اسنپ یا فراجا کدامیک مقصر قتل الهه حسین نژاد هستند؟
با وجود اعلام پلیس مبنی بر عدم ارتباط سفر منجر به قتل «الهه حسیننژاد» با اسنپ، افشای تصویری از قاتل با مشخصات راننده فعال در این پلتفرم، موجی از نگرانی و تردید را نسبت به روند جذب و نظارت بر رانندگان اینترنتی ایجاد کرده است.
۱. چطور فردی با سابقه بازداشت یا سابقه آزار و اذیت که دوره محکومیت را هم طی کرده باز توانسته به عنوان راننده یک شرکت اینترنتی وارد چرخه فعالیت شود؟ از کجا معلوم پروندههای دیگری ندارد که هنوز برملا نشده است؟
۲. شرکت اسنپ میگوید استعلام رانندگان را از پلیس میگیرد، آیا پلیس استعلام مثبت او را اعلام کرده یا اسنپ برای راه افتادن کارش، بدون استعلام هم رانندگان را پذیرش میکند؟
۳. با توجه به اخبار متعدد شکایات مردمی بویژه خانمها و دختران از رانندگان تاکسیهای اینترنتی، فرایندهای انتخاب، گزینش و بررسی رفتار رانندگان و یا برخوردهای قابل اعتنا در این حوزه چیست و چگونه و توسط چه نهادی بر آن نظارت میشود؟ اقدامات جدی تنبیهی تا کنون چگونه بوده و چقدر بازدارندگی داشته است؟
۴.آیا دختران و همسران مسئولان کشور بویژه مسئولان امنیتی و پلیسی هم از این تاکسی های اینترنتی استفاده میکنند؟ اگر بله قطعا مشکلات متعدد این رانندگان و شیوه حمل و نقل را درک و برای ترمیم و اصلاح اقدام خواهند کرد؛ مثلا «رانندگان تعویض شده، افراد مغایر با چهره ثبت شده در اپلیکیشن، ماشینهای اشتباهی و مغایر با ماشین یا پلاک ثبت شده، رانندگان بی اخلاق و مشکوک و …که بدون ترس از برخورد قاطع و قطع همکاری، به کار خود ادامه میدهند! چطور با این افراد برخورد شده یا میشود؟
اسنپ همچنین با اشاره به فرایند تایید صلاحیت رانندگان در این پلتفرم توضیح داده است: «لازم به ذکر است صلاحیت تمام متقاضیان عضویت در ناوگان تاکسیهای اینترنتی توسط پلیس نظارت بر اماکن عمومی فراجا بررسی میشود. این مرجع با در اختیار داشتن بانکهای اطلاعاتی متعدد سوابق متقاضی را از طریق شماره ملی از چندین منبع مختلف به صورت همه جانبه بررسی میکند و نتیجه استعلام (تأیید یا رد صلاحیت) به پلتفرم اعلام میشود. با توجه به این روند و اقدامات و زیرساختهای امنیتی داخل اپلیکیشن این حادثه خارج از اسنپ رخ داده است.»
صلاحیت رانندگان را فراجا بررسی میکند
در بیانیه اسنپ آمده است:
تاکسیهای اینترنتی هیچگونه دخالتی در فرآیند بررسی و تأیید صلاحیت اولیه متقاضیان ندارند و امکان فعالیت تنها با مجوز فراجا فراهم میشود. این بررسی به صورت مستمر و دورهای تکرار میشود و نتایج در پایگاه دادهی اسنپ ذخیره و در پروندهی کاربران ثبت میشود.
در متن بیانیه نوشته شده است: «اسنپ به منظور تأمین امنیت سفرها پس از تأیید صلاحیت کاربران راننده توسط پلیس اماکن به طور پیوسته عملکرد آنها را بر اساس بازخورد و گزارشهای کاربران مسافر بررسی میکند. این پایش با توجه به امتیازات پایان، سفر صحت گزارشها و شاخصهای رفتاری انجام میشود. همچنین با استفاده از قابلیتهایی مانند امنیت سفر و تشخیص انحراف از مسیر سفرها به صورت هوشمند مورد رصد قرار میگیرند.»
در پایان آمده است: «تاکسیهای اینترنتی با برخورداری از زیرساختهای ثبت و رصد اطلاعات سفر در سالهای اخیر نقش مؤثری در پیشگیری از وقوع بسیاری از جرائم در حمل و نقل شهری ایفا کردهاند شفاف بودن اطلاعات قابلیت ردیابی لحظهای سفرها و احراز هویت کاربران از طریق استعلامات مربوطه از جمله عواملی هستند که بسترهای آنلاین را در مقایسه با روشهای سنتی به گزینهای امنتر برای سفرهای درون شهری تبدیل کردهاند. در اسنپ امنیت کاربران همواره جدی گرفته شده و تیمهای تخصصی ما به طور مستمر در حال توسعه راهکارهای نظارتی و ایمنی هستند.»