخصی و بلاکچین ناشناخته باقی بماند، کارآفرینان و کسانی که در حال طراحی و ساخت سکوها و برنامه های مبتنی بر بلاکچین هستند در اروپا می توانند با عدم اطمینان گسترده روبرو شوند. که می تواند ترمز را در نوآوری قرار دهد. michèle finck یکی از محققان برجسته محافظت از دادههای عمومی و بلاکچین، عدم اطمینان قانونی با توجه به جنبه های خاص از محافظت از دادههای عمومی را “یکی از بزرگترین چالش ها” می نامد و می افزاید: “اکثر بازیگران به دنبال ساختن چیزی هستند که سازگار باشد ، اما آنها نمی دانند این به چه معناست ، و وکلا آنها ، هنگامی که می توانند مقداری هزینه دریافت کنند ، هم نمی دانند. ” اما دلیل خوش بینی نیز وجود دارد. هم محافظت از دادههای عمومی و هم بلاکچین در قلب اهداف حاکمیت اطلاعات را به اشتراک می گذارند ، بنابراین بلاکچین می تواند ابزاری برای رسیدن به این هدف باشد. بلاکچین همچنان یک فناوری نابالغ است. با تکامل، ممکن است یافتن راه هایی برای مطابقت با فناوری محافظت از دادههای عمومی یافت. بلاکچین از نظر تئوری می تواند این بسترها و برنامه های کاربردی را آسانتر کند این انطباق با استفاده از کدی که از طرح محافظت از داده پشتیبانی می کند، یکی از اهداف اصلی قانون است. در اینجا نیز فقط زمان خواهد گفت. همانطور که finck می گوید: “محافظت از دادههای عمومی ضد نوآوری نیست. این کار برای نوآوری کارهای بسیار خوبی انجام می دهد. اما ما باید توجه داشته باشیم که هر کاری انجام می دهد، تقریباً همه بلاکچین را متاثر می کند”. مشاغل با چالش های بسیار مشاغل بلاکچین در اروپا نیز با بسیاری از چالش ها روبرو است. حادترین واقعیت این است که بسیار سخت است که شرکتهایی که سرمایه گذاری در دارایی های رمزنگاری دریافت کرده اند یک حساب بانکی سنتی دریافت کنند. بخشی از مشکل مربوط به خود پروژه ها است. به ویژه در روزهای اولیه جمع آوری کمک های مالی از طریق راه اندازی توکنها، بسیاری از پروژه ها در مسائل شناسایی مشتری و مبارزه با پولشویی از ساده لوحی یا به دلیل عدم وجود قوانین روشن برای چگونگی انجام این کار در دنیای رمزنگاری پلتفرم قابلیت اجرا ندارند. با این حال، بانک ها به طور کلی موظفند منبع وجوه مورد قبول خود را بدانند. و در حالی که برخی از بانک های کوچکتر در حوزه های قضایی اروپا مانند لتونی یا لیختن اشتاین وجود دارند که بیشتر برای پروژه های بلاکچین باز هستند، این برای خیلی ها یک مانع بزرگ است. اما منبع بودجه تنها بخشی از مشکل است. به دلیل عدم اطمینان عمومی قانونی، به نظر می رسد بانک های اروپایی از هر نوع دارایی های رمزنگاری متاثرند. بسیاری از آنها هنوز تحت تأثیر توصیه ای هستند که در سال 2014 از طرف اداره بانکی اروپا صادر شده است که در آن “ebA به مقامات نظارت ملی توصیه می کند که مؤسسات اعتباری، مؤسسات پرداخت و مؤسسات پول الکترونیک را از خرید، نگهداری یا فروش ارزهای مجازی منصرف کنند.” برای پروژه های بلاکچین که یا نمی خواهند، یا به دلایلی نمی توانند، مستقیماً از طریق ICO وجوه را افزایش دهند، یافتن بودجه از طریق راه های دیگر دشوار است. به عنوان مثال، در مقایسه با مناطقی مانند ما، به طور سنتی برای مبتدیان اروپا سختتر مورد توجه قرار گرفته است. مانند روزهای ابتدایی اینترنت، بسیاری از کارهای امروزه در ساخت پلتفرم های اساسی است که از طریق آن مشاغل و محصولات و خدمات تولید می کنند. بنابراین یکی دیگر از چالش های مشاغل بلاکچین در اروپا – هرچند که یکی از آنها تحت کنترل آنها باشد – نحوه ساخت و اداره کنسرسیوم های بلاچین با ذینفعان دولت و شرکت های بزرگ است. همانطور که در بالا دیدیم ، بسیاری در حال حاضر به مناسبت ظهور در حال افزایش هستند. تحصیل فناوری و تحقیق درست هر گونه بحث در مورد مسائل پیش روی صنعت نوظهور بلاکچین بدون ذکر بسیاری از چالش های فنی که وجود دارد کامل نخواهد بود بنابراین قبل از اینکه بلاکچین بتواند به پتانسیل خود برسد، باید حل شود. از جمله مهمترین مواردی که در فضای بلاکچین مجاز وجود ندارد، مقیاس پذیری است (هر دو بیتکوین و اتریوم امروزه فقط به عنوان سیستمهای خصوصی مانند ویزا می توانند بخشی از میزان معاملات در هر ثانیه پردازش کنند). بلاکچینهای عمومی که از الگوریتم های اجماع گواه اثبات کار استفاده میکنند از نوع معرفی شده توسط بلاکچین بیتکوین نیز مقدار زیادی انرژی مصرف می کنند (در واقع، این همان چیزی است که گواه اثبات کار برای انجام آن طراحی شده است). با رشد این شبکه ها، مصرف انرژی به طور فزاینده ای ناپایدار می شود. این تلاش های زیادی را در جامعه بلاکچین برای یافتن گزینه های سازگار با محیط زیست انجام داده است، به عنوان مثال گواه اثبات سهام. امنیت مسئله دیگری است. یلاکچین ها برای رمزنگاری داده ها و حفظ تمامیت دفترچه به رمزنگاری پیچیده تکیه می کند. ظهور محاسبات کوانتومی ممکن است الگوریتم های رمزگذاری را که زیربنای بسیاری از آسیب پذیریهای بلاکچین امروزی هستند، در معرض حمله قرار گیرند و این امکان را فراهم آورند، برای شکستن طرح امضای منحنی بیضوی و محاسبه کلید خصوصی بر اساس کلید عمومی. با این حال، این امکان وجود دارد که با محاسبه، زمان محاسبات کوانتومی، بسیاری از بلاکچینها به محلول های مقاوم در برابر کوانتوم تبدیل شوند.در حال حاضر بلاکچین در مرحله اولیه و آزمایشی خود قرار دارد و متخصصین بطور مرتب رویکردها و تکنیک های جدیدی را توسعه می دهند. برای تبدیل شدن بلاکچین به یک پدیده جهانی، جامعه سرانجام مجبور خواهد بود تا با استانداردهای فنی اساسی موافقت کند. این یک گام مهم برای هر فناوری نوظهور است، زیرا استانداردها ارتباطات، تعامل، نوآوری، سازگاری و قابلیت همکاری را تسهیل می کنند. با وجود تعداد زیادی پروژه های بلاکچین به صورت آنلاین، قابلیت همکاری بسیار مهم است، و چندین پروژه مهم در حال انجام است که اجازه می دهد بلاکچین ها به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرارکرده و اطلاعات را به اشتراک بگذارند. این یک تأثیر مثبت بر کل فناوری خواهد بود. مطمئناً اینها موضوعات خاص اروپا نیستند، اما اروپا می تواند- به عقیده بعضی ها باید- نقش اساسی در حل آنها داشته باشد. برای انجام این کار، باید بداند که چگونه. این یعنی بودجه تحقیق. با وجودی که Alexander Denzler از دانشگاه علوم کاربردی و هنری lucerne اظهار داشت، اروپا عموماً در مورد تأمین چنین بودجه ای خوب عمل کرده است، همیشه جای بیشتری برای این کار وجود دارد: “هرچه پول بیشتری برای تحقیق و آموزش بگذارید ، شانس بیشتری برای پیروزی در این رقابت و رهبر بودن دارید.” بودجه تنها مسئله نیست. بنیانگذاران دفاتر و cto nicolas bacca اصرار بر لزوم انجام تحقیقات مشترک بین بازیگران مختلف دارد: “اتحادیه اروپا باید یک شبکه متراکم ، پان اروپا و مشترک از همه نهادهای فعال و پویا ایجاد کند: مؤسسات اروپایی ، دولتهای ملی ، دانشگاهها و محققان ، نوآوری و کارآفرینان ، گروههای بزرگ و شرکتها ، بانکها ، انجمنهای آزاد و تشکلات خصوصی. ” برای تبدیل این دانش به نتایج خاص، اروپا نیز نیاز به رشد مهندسین و توسعه دهندگان باهوش و دانا دارد. مشکل حاد است. همانطور که دنزلر خاطرنشان می کند: “شاید 2000 نفر در سراسر جهان می تواند یک بلاکچین از ابتدا ساخت.” که به سختی به اندازه کافی برای پاسخگویی به تقاضا است. البته کمبود استعداد موضوعی است که در سطح جهانی با صنعت بلاکچین روبرو است. چالش – و فرصت – برای اروپا این است که نقش مهمی در حل آن داشته باشد. و نه فقط استعداد فناوری است. افراد تجاری نیز باید بیشتر در مورد نحوه کار بلاکچین، جایی که موارد استفاده امیدوارکننده از آن وجود دارد، و چه مدلهای تجاری جدیدی دلالت دارند اطلاعات کسب کنند. همانطور که Philippe Genestier از آزمایشگاه های نارنجی توضیح می دهد: “در این مرحله اولیه، شرکت های بزرگ هنوز به نقطه استقرار برنامه های کاربردی نرسیده اند، آنها هنوز هم در تلاشند تا آنچه را که می توانند با بلاکچین انجام دهند درک و کشف کنند.” از آنجا که بلاکچین، به بسیاری از موضوعات اساسی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی می پردازد، اقتصاددانان، دانشمندان علوم اجتماعی، دانشمندان سیاسی و حتی فیلسوفان به طور فزاینده ای نیاز دارند تا بفهمند که بلاکچین چیست. فقط در این صورت آنها می توانند به بقیه ما کمک کنند تا بهتر بدانند معنی آن چیست. جامعه عمومی نیز باید آموزش ببیند. همانطور که هر شخص غیر فنی که سعی کرده است کیف پول خود را راه اندازی کند، احتمالاً به شما خواهد گفت، فناوری بلاکچین امروز هنوز پیچیده و کاربردی است. البته بیشتر برای ایجاد تجربه های بهتر کاربر، از توسعه دهندگان بلاکچین استفاده می کنند. اما کاربران نهایی باید در مورد نحوه عملکرد بلاکچین آموزش ببینند. کسانی از ما به اندازه کافی قدیمی برای به یاد آوردن روزهای اولیه اینترنت، وقتی مفاهیمی مانند ایمیل و مرور وب، جدید و عجیب بودند، خواهند فهمید که این چیست. همانطور که بسیاری از افرادی که هنگام تهیه این مقاله با آنها صحبت کردیم به ما گفتند، این فناوری همچنین از مشکل تصویر ناگوار رنج می برد. یک سردرگمی عمومی بین بلاکچین و بیتکوین و بین پروژه هایی با هدف بهبود زندگی مردم و جامعه و متاسفانه وجود دارد اما سوء استفاده اجتناب ناپذیر از کلاهبرداری مانند کلاهبرداری در عرضه اولیهی سکه یا پولشویی است. در حالی که مطمئناً فعالیت های جنایی در جهان رمزنگاری وجود دارد، اما برجسته تر از جای دیگر نیست. هنوز درک “غرب وحشی” بعبارتی ایالتهای غربی که هنوز قانون بر آنان درست حکم فرما نشده بود، باقی مانده است. مباحث عالی: چالش های اجتماعی از عدم تمرکز بلاکچین فقط یک فناوری جدید نیست؛ این یک ذهنیت جدید است. با توجه به این امر، ممکن است ارزش گفتن برخی از مباحث مربوط به اجتماع را که یا از آن انتظار می رود- یا می توان انتظار داشت- از آن برداشته شود، ذکر کرد. فرض اصلی فناوری بلاکچین عدم تمرکز است: جایگزینی سیستم عامل ها، محصولات و خدمات از مرکز به بالا، متمرکز، با انواع پایین به بالا، غیرمتمرکز. در تعداد زیادی از موارد، این به معنای جایگزین کردن واسطه ها با یک جایگزین همتا به همتا است که در آن افراد مستقیماً بین یکدیگر تعامل دارند. این که آیا ریشهکن کردن چنین ریشهای اشخاص ثالث قابل اعتماد به خودی خود مطلوب است یا نه، با این وجود برای بحث و گفتگو باز است. در بسیاری موارد، اشخاص ثالث وظایف مهمی را انجام می دهند. به جای عدم تمرکز کامل، این امکان وجود دارد که بلاکچین دوباره فکر نقش واسطه ها را در بسیاری از صنایع و زمینه ها، مجبور به قیمت گذاری مجدد خدمات خود کند. چنین مباحثاتی احتمالاً در عرصه سیاسی نیز اتفاق می افتد. بعنوان مثال، بسیاری معتقدند که از بلاکچین می توان برای دگرگونی و تقویت فرآیندهای دموکراتیک در کشورها استفاده کرد، از جمله موارد دیگر با ایجاد سیستم های رای گیری قابل اعتماد، مقاوم در برابر فساد، شفاف، در زمان واقعی و در عین حال ناشناس ماندن رای دهندگان. همانطور که Denzler خاطرنشان می کند، این “می تواند به تجدید نظر در روند دموکراتیک کمک کند: رئیس جمهور در حال حاضر به مدت 5 ، 6 ، 7 سال انتخاب می شود، اما ما می توانیم به جای اینکه همیشه قدرت تصمیم خود را به یک نماینده واگذار کنیم، می توانیم تصمیمات عمومی را افقی تر کنیم. بلاکچین می تواند منجر به عمومی سازی روند رای گیری الکترونیکی شود. ” رای گیری الکترونیکی در زمان واقعی همچنین می تواند دموکراسی مستقیم را تسهیل کند، که در آن همه شهروندان دائماً به تمام موضوعات مهم رأی می دهند. با این حال اگرچه دموکراسی مستقیم می تواند یک بررسی عالی در برابر استبداد قدرتمندان باشد، می تواند به استبداد گسترده ای نیز منجر شود. به همین دلیل است که دموکراسی های مدرن بررسی و توازن را ارائه داده اند. همچنان مشخص است که عامه مردم رایگیری الکترونیکی را تا چه حد قبول خواهند کرد. در حالی که کسانی که بلاکچین را درک می کنند می دانند چگونه می تواند اعتماد به اطلاعات را ایجاد کند، برای یک فرد متوسط این فناوری یک جعبه سیاه است، به آسانی مانند هر فناوری دیگر در معرض سوء ظن قرار دارد. بلاکچین همچنین می تواند برای دولت الکترونیکی استفاده شود. مانند سایر صنایع، وعده های زیادی در اینجا وجود دارد: بلاکچین می تواند یک وسیله عالی برای بهبود مدیریت دولت، به اشتراک گذاری داده های عمومی، قابلیت ردیابی تصمیمات و خدمات، شفافیت در هزینه های دولت و ارائه خدمات عمومی باشد. بلاکچین می تواند برای اتوماتیک کردن بسیاری از فرایندهای دولت، پایین آوردن هزینه ها و افزایش کارآیی در مناطقی با هویت متنوع (آی دی های الکترونیکی و رای گیری الکترونیکی) ، تأیید صحت و صدور گواهی نامه مورد استفاده قرار گیرد. حداقل در تئوری، تقریباً هیچ محدودیتی برای چنین اتوماسیون وجود ندارد. بسیاری از افراد در بلاکچین در حال کار بر روی پروژه هایی برای حمایت از سازمان های خودمختار غیر متمرکز (DAOS) هستند، جایی که مدیریت انسانی کاملاً جایگزین الگوریتم ها شده است. اگرچه به طور کلی برای مشاغل یا انجمن ها اعمال می شود، هیچ دلیلی وجود ندارد که این مفهوم نتواند در سطح کشور نیز کار کند. این امر به معنای یک تغییر عمیق و از نظر بسیاری از افراد خوشآمد، حمایت از شفافیت و پاسخگویی در دولت و مبارزه با فساد است. اما ما تا چه میزان می خواهیم خدمات عمومی دیجیتالی شوند؟ ما تا چه حد می خواهیم دولت خودکار داشته باشیم؟ از آنجا که چنین مواردی از لحاظ فنی امکان پذیر می شوند، ما به احتمال زیاد شاهد بحث های داغی خواهیم بود. اولویت های نوظهور برای بلاکچین در اتحادیه اروپا- بخش د اروپا از اینجا به کجا می رود وقتی صحبت از بلاکچین می شود؟ بر اساس تجزیه و تحلیل و بحث های کارگاهی ما، چندین زمینه وجود دارد که باید اولویت های خود را تعیین کند. مهمتر از همه، اروپا باید چارچوب قانونی و حقوقی را روشن کند. در صدر لیست حل تنش بین محافظت از داده ای عمومی و بلاکچین است. وضعیت حقوقی، مالی و حسابداری توکنها باید به همراه قوانین مربوط به مبادله دارایی های رمزنگاری و ارز فیات نیز روشن شود. اطمینان از اینکه پروژه های بلاکچین می توانند حساب های بانکی را دریافت کنند، برای جامعه کارآفرین اروپا نیز یک اولویت اساسی است، که به اطمینان خاطر نیاز دارد که سرمایه گذاری های آن در نوآوری به دلایل رعایت در معرض خطر نیست. برای انجام این کار، اروپا باید تصمیم بگیرد تا چه میزان قوانین و مقررات فعلی را می توان اعمال و یا تطبیق داد تا دارایی های بلاکچین و داراییهای رمزنگاری را تنظیم کند. تنظیم کننده ها می توانند نوآوری را با استفاده از ‘sandboxes’ تنظیم کنند که در آن پروژه ها می توانند با محصولات و خدمات جدید تحت نظر تنظیم کننده و بدون ترس از نقض مقررات گران قیمت آزمایش کنند. بسیاری از کشورها چنین شیوه هایی را اتخاذ کرده اند که عموما مورد استقبال جامعه قرار می گیرد. با این حال، ‘sandboxes’ محدود هستند و همان میزان اطمینان را با تغییرات واقعی قانونی و حقوقی ارائه نمی دهند. اروپا همچنین باید با سایر قانونگذاران و قانون گذاران در سایر نقاط جهان همکاری کند تا بهترین اقدامات را با توجه به توافق بر سر هنجارهای جهانی به اشتراک بگذارد. دوم؛ اروپا باید همچنان به آموزش و پژوهش توجه کند. در حالی که ما تحقیقات را به عنوان یک مزیت برای اروپا مشخص کرده ایم، سایر مناطق مانند شمال امریکا یا آسیا هنوز پابرجا نیستند. اگر اتحادیه اروپا بخواهد این نقش را به عهده بگیرد، باید “با ما رقابت کند و آن را به سطح بعدی ببرد” ،کوچکوفسکی، معتقد است اگر اروپا بخواهد برابری را با سایر مناطق حفظ کند و در صحنه جهانی رقابت باقی بماند، تحقیق ضروری است. آموزش بلاکچین نیز باید در اولویت اروپا باشد. این بدان معناست که یافتن راه هایی برای مقابله با کمبود استعداد بلاکچین، قبل از هر چیز در بین توسعه دهندگان، بلکه در زمینه های مرتبط. کارآفرینان و مدیران اروپا به ابزاری در دسترس نیاز دارند که بتوانند در مورد پتانسیل های بلاکچین اطلاعات کسب کرده و از موارد استفاده کنند، و بنابراین برای ساخت سیستم عامل های جدید و مدل های تجاری که می توانند بلاکچین ساخته شوند، الهام بگیرند. اروپا باید به دنبال پشتیبانی از آموزش بلاکچین برای سایر ذینفعان نیز باشد، به عنوان مثال روزنامه نگاران و عموم مردم. چه تنظیم کننده ها و چه سرپرستان، اتحادیه اروپا و مقامات دولت ملی از قبل علاقه زیادی به درک بهتر بلاکچین به منظور اجرای بهتر آن داشته اند. این باید پشتیبانی شود. سوم؛ اروپا باید همچنان به پذیرش فناوری بلاکچین توسط بخش های دولتی و خصوصی ادامه دهد. پیگیری پروژه های که مزایای واقعی برای کاربران ایجاد می کنند و ارزش افزوده این فناوری را نشان می دهند، تأثیری دوگانه بر ایجاد بازار داخلی برای کارآفرینان نوآور و ترغیب سرمایه گذاران به بودجه بیشتر پروژه های محلی خواهد داشت. اتحادیه اروپا در حال حاضر تجربیاتی در ارتقاء مداوم نوآوری و پذیرش فناوری جدید دارد، به عنوان مثال با برنامه افق 2020 بزرگترین برنامه تحقیق و نوآوری اتحادیه اروپا با نزدیک به 80 میلیارد یورو بودجه در طی 7 سال (2014 تا 2020) در دسترس است. چهارم؛ اروپا باید به گسترش همکاری در فضای بلاکچین ادامه دهد. به ویژه با همکاری نزدیکتر بین دولتها و شرکتها می توان مناطق خاصی را تحت تأثیر قرار داد. همانطور که دنزلر خاطرنشان می کند: “برای ایجاد راه حل های رای گیری الکترونیکی، شما باید مدیریت هویت داشته باشید، بنابراین پشتیبانی دولت در این امر بسیار مهم است.” هویت، در حقیقت ، یکی از اجزای اساسی برای بسیاری از برنامه های بلاکچین است و استانداردهای pan-european اروپایی برای بلاکچین می تواند نقش بسیار مهمی در جذب این فناوری داشته باشد. بنابراین اروپا باید برای طراحی و اجرای آنها تلاش کند. همچنین، در صورت امکان، باید از توسعه استانداردهای فنی و استاندارد دیگری که برای فناوری بلاکچین استفاده می شود، پشتیبانی کند. این یک پیش شرط برای هر فناوری در حال ظهور برای مقابله در مقیاس بزرگ است. پنجم؛ اروپا همچنین می تواند با ادامه مطالعه اکوسیستم و ارائه اطلاعات در مورد رشد و شرایط آن، نوآوری بلاکچین را تقویت کند، همانطور که با رصدخانه اتحادیه اروپا و forum و ابتکارات دیگر انجام می شود. اروپا با گردآوری و به اشتراک گذاشتن چنین اطلاعاتی با کارآفرینان و توسعه دهندگان و همچنین سایر ذینفعان بلاکچین، اروپا می تواند مسیری طولانی را به سمت خفه کردن شعله های نوآوری که قبلاً جامعه blockchaining آن را روشن کرده است، طی کند. این به نفع همه طرفین خواهد بود. مترجم: سمیه خجیر khojir.lbma@gmail.com