نماد سایت اکو بورس

پشت پرده تهدید پزشکیان به عزل و زندان/ ظریف: باید با تندروها ساخت

پشت پرده تهدید پزشکیان به عزل و زندان/ ظریف: باید با تندروها ساخت

در همین راستا، حسین میرمحمد صادقی، معاون اسبق قوانین مجلس شورای اسلامی با اشاره به تهدید پزشکیان گفت؛‌«شاید دلیل حساسیت‌ها به آقای ظریف به خاطر مخالفت برخی افراد با برجام است و نقش ایشان را در تصویب برجام پررنگ می‌بینند و دشمنی با او را در خودشان نهادینه کردند. اما اینکه ما با همچنین ادبیاتی بخواهیم با رئیس جمهوری صحبت کنیم در شأن نماینده مجلس نیست.»

وی ادامه داد؛‌«تصدی مشاغل حساس قانونی است که مقداری شتاب زده تصویب شد. گاهی اوقات تصویب قوانین و موضع گیری های ما به خاطر حادثه ای است که ممکن است اتفاق افتاده باشد.»

در ادامه گفت و گوی حسین میرمحمد صادقی، معاون اسبق قوانین مجلس شورای اسلامی را می‌خوانید؛

 

********

* آقای میرمحمدصادقی! این روزها فشارهای زیادی از سوی مجلس به آقای پزشکیان برای برکناری آقای ظریف وارد می‌شود، علت این فشارها از نگاه شما چیست؟ 

من نمی دانم دلیل آن چیست. متاسفانه در کشور ما یک تخصصی داریم که به کوچک ترین بهانه ای نیروهای خودمان را از حیز انتفاع بیاندازیم و از آنان استفاده نکنیم.  آقای دکتر ظریف توانمندی هایی دارد و باید از آن در جهت ارتقای کشور استفاده کرد. ممکن است به ایشان نقدی وارد باشد که این انتقادات باید در جای خودش باشد اما اینکه به خاطر مسائل جناحی و سیاسی افراد را بخواهیم از حیز انتفاع بیاندازیم و کشور را از تخصص و تجربه آنان محروم کنیم، کار درستی نیست.

به نظر من، قانون تصدی مشاغل حساس قانونی است که یک مقدار شتاب زده تصویب شد. گاهی اوقات تصویب قوانین و موضع گیری های ما به خاطر حادثه ای است که ممکن است اتفاق افتاده باشد. یک نفر فسادی انجام داده و سپس به کشوری که اقامت آن را دارد، فرار کرده باشد.

ما قانون وضع کرده و افراد را به خاطر داشتن تابعیت و اقامت خود و فرزندانشان محروم می کنیم و کشور را از خدمات آنان محروم می کنیم. مسئله تابعیت در بسیاری از کشورها مبتنی بر سیستم خاک است. فردی که در خارج از کشور تحصیل کرده یا تاجر بوده است، فرزندی را در آن کشور به دنیا آورده، طبیعی است که طبق سیستم پاسپورت آن کشور را دریافت می‌کند. همچنین اگر افرادی مدتی طولانی را در کشوری حضور داشته باشند طبق قانون اقامت دریافت می‌کند اما ما همه را از دید توطئه نگاه می‌کنیم.

قانون مشاغل حساس هیجانی و شعاری تصویب شده است

فکر می‌کنیم اگر کسی اقامت یا پاسپورت کشوری را گرفته است، حتما به آن کشور خوش خدمتی کرده است درحالی که ضوابط و مقررات مشخص است. در برخی از کشورها ممکن است افراد را به خاطر داشتن تابعیت یا پاسپورت کشور دیگری تشویق کنند تا بتوانند آسانتر سفر کنند و در کشور خودشان از امکانات آنان استفاده کنند. بنابراین، این قانونی است که شتاب زده، بر اثر هیجان و شعارهای هیجانی تصویب شده است. درباره دکتر ظریف و دیگران هم باید بگویم به کوچکترین انتقادی که ممکن است از آنان داشته باشیم، تلاش می‌کنیم همه کشور را از تخصص و تجربه آنان محروم کنیم.

* می‌توان گفت این قانون برای حذف اشخاصی مانند آقای ظریف یا آقای لاریجانی بوده است؟

فکر نمی کنم هدف اولیه از تصویب این قانون چنین کاری بوده باشد. دلیل اولیه این است که زمانی که یک اتفاقی رخ می‌افتد، بر اساس آن یک دفعه جو زده و هیجانی شده و قانونی را تصویب می‌کنیم که ابعاد عوامل مختلف آن را نسنجیده‌ایم. این قانون نیز بر همین اساس تصویب شده است. به طور مثال یک نفر بعد از فسادی که انجام داد، به کشوری که اقامت داشت فرار کرده و ما قانونی را مصوب می‌کنیم که اگر فردی خود و فرزندش اقامتی دارد نتواند به کشورش خدمت کند.

ما در انتخاب افراد به جای این معیارهای ظاهری، باید توجه کنیم که قابل اعتماد و آزمون پس داده باشند. نقطه سیاهی در پرونده‌ آنان نباشند. این کار باعث شده که ریاکاری هم زیاد شود و افراد برای آنکه در دل نظام جای باز کنند، شعارهای تندی می دهند و نقاط ضعفی را که دارا هستند، می پوشانند.

دلیل حساسیت‌ها به آقای ظریف به خاطر مخالفت برخی افراد با برجام است

* آقای میرمحمدصادقی! گفته می شود افراد دیگری هم در دولت در سطح معاونان حضور دارند یا حتی در مناصب حاکمیتی دیگر که همین مورد آقای ظریف در مورد آنها هم صدق می کند اما حساسیت نمایندگان بر روی آقای ظریف است و حتی رئیس جمهوری را هم تهدید کردند…

به نظر من شأن نماینده مجلس این نیست که با همچنین ادبیاتی با رئیس جمهور صحبت کند. شاید دلیل حساسیت‌ها به آقای ظریف به خاطر مخالفت برخی افراد با برجام است و نقش ایشان را در تصویب برجام پررنگ می‌بینند و دشمنی با او را در خودشان نهادینه کردند.

اما اینکه ما با همچنین ادبیاتی بخواهیم با رئیس جمهوری صحبت کنیم در شأن نماینده مجلس نیست. تندروی ها و اینکه دایره خودی را تنگ کردن، در این ۴۵ سال بیشترین صدمه را به کشور زده است. همچنین در برخی موارد هم افراد به دلیل اینکه خودشان توانمندی ندارند، افراد توانمند را از دایره بیرون می کنند و انواع تهمت ها را به او می زنند.

باید قانون مشاغل حساس به درستی اصلاح شود

* ممکن است مسئله حضور آقای ظریف در دولت درپی رایزنی با حاکمیت حل شود؟

نمی دانم، به هر حال مشکلاتی در این قانون است که ما باید آن را به درستی اصلاح کنیم. به گونه ای که افراد توانمند از استعداد خودشان در جهت ارتقای کشور استفاده کنند. این مشکل این است که ما گاهی اوقات طبق قوانین عمل نکردیم و از راه های فراقانونی استفاده کنیم. این قانون ابتدا باید به شکلی که به مصلحت کشور است، اصلاح شود و سپس براساس آن به قانون مشاغل حساس عمل شود.

* آقای پزشکیان، اصلاحیه لایحه مشاغل حساس را به مجلس فرستادند، فکر می‌کنید با توجه به حضور تندروها در پارلمان، این لایحه به مرحله اصلاح می‌رسد؟ اگر لایحه اصلاح نشد چه کارهایی از طرف دولت می‌تواند انجام شود؟

اگر لایحه اصلاح نشد، نمی‌توان کاری کرد و همه باید طبق آن عمل کنند. اما باید برای برطرف کردن نقاط ضعف آن تلاش شود تا افراد بتوانند در خدمت کشور قرار بگیرند.

* پیش بینی می کنید تندورها اجازه اصلاح این لایحه را بدهند؟

اگر فشار افکار عمومی و مطالبه مردم باشد، همچنین افراد درباره نقاط ضعف قانون توجیه شوند، اکثریت مجلس قبول می کنند تا با اصلاح آن نقاط ضعف را برطرف کنند.

برخوردهای دوگانه سهم مهلک است

* آقای میرمحمدصادقی! در دولت گذشته برخی از دولتمردان مشمول قانون مشاغل حساس می شدند اما این حساسیت بر روی آنان وجود نداشت. نظر شما درباره این برخورد دوگانه چیست؟

بدترین کار برای یک کشور همین برخوردهای دوگانه است. اگر ما غرب و اروپا را متهم می کنیم که چرا در معقوله حقوق بشر نسبت به ایران برخورد دوگانه دارند، خودمان هم باید از این برخوردهای دوگانه پرهیز کنیم. طبعا باید این شکل باشد که اگر فردی اقامت با تابعیت خارج از کشور را دارد، باید این حساسیت برای همه باشد. برخوردهای دوگانه سهم مهلک است و باعث می‌شود اعتماد مردم به قانون از بین برود. قانون باید برای همه اعمال شود.

جواد ظریف، معاون رییس جمهور در امور راهبردی در واکنش به حملات روزهای اخیر تندروها گفت:

پایداری هم بخشی از این کشور است. درست است که امروز می‌خواهند من را عزل و زندانی و هزار کار دیگر کنند ولی بالاخره آنها هم جزوی از این کشور هستند. و باید با آنها ساخت.

 

خروج از نسخه موبایل