انتخاب سردبیرمهمترین اخبار روز

جزئیات ترور یحیی سنوار/ نتانیاهو: ماموریت ادامه دارد

 حزب‌الله لبنان روز جمعه در واکنش به ترور یحیی سنوار اعلام کرد که در حال حرکت به مرحله‌ای جدید و شدیدتری در جنگ خود علیه اسرائیل است.

 حالی که جمهوری اسلامی ایران بعد از اعلام خبر به ترور سنوار گفت «روح مقاومت پس از کشته شدن یحیی سنوار، رهبر حماس تقویت خواهد شد.»

سنوار، مغز متفکر حمله 7 اکتبر 2023، در جریان عملیات نظامیان اسرائیلی در روز چهارشنبه در غزه کشته شد، رویدادی تعیین‌کننده در درگیری یک ساله.

ترور سنوار؛ حزب‌الله از شدت گرفتن جنگ علیه اسرائیل خبر داد

به گزارش رویترز، رهبران غربی گفتند کشته‌شدن او فرصتی برای پایان دادن به درگیری‌ها است، اما بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفت که جنگ تا بازگرداندن اسرای ربوده شده توسط حماس ادامه خواهد داشت.

کودک غزه

نتانیاهو پس از تایید کشته‌شدن سنوار در روز پنجشنبه در یک بیانیه ویدئویی ضبط شده گفت: «امروز ما حساب خود را تسویه کردیم اما وظیفه ما هنوز کامل نشده است. به خانواده‌های اسرا می‌گویم: این لحظه مهمی از جنگ است. ما با تمام قدرت ادامه خواهیم داد تا همه عزیزان شما، عزیزان ما در خانه باشند.»

سنوار که پس از ترور اسماعیل هنیه، رئیس سیاسی حماس در ماه ژوئیه در تهران به عنوان رهبر حماس معرفی شد، گمان می‌رفت در تونل‌هایی که حماس در دو دهه گذشته در زیر غزه ساخته است، پنهان شده است.

مقامات اسرائیلی گفتند که او روز چهارشنبه در جریان درگیری مسلحانه در جنوب غزه توسط سربازان اسرائیلی کشته شد.

ارتش ویدئویی از هواپیمای بدون سرنشین منتشر کرد که می‌گوید سنوار، نشسته روی صندلی راحتی و پوشیده از گرد و غبار در داخل یک ساختمان ویران شده است.

حماس هیچ اظهارنظری نکرده است، اما منابع درون این گروه گفته‌اند که نشانه‌هایی که دیده‌اند حاکی از ترور سنوار توسط نیروهای اسرائیلی است.

«مانع اصلی»

به رغم امیدهای غرب به آتش‌بس، کشته شدن سنوار می‌تواند درگیری‌ها را در خاورمیانه افزایش دهد.

اسرائیل در ماه گذشته یک عملیات زمینی را در لبنان آغاز کرده است و اکنون در حال برنامه‌ریزی برای پاسخ به حمله موشکی 1 اکتبر توسط جمهوری اسلامی ایران، متحد حماس و حزب‌الله لبنان است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، گفت که مرگ سنوار فرصتی برای پایان یافتن درگیری در غزه و بازگرداندن اسرای اسرائیلی به خانه فراهم کرد.

جزئیات ترور یحیی سنوار/ نتانیاهو: ماموریت ادامه دارد

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده گفت که ایالات متحده می‌خواهد مذاکرات را در مورد پیشنهادی برای دستیابی به آتش‌بس و تضمین آزادی اسرا آغاز کند و سنوار را «مانع اصلی» برای پایان دادن به جنگ خواند.

او گفت: «این مانع آشکارا برداشته شده است. نمی‌توان پیش‌بینی کرد که این بدان معناست که هر کسی که جایگزین سنوار شود، با آتش‌بس موافقت خواهد کرد، اما آنچه در ماه‌های اخیر مانع اصلی برای دستیابی به آتش‌بس بوده برطرف شده است.» میلر گفت که در هفته‌های اخیر، سنوار از مذاکره امتناع کرده بود.

هیئت جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در واکنش به ترور گفت: «روح مقاومت پس از مرگ سنوار تقویت خواهد شد.»

حزب‌الله نیز «انتقال به مرحله‌ای جدید و در حال تشدید در رویارویی با اسرائیل» را اعلام کرد.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه با رهبران عربستان سعودی و قطر با هدف پایان دادن به درگیری‌ها در خاورمیانه تماس‌های تلفنی جداگانه‌ای داشت.

نه آسودگی، نه سازش

خانواده‌های اسرای اسرائیلی می‌گویند که اگرچه کشتن سنوار یک دستاورد مهم بود، اما تا زمانی که اسرا هنوز در غزه هستند، این کار کامل نخواهد بود.

در خان یونس در جنوب نوار غزه، یک فلسطینی آواره به نام ثابت آمور به رویترز گفت که نبرد فلسطینیان ادامه خواهد داشت. او گفت: «ترور سنوار منجر به پایان مقاومت یا سازش یا تسلیم و برافراشتن پرچم سفید نخواهد شد.»

یحیی السنوار رئیس دفتر سیاسی حماس که از او به عنوان مغز متفکر و طراح عملیات هفت اکتبر یاد می‌شد، گویا در جریان عملیات اسرائیل و به طور اتفاقی در غزه به شهادت رسید. نیویورک تایمز به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی که نام او فاش نشد، گفت که اسرائیل دقایقی پس از عملیات در منطقه تل‌السطان واقع در شمال رفح در جنوب نوار غزه، ترور السنوار را به واشینگتن اطلاع داده است. بر اساس این گزارش، جسد برای انجام آزمایش DNA به اسرائیل منتقل شد.

بر اساس خبرهای منتشر شده السنوار در درگیری به شهادت رسیده است و نه در تونل‌های غزه یا مخفی‌گاه. آن طور که العربیه به نقل از رسانه‌های اسرائیلی خبر داد، یگان چترباز، گردان ۴۵۰ و یگان ویژه کفیر در این عملیات نقش داشتند. این منابع خبری مدعی هستند که دو فرمانده ارشد دیگر حماس نیز در این عملیات به شهادت رسیدند.

یحیی السنوار پس از ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی پیشین جنبش حماس جایگزین او شد. رهبر حماس، ۲۳ سال از زندگی خود را در زندان‌های اسرائیل گذراند. بر زبان عبری مسلط بود و به رهبر زندانیان فلسطینی در بند اسرائیل تبدیل شد. از او و محمد ضیف فرمانده نظامی حماس که اسرائیل از چند ماه پیش مدعی ترور او شد، به عنوان طراحان و مغز متفکر عملیات ۷ اکتبر یاد می‌کنند.

رسانه‌های اسرائیل مدعی شدند که این عملیات روز چهارشنبه در شمال شهر رفح انجام شد و اطلاعاتی مبنی بر حضور شخص السنوار در این مکان وجود نداشته است. آنها مدعی شدند که سنوار بدون برنامه‌ریزی قبلی هدف قرار گرفت.

ارتش اسرائیل و شین بت شهادت یحیی السنوار را تایید کردند. بنیامین نتانیاهو هم در کنفرانس خبری گفت: یحیی السنوار به دست نظامیان ما ترور شد. جنگ هنوز تمام نشده است. السنوار ترور شده است اما ماموریت هنوز تمام نشده است. حماس از این پس در غزه حکومت نخواهد کرد. خاورمیانه هم اکنون فرصتی برای صلح یافته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا