انتخاب سردبیرآخرین عناوین

انتقاد از انتصابات سال آخری مدیران بی هدف در شهرداری

انتصابات در شهرداری تهران حتی انتقاد مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران را هم که معمولا از ورود به حوزه انتصابات و جابه‌جایی‌ها پرهیز می‌کند، به دنبال داشته است.

او روز گذشته به خبرنگاران گفت که از تغییر مداوم مدیران راضی نیستم، به هر حال این مدیران زحمت کشیده‌اند و تغییر همواره آنها به مذاق بنده سازگار نیست، اما هرکسی هر تصمیمی بخواهد، می‌تواند بگیرد.

۵۰ انتصاب و جابه‌جایی در مدت ۶۰ روز؛ این آماری است که حبیب کاشانی، خزانه‌دار شورای شهر تهران، از انتصابات سال آخری شهرداری تهران داده است. او این مدل انتصابات را به صندلی‌بازی کودکان تشبیه می‌کند.

 

انتقاد از انتصابات سال آخری در شهرداری

مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت شورای شهر تهران هم در این زمینه گفت: یکی از موضوعاتی که مورد انتقاد بخشی از همکاران ما در شورای شهر تهران است، جابه‌جایی‌های بسیار گسترده در سطح مدیران ارشد شهرداری تهران است. علت آن هم این است که این جابه‌جایی در سه سطح اتفاق می‌افتد؛ درحالی‌که براساس گزارش شهرداری از عملکرد این حوزه‌ها، شهرداری از آنها راضی است، اما ناگهان آنها را عزل می‌کند و دیگر از آنها در شهرداری استفاده نمی‌شود.

برخی از مدیران هم جابه‌جا می‌شوند و این جابه‌جایی‌ها نگران‌کننده است و نبود ثبات در این بخش‌ها باعث عدم خدمات‌رسانی مناسب به شهروندان می‌شود، به‌ویژه آنکه این مدیران خارج از مجموعه شهرداری وارد می‌شوند و بیشتر این انتصابات سیاسی است و برخی آن را انتصابات براساس رفیق‌بازی یا فامیل‌بازی توصیف می‌کنند. انتصاباتی که مدیری از خارج از مجموعه شهرداری وارد می‌شود که در این حوزه مبتدی است و مشکلات جدی در حوزه خدمات‌رسانی ایجاد می‌کند.

سریال تغییر مکرر مدیران بی‌هدف

جعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران هم برای چندین بار در سه سال گذشته درباره انتصابات در شهرداری تذکر داد و گفت: در آخرین ماه‌های این دوره از مدیریت شهری دوباره شاهد تغییر و تحولات گسترده مدیریتی هستیم. انتظار ما این بود که با توجه به بی‌ثباتی‌ای که در طول سه‌سال‌و نیم گذشته تجربه کرده‌ایم، در ماه‌های آخر شاهد ثبات مدیریتی باشیم. اما متأسفانه همچنان سریال تغییر مکرر مدیران بی‌هدف استمرار دارد و امیدوارم شهرداری تهران قدر ماه‌های آخر خود را بداند و به جای جابه‌جایی مدیران، به فکر ارائه خدمات باشد.

صندلی نرسد، حکم مشاوره می‌دهند

حبیب کاشانی، عضو شورای شهر تهران هم با انتقاد از تغییرات گسترده مدیریتی در شهرداری گفت: در یکی، دو ماه اخیر، نزدیک به ۵۰ تغییر و تحول در مدیریت شهری داشته‌ایم. این بی‌ثباتی در شرایطی رخ می‌دهد که ما تنها ۳۶۵ روز تا پایان دوره شورا فرصت داریم و زمان زیادی از دست رفته است.

 


او با اشاره به سابقه مدیرانی که مسئولیت‌های کلیدی را بر عهده داشته‌اند، تأکید کرد: اگر مدیری توانمند بوده، باید او را حفظ کنیم و اگر توانایی لازم را ندارد، نباید به صِرف تعارفات در مجموعه باقی بماند. تغییرات مکرر باعث ایجاد سردرگمی و کاهش بهره‌وری شده است. خزانه‌دار شورای شهر تهران با ذکر مثالی، وضعیت فعلی را به بازی دوران کودکی تشبیه کرد و گفت: مثل این است که شش صندلی بگذاریم و هفت نفر دور آن بچرخند. هر‌کس روی صندلی نشست، می‌ماند و دیگری کنار می‌رود. این بی‌ثباتی نه‌تنها برنامه‌های ما را مختل می‌کند، بلکه اعتماد مردم را نیز کاهش می‌دهد.

کاشانی از مدیریت شهری و شورا خواست تا با اتخاذ تصمیمات جدی و ایجاد ثبات در مدیریت، به شهروندان پاسخ‌گو باشند و فرصت باقی‌مانده را به‌درستی مدیریت کنند.

آلودگی هوا نیاز به جلسه سران قوا دارد

روز گذشته باز هم آلودگی هوا و مدیریت کاهش آلودگی هوا مورد انتقاد یکی از اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت. مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت شورای شهر تهران، موضوع آلودگی هوا را بی‌صاحب دانست و گفت در قانون نهاد‌های زیادی مسئولیت کاهش آلودگی هوا را بر عهده دارند و این مسئولان متعدد باعث بی‌صاحبی این حوزه شده است. او با بیان اینکه با بارش باران، هوای تهران مطلوب شد، اما نباید فراموش کنیم که در روز‌های آینده مجددا هوا آلوده خواهد شد، گفت: باید از تجربه دیگر کشور‌ها در این زمینه استفاده شود.

رؤسای قوا باید به مسئله تهران بپردازند و این اَبَر‌چالش نیاز به مداخله حکمرانی دارد. با این الگوی حکمرانی که می‌بینیم، مشکلی مثل آلودگی هوا صد صاحب دارد، اما در‌واقع صاحبی ندارد. او ادامه داد: پیامد این اتفاقات آلودگی هواست و امیدواریم نمایندگان مجلس و دستگاه قضائی در این زمینه وارد عمل شوند و ما هم باید در شورا دست به دست هم دهیم تا مشکل حل شود. مدیریت شهری آمادگی همکاری با دولت و قوه قضائیه را برای حل مشکل آلودگی هوا دارد. فرزندان ما در این هوای آلوده نفس می‌کشند و پیامد‌های زیان‌بار آن سال‌های آینده مشخص خواهد شد.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران نیز گفت: ما هم باید در این زمینه حرکت کنیم و نباید منتظر دیگران باشیم. یکایک وظایف و مسئولیت‌های سازمان‌ها و دستگاه‌ها مشخص شده و جلسه مفصلی در این زمینه تشکیل شده است.

مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا هم یاد‌آوری کرد که سال گذشته دیوان محاسبات و دادستانی کل کشور گزارش بسیار دقیقی درباره ترک فعل‌های ۲۳ دستگاه متولی قانون هوای پاک و اقدامات رخ‌داده تهیه کردند. عملکرد‌ها ضعیف بوده و دستگاه قضائی نیز گزارشی را آماده کرده است. او با بیان اینکه این گزارش به ریاست قوه قضائیه ارسال شده و درباره آلودگی هوا، کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی نیز اقدامات و پیگیری‌هایی را انجام داده است، اظهار کرد: با وجود تلاش این دستگاه‌ها، در عمل اقدام خاصی انجام نشده است.

پیرهادی با ارائه پیشنهادی، از رؤسای سه قوه خواست با توجه به اینکه هزاران نفر جان‌شان را به خاطر آلودگی هوا از دست می‌دهند و بر‌اساس اعلام وزارت بهداشت، سالانه حدود ۲۰ هزار نفر دچار مرگ زودرس بر اثر آلودگی هوا می‌شوند و نسل آینده نیز نسلی بیمار خواهد بود، رؤسای قوا جلسه‌ای مشترک با موضوع رفع آلودگی هوا برگزار کنند و نتیجه آن را به مردم اعلام کنند.

دره فرحزاد دیگر قرمز نیست

در جریان جلسه روز گذشته شورای شهر تهران، گزارش معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران درباره برنامه‌ها و اقدامات انجام‌شده در سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی قرائت شد و مورد بررسی اعضا قرار گرفت.

محمدامین توکلی‌زاده، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، با بیان اینکه عدد ۱۰ هزار معتاد متجاهر در تهران به دلیل رهاشدگی به ۲۵ هزار نفر افزایش یافت، گفت: ما از مشکل به بحران رسیدیم و تصاویری از سوی رسانه‌ها در تجمعات در شوش، هرندی و خاک سفید و دیگر محدوده‌ها منتشر می‌شد و این تجمعات بدون واهمه و عادی شده بود.

توکلی‌زاده با بیان اینکه مراکز عمومی برای پذیرش معتادان با شرایط خاص و زخم باز وجود نداشت، یادآور شد: این افراد باید در مراکز تخصصی پذیرش شوند و قابل جذب در مراکز عمومی نیستند و نیاز به مراکز و خدمات ویژه دارند.

او با اعلام اینکه افراد زیر ۱۶ سال و بالای ۶۵ سال نیز در مراکز ما پذیرفته شدند، تصریح کرد: از سازمان بهزیستی و دیگر نهاد‌ها کمک گرفتیم و جلسات تخصصی را بین مددکاران، کارشناسان و مراکز تخصصی برگزار کردیم. در نهایت به یک مرکز تخصصی و مراکز جامع دست پیدا کردیم و امروز هیچ فردِ منع پذیرش در تهران نداریم. تمام ابعاد آسیب در این مراکز پذیرفته می‌شود.

توکلی‌زاده با بیان اینکه روددره فرحزاد، هزارو ۲۰۰ معتاد متجاهر رسوبی و ثابت داشت و محدوده قرمز از لحاظ آسیب‌های اجتماعی بود، گفت: اعتیاد، استفاده از سلاح و سرقت و تشکیل آلونک‌ها و مواردی از این قبیل یک محدوده را به محدوده قرمز تبدیل می‌کند و همین اتفاقات، روددره را به وضعیت قرمز رسانده بود.

برای مقابله با این موضوع حتی تیراندازی هم شد. ضایعاتی‌ها، آلونک‌ها و خانه‌های قرمز در این منطقه جمع‌آوری شدند و رودخانه پاک‌سازی شد. بار‌ها دادستان در روددره حضور یافته و حکم صادر کرده و همکاران فراجا منطقه را پاک‌سازی کردند و امروز مردم می‌توانند از روددره فرحزاد به‌عنوان یک منطقه گردشگری استفاده کنند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با تأکید بر اینکه فرحزاد از منطقه قرمز خارج شده است، یادآور شد: ما روز‌های قبل نظارت را از شوش آغاز کردیم و خلازیر، کوچه ۲۰۶ و میدان محمدیه و از دیگر مناطق بازدید کردیم و از شب تا صبح به زحمت ۱۵ مددجو را جمع‌آوری کردیم. این در حالی بود که در گذشته باید از اتوبوس و مینی‌بوس استفاده می‌کردیم.

زهرا شمس‌احسان، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا، پس از این گزارش خطاب به معاون شهردار گفت: درباره کارآفرینی و اشتغال پایدار، حلقه نهایی زنجیره توانمندسازی مدد‌جویان بودیم و این می‌تواند متضمن خروج پایدار آنها از چرخه آسیب باشد.

در طول سه‌سال‌و نیم از عمر شورای ششم مدل عملیاتی کارآفرینی سازمان کدام مراحل تکاملی را طی کرده و چه تعداد از مددجویان موفق به دستیابی به اشتغال پایدار شده‌اند؟ و ساز‌و‌کار پایش موفقیت این افراد چگونه پایه‌ریزی شده است. با توجه به اینکه تمامیت کارآفرینی در سال جاری با بودجه مطلوبی که در همین شورا برای کارآفرینی مصوب شده است، عملا راکد بوده، التزام‌نداشتن به ترتیبات تقنینی شورای شهر موجب شده این تکه مهم از پازل توانمندسازی گروه‌های در معرض خطر و آسیب‌دیده ناقص بماند.

در ادامه مهدی چمران، رئیس شورا، توضیح داد: این سازمان تنها نهاد مسئول در شهر در این زمینه نیست. نکات و سؤالاتی که مطرح شد، فقط وظیفه این سازمان نیست و سازمان‌های دیگر نیز در این زمینه مسئول هستند و شهرداری یکی از آنهاست. سازمان نمی‌تواند به‌تنهایی تحقیق، بررسی و نتیجه‌گیری کند. به‌عنوان مثال درباره ایجاد اشتغال می‌توان تنها این سازمان را وادار به پاسخ‌گویی کرد. نکاتی که مطرح شد، باید به طور دقیق بررسی شده و گزارش آن به صحن شورا ارائه شود.

در ادامه، حبیب کاشانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا، متذکر شد: ما در سال ۱۴۰۰، ۳۵۰ میلیارد؛ در سال ۱۴۰۱، ۳۹۸ میلیارد؛ در سال ۱۴۰۲، ۶۰۳ میلیارد و در سال ۱۴۰۳، هزارو ۳۷۸ میلیارد برای اعضای قرارگاه اجتماعی تخصیص اعتبار و بودجه داشته‌ایم و در‌حال‌حاضر این سؤال مطرح است که آیا با توجه به هزینه‌ای که انجام شده، از آنچه در سطح شهر مشاهده می‌کنیم، رضایت داریم؟آیا اقداماتی که در ایام مختلف و در شرایط مناسب یا نامناسب انجام شده نتیجه واقعی داشته است و می‌توانیم به خود در‌این‌باره نمره قابل قبولی دهیم؟ آیا اظهارات شهردار تهران مبنی بر جمع‌آوری کودکان کار از سطح شهر تا عید نوروز، تحقق یافته است؟ این کار عملی است، اما همکاری جمعی می‌طلبد، بنابراین از معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران درخواست می‌شود اقدامات انجام‌شده را با جزئیات به تصویر بکشد. حیف است که این کار‌های ارزنده اطلاع‌رسانی نشود.

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران، در واکنش به گزارش امین توکلی‌زاده، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، گفت: ما در سطح شهر حداقل در طول روز معتاد متجاهر کمتری داریم و هم تعداد کودکان کار کم شده است. شهرداری بلافاصله بعد از گزارش مردم آنها را جمع می‌کند، اما به‌سرعت باز‌می‌گردند.

باید برای چرخه بازگشت این افراد فکری کرد. اما مردم مثلا در محله اتابک و مینایی گلایه داشتند که شب‌ها معتادان حضور پرقدرت دارند. بازاری دارند به نام شیطان که تحت تسلط این افراد است؛ به‌اضافه اینکه بعضی از سازمان‌های مردم‌نهاد شکایت‌هایی را مطرح کردند که نه‌تنها شهرداری همراهی نمی‌کند، بلکه امکاناتی که در گذشته در اختیار آنها می‌گذاشته، مثلا مثل یک ساختمان را پس گرفته است! شهرداری به کمک آنها بیاید.

مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت و حقوقی شورا نیز با اشاره به مداخله شهرسازانه در مسئله آسیب‌های اجتماعی گفت: حل برخی از آسیب‌های اجتماعی که در شهر وجود دارد، با مداخله شهرسازانه امکان‌پذیر است؛ مثلا درباره موضوع دره فرحزاد با اینکه جمع‌آوری معتادان انجام می‌شد، اما ساختار شهری آن اصلاح نمی‌شد و این امر موجب بازگشت دوباره این افراد می‌شد. فقر به خودی خود باعث ایجاد جرم نمی‌شود. کلونی‌هایی که در محلات شکل می‌گیرد، موجب بروز برخی رفتار‌ها می‌شود. او با بیان اینکه با مداخله ما در برخی مناطق، کوچ معتادان متجاهر به دیگر مناطق شکل گرفته است، یادآور شد: باید برای این موضوع هم تدابیری اندیشیده و اقداماتی انجام شود تا شاهد ارتقای کیفیت زندگی در جنوب شهر باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا