سه اصل روانشناسی برای موفقیت کسبوکار آنلاین
اکوبورس: طراح محصول باید با روانشناسی کاربران آشنا باشد و زمینه ارتباط آنها با محصول تولیدشده را فراهم آورد.
به گزارش اکوبورس، در عصر ما طراحی یک محصول زیبا و چشمنواز دیگر کفایت نمیکند. در دنیای طراحی صنعتی، وصل کردن محصول به تجارب کاربر است که اهمیت بنیادی دارد. تسلط بر اصول روانشناسی مخاطب و استفاده از فنون و مفاهیم آن باعث میشود که طراح محصول؛ کالایی جذاب، یکپارچه و حتی اعتیادآور طراحی کند. با گسترشنیوز همراه باشید. آشنایی دقت کردهاید که بیشتر طراحیهای موفق مثل هم هستند؟ برنامه موسیقی اپل، اینستاگرام، تویتر و… چه فرقی باهم دارند؟ آیا تفاوت آنها، آنقدر هست که در همان نگاه اول به چشم آید؟ در همه آنها از یک عناوین بزرگ، برجسته و بدون گوشه استفاده میشود. و در همه آنها پسزمینه طرح، بسیار اندک است. در پشت این پدیده دلیل خوبی، نهفته است. الگوهای ذهنی در جریان استفاده مداوم از یک سیستم و درک نحوه کار ان شکل میگیرند. کاربران به یک طرح خاص یا یک رابط کاربری خاص عادت میکنند و انتظار دارند طرحهای دیگر هم مثل همان باشد. انها دنبال طرحهای آشنا هستند. در واقع آنها دوست ندارند مجبور به یادگیری دوباره شوند. این کار منطقی است: نیاز نیست چرخ را از نو اختراع کنید. اسنپچت به ما نشان داد که طراحی نو و متفاوت، مخاطرهآمیز است. اگر میخواهید بدانید که کاربران دنبال چه نوع طراحی هستند باید ببیند نمونههایی که درحالحاضر با آنها کار میکنند چگونهاند. بهعنوانمثال طراحی که قصد دارد یک سایت تجاری طراحی کرد باید گزینه خرید را دقیقاً کجای سایت قرار دهد؟ اصل نقطه مرکزی طراحان معمولاً فکر میکنند کاربران هرآنچه روی صفحه قرار داده شده باشد را میخوانند یا میبینند. این فرضیه غلط است. بله کاربران میبینند اما این به آن معنا نیست که واقعاً به هر آیتمی نگاه میکنند. گاهی مواقع کاربر به آنچه طراح تعبیه کرده است علاقهمند است اما آن را نمیبیند. کاربران تمام توجه و تمرکز خود را به کار نمیگیرند بنابراین اگر چیزی ناآشنا باشد و غیرمنتظره باشد بعید است توجه آنها را به خود جلب کند. حرفهایها در ساعاتی که مخاطب تمام توجه خود را معطوف نمیکند از محتوایی استفاده میکنند که بهشدت آشنا باشد. استفاده از تصاویر انیمیشن در منوهای کرکرهای، پیامهای خطا و ابزارهای راهنما از جمله این موارد آشنا هستند. البته استفاده زیاده از حد این تصاویر متحرک هم نتیجه عکس به دنبال دارد و عملکرد سایت را به شدت پائین میآورد. بههرحال به همین دلیل است که پسزمینههای ساده و حداقلی و فضاهای تاریک اینقدر محبوب هستند. این عناصر به کاربر کمک میکنند روی محتوای مهم تمرکز کنند. تصادفی نیست که همه شرکتهای مطرحی که در زمینه فناوری سطح بالا کار میکنند از طرح و سبک مشابهی استفاده میکنند. اصل گشتالت براساس این نظریه روانشناختی، انسان برای درک معنا، عناصری که به لحاظ بصری شبیه هم هستند یا در یک گروه قرار میگیرند را به هم ربط میدهد. رعایت این اصل به ویژه هنگام طراحی رابطهای پیچیده (مثل داشبوردها یا پلتفرمهای SASS) اهمیت زیادی دارد. طبق اصل گشتالت، عناصری که به هم ربط دارند باید نزدیک هم باشند و برای جدا کردن عناصر نامرتبط باید از فضای سیاه استفاده کرد. از فضای سیاه باید برای بهبود بخشیدن به سلسهمراتب بصری، خلق طرحهای ساختارمند و خوانا استفاده کرد.