دومین ریسک سال

در ادامه ایران در بیست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وششم فروردین، پاسخ موشکی و پهپادی قابل‌توجهی به اقدام اسرائیل نشان‌داد. خطر سرایت آتش جنگ به داخل مرزهای کشور یکی از ریسک‌های مهمی بود که بر اثر فعل و انفعالات حادث‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده در فروردین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سال‌جاری، بازار سهام را تحت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌الشعاع قرارداد. سازمان بورس و اوراق‌بهادار برای حفاظت از سرمایه سهامداران در آن مقطع، دامنه‌نوسان را به مثبت و منفی یک‌درصد کاهش داد و بعد از ۴روز معاملاتی دامنه به روال سابق بازگشت.

ابهام در وضعیت سیاست داخلی

یک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماه بعد از قضایای فوق‌الذکر، ریسک ابهام درخصوص وضعیت آتی سیاست داخلی، بازار سهام را در شوک فرو برد. اواخر اردیبهشت، بالگرد حامل رئیس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جمهور و همراهان سقوط کرد و ابهام و عدم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شفافیت بر سپهر سیاسی کشور حاکم شد. طبیعتا در چنین فضایی بازار سهام نیز با فشار فروش همراه شد. این‌بار نیز سازمان بورس دست به‌کار شد و دامنه‌نوسان را به مثبت و منفی ۲‌درصد کاهش داد. بعد از بر‌‌گزاری دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری، دامنه‌نوسان به مثبت و منفی ۶‌درصد افزایش پیدا کرد.

ترور رئیس دفتر سیاسی حماس

بعد از انتخاب مسعود پزشکیان به‌عنوان رئیس دولت چهاردهم، انتظار بر این بود که رفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رفته آرامش به فضای سیاسی کشور بازگردد و اقتصاد کلان کشور و بورس تهران نیز متعاقبا از این امر تاثیر مثبتی دریافت کنند. دهم مردادماه یک اتفاق غیرمنتظره دیگر در تهران رخ‌داد و رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران ترور شد که این موضوع نیز موجبات تشدید فشار عرضه در بورس تهران را فراهم کرد. این‌بار نیز سازمان بورس با تاخیری چند روزه، دامنه‌نوسان در بازار سهام را به مثبت و منفی یک‌درصد کاهش داد.  تمام ماجراهای مذکور که ریسک سیستماتیک (ریسکی که بر کلیت بازار سهام تاثیر می‌گذارد) تلقی می‌شوند، بازار را با فشار فروش همراه کردند، بنابراین می‌توان در یک جمع‌بندی کلی از موارد مذکور، ریسک‌های سیستماتیک و ژئوپلیتیک را مهم‌ترین ریسک‌های ۶ ماه نخست سال‌جاری نام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری کرد.