اقتصادآخرین عناوین

پزشکیان حقیقت را به مردم بگوید/ 6 میلیارد دلار این بار به کشور برمی گردد؟

پزشکیان یا روسای اقتصاد باید به مردم بگویند چرا پس از چند سال ایران نتوانسته دلارهایش را از بانک‌های قطری بیرون بکشد و موانع و سدها در مسیر برگشت دادن 6میلیارد دلار چیست؟

دونالد ترامپ در همان ماه‌های نخست پس از اینکه به کاخ سفید رفت دستور داد تحریم‌های ایران گسترده شود و برجام را هم لغو کرد. با گسترده‌تر شدن تحریم‌ها دو اتفاق بزرگ رخ داد؛ رخداد بزرگ نخست محدودیت جدی برای صادرات نفت ایران بود که تا پایان کار دولت دوم روحانی ادامه داشت و با آمدن بایدن تغییر کرد.

 

پزشکیان حقیقت را به مردم بگوید/ 6 میلیارد دلار این بار به کشور برمی گردد؟

 

 

رخداد دوم اما این بود که ایران راهی برای دریافت درآمد حاصل از صادرات نفت پیدا نکرد و منابع ارزی ایران در کشورهای خریدار نفت ایران بلوکه شد. به‌طور مثال 7‌میلیارد دلار از درآمد نفت فروخته‌شده به کره‌جنوبی بود که گفته شد رقمی بالغ بر 7‌میلیارد دلار بود. بر‌اساس توافق‌های پیچیده بین ایران وکره‌جنوبی و نیز آمریکایی‌ها این 7میلیارد دلار به قطر انتقال داده شد که البته یک میلیارد دلار آن نیز بر باد رفت.

 

بررسی خبرهای مربوط به این درآمد بلوکه شده نشان می‌دهد آقای مسعود پزشکیان پس از حسن روحانی و مرحوم رییسی سومین رییس‌جمهور ایران است که پس از سفر به کشور قطر و گفت‌وگو با رهبری قطر و نیز گفت‌وگوی مقام‌های ارزی دو کشور خبر خوشحال‌کننده برگشت دادن این 6‌میلیارد دلار را به شهروندان ایران می‌دهد و شاید هم به او گفته‌اند با گفتن این خبر راه فزاینده شدن نرخ بازار آزاد ارز را مسدود کند. با توجه به اینکه آقای پزشکیان به شهروندان وعده داده بود از مردم چیزی را پنهان نمی‌کند حالا بهتر است بگوید آیا این وعده رهبران قطر را باور دارد و امید‌وار است که این‌بار این دلارها به ایران برگردند.

پزشکیان حقیقت را به مردم بگوید/ 6 میلیارد دلار این بار به کشور برمی گردد؟

پزشکیان یا روسای اقتصاد در دولت باید به مردم بگویند چرا پس از چند سال جمهوری اسلامی نتوانسته است دلارهایش را از بانک‌های قطری بیرون بکشد و موانع و سدها در مسیر برگشت دادن 6میلیارد دلار چه بوده است. شاید رییس‌جمهور مستقر بگوید نمی‌خواهد از رفتارها و تصمیم‌های دولت پیشین چیزی بگوید اما این یک وعده و قول عجیب و پنهان کردن حقیقت ایرانیان است. رییس‌جمهور پزشکیان می‌تواند و باید در این‌باره به تفصیل با ایرانیان و رای‌دهندگان به او حرف بزند و درباره دیگر دارایی‌های ارزی بلوکه شده واقعیت را به‌طور شفاف بیان کند.

 

تکرار کردن رفتارهای دولت پیشین در‌باره این مقوله راه را باز می‌کند در‌باره دیگر مسائل نیز پنهانکاری یک راهبرد شده و پنهانکاری رواج یابد. باید با شهروندان حرف زد و اجازه نداد همین میزان اعتماد باقیمانده مردم نیز از میان رفته و کار بدتر شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا