آرشیو

علت کندی سامانه گمرکی چیست؟

اکوبورس: ناظر گمرکات استان هرمزگان اظهارکرد: گاهی مواقع ایرانی‌های مقیم خارج نمی‌توانند وارد سامانه EPL گمرک شوند و کالای خود را اظهار کنند بنابراین مجبور می‌شوند از فیلترشکن استفاده کنند که همین عامل کندی سرعت کار با سامانه می‌شود.
به گزارش اکوبورس، ابوالفضل اکبرپور درباره طولانی بودن فرآیند اخذ مجوزها برای ترخیص کالا به ویژه مجوز استاندارد، اظهارکرد: هر کشوری برای صادرات کالا تسهیلاتی را در نظر می‌گیرد تا تولیدکنندگان به‌ راحتی محصولات خود را صادر کنند اما قرار نیست همان کشور وقتی مبدا ورود کالا قرار می‌گیرد، ارائه این تسهیلات را در بخش واردات هم ادامه دهد. وی افزود: هر کشوری فاکتورهای متفاوتی برای استاندارد لحاظ می‌کند چراکه در بحث ترخیص کالا باید سلامت جامعه را در نظر گرفت. ناظر گمرکات استان هرمزگان درباره گلایه تجار از قطعی سامانه گمرک گفت: ممکن است در مواقعی برای بسترهای مخابراتی، اینترنت و اینترانت مشکل پیش آید. گاهی مواقع ایرانی‌های مقیم خارج نمی‌توانند وارد سامانه EPL گمرک شوند و کالای خود را اظهار کنند بنابراین مجبور می‌شوند از فیلترشکن استفاده کنند که همین عامل کندی سرعت کار با سامانه می‌شود. اکبرپور با بیان اینکه متقاضیان خارج از کشور بعضا با فیلترشکن باید وارد سامانه شوند که استفاده از آن مشکلاتی را برای آنها ایجاد می‌کند، گفت: فعالان اقتصادی نگران اتصال به اینترانت نباشند و اینترانت مشکلی را برای ورود به سامانه و انجام کار با آن ایجاد نمی‌کند. مدیرکل گمرک شهید رجایی بندرعباس افزود: همچنین در برخی مواقع در ایام بارانی، فیبر نوری قطع می‌شود و تماس آب با آن باعث قطعی اینترنت شده‌ است و اتصال به مجموعه‌های مختلف را با مشکل مواجه کرده‌ است.    وی ادامه داد: البته این مشکلات در همه جای دنیا وجود دارد و فقط منحصر به ایران نیست. ناظر گمرکات استان هرمزگان تاکید کرد: هر روز تاخیر در ترخیص کانتینرهای موجود در بندر معادل این است که به میزان یک روز یک درصد ارزش کالا گران‌تر می‌شود و در نهایت مصرف‌کننده باید پول بیشتری برای خرید این کالا بپردازد. اکبرپور با بیان اینکه خواسته همه تجار و فعالان اقتصادی این است که هزینه کمتری بابت انبارداری و دموراژ بپردازند و از گمرک هر چه زودتر مجوز ترخیص را دریافت کنند، گفت: تاخیر در ترخیص کالا بار مالی دارد و این قطعی‌ها در سامانه مشکلاتی راهم ایجاد می‌کند، باید یک کار اساسی در رابطه با رفع این مشکل انجام شود. مدیرکل گمرک شهید رجایی بندرعباس تاکید کرد: کالایی که موفق به اخذ مجوزها نشود به طور قطع مرجوع می‌شود و حتی اجازه مرجوع این دست از کالاها را به مناطق آزاد هم نمی‌دهیم و حتما باید به کشور مبدا برگردند. وی درباره ادعای ناجا مبنی بر وجود قاچاق سیستماتیک در گمرکات گفت: این یک ادعا است اما این دید را به همکارای نیروی انتظامی نداریم. در گمرک شهید رجایی روزانه ۴ هزار و ۵۰۰ کانتینر خارج می‌شود و نمی‌توان نیروی انسانی برای کنترل این میزان کانتینر در نظر گرفت تا هر کانتینر را مورد بررسی قرار دهد. اکبرپور افزود: مدیریت ریسک به ما این اجازه را می‌دهد که فعال اقتصادی متعهد را بشناسیم و به آن تسهیلات گمرکی ارائه بدهیم از طرف دیگر باید عرصه را برای قاچاقچیان تنگ کنیم. در حالی که قانون گمرکی بسیاری از موارد را تخلف گمرکی می‌داند اما عده‌ای از این روند برداشت قاچاق را می‌کنند. تخلف گمرکی می‌گوید اگر کالای قاچاق کشف شد فرد متخلف باید مابه‌تفاوت آن را بپردازد و در نهایت اینکه شامل پرداخت جریمه صد درصدی شوند. ناظر گمرکات استان هرمزگان با بیان اینکه کار گمرک بسیار تخصصی و پیچیده است و افراد نباید از اجرای قوانین موجود درباره تخلف‌های گمرکی برداشت قاچاق را داشته باشند و آن را به جامعه منتقل کنند تا بی‌اعتمادی در کشور ایجاد شود، گفت: گاهی مواقع نیروی انتظامی محموله‌ای را که هنوز مقام قضایی درباره وضعیت آن اظهار نظر نکرده، بار قاچاق اعلام می‌کند اما بعد از مدتی با طی روند قانونی ثابت می‌شود که کالا قاچاق نبوده حال اینکه اصلاح اذهان عمومی پس از انتشار این اخبار سخت است. وی افزود: بنابراین طبق آخرین تصمیم گیری‌ها در شورای تامین استان قرار بر این شده تا زمانی که مقام قضایی درباره محموله‌ای اظهار نظر نکرده سایر دستگاه‌ها نسبت به آن خبری را منتشر نکنند. منبع: ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا