نماد سایت اکو بورس

پیش بینی قیمت دلار با شدت گرفتن جنگ اسرائیل و حزب الله

پیش بینی قیمت دلار با شدت گرفتن جنگ اسرائیل و حزب الله

قیمت دلار در هفته اول مهر کمترین بازدهی را در میان بازارهای مالی داشت. با وجود اینکه اونس جهانی طلا با افزایش ۸۵ دلاری جهش‌های شارپی به بازار طلای داخلی داد، اما قیمت دلار با ارزپاشی بازارساز مهار شد. معامله‌گران برای روزهای پیش رو در انتظار اخبار مشخصی از سفر گروسی به تهران و شروع مذاکرات برجام بودند؛ با این حال اما حمله هدفمند رژیم صهیونیستی به لبنان در شب گذشته، اوضاع را تا حد زیادی پیچیده کرده است.

قیمت دلار در هفته اول مهر ۱۰۰۰ تومان افزایش داشت و در کریدور ششم تثبیت شد. روند رنج اسکناس آمریکایی از ماه‌های گذشته برقرار است و ارزپاشی سیاست‌گذار مانع رشد آن شده است. حتی با وجود اینکه طی هفته‌های گذشته درگیری میان رژیم صهیونیستی و لبنان حتی به بمباران چادرهای آوارگان در غزه و حمله موشکی مقاومت به مقر فرماندهی اشغالگران در «نتزاریم» کشیده شد، اما سیاست‌گذار بر اخبار مساعد و پیشبرد مذاکرات برجام، مانور بیشتری داد و قیمت دلار را کنترل کرد.

دلار بر سر دوراهی/ کارت مذاکرات، سیگنال لبنان را خنثی می‌کند؟

بازی بازارساز با کارت مذاکرات

مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری در بازگشت از سفر سه روزه از نیویورک دستاورد این سفر را مثبت و پربرکت ارزیابی کرد. همچنین رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص برنامه هسته‌ای ایران به خبرگزاری فرانسه گفت: «باید تلاش کنیم برنامه هسته‌ای ایران را دوباره در چارچوب توافق شده قرار دهیم؛ اما در نسخه‌ای به‌روز.» وی همچنین به برنامه‌ریزی برای سفر به ایران در یک ماه آینده اشاره و تاکید کرد: «این لحظه‌ای است که امکان انجام کاری در مورد مسئله هسته‌ای وجود دارد.»

به نظر می‌رسد این سیگنال‌ها می‌تواند خوراک خبری خوبی برای مانور بازارساز جهت تثبیت قیمت دلار فراهم آورد.

دلار در دو راهی صعود و ثبات

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که قیمت دلار در صورت ثبات سیاسی در منطقه، طی ماه‌ جاری در سطح قیمتی فعلی ماندگار است و تا مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا در نیمه‌های آبان، در این محدوده نوسان خواهد داشت.

تحلیلگران اقتصادی همواره سیاست ارزپاشی سیاست‌گذار برای مهار قیمت ارز را نادرست می‌دانند. آنها می‌گویند بازارساز در هاب‌های منطقه‌ای بسیار قوی عمل می‌کند و تزریق‌های سنگین دارد، بنابراین ضعیف شدن طرف تقاضا و قوی شدن طرف عرضه احتمال شکل‌گیری روند نزولی را خواهد داد.

با این حال اما با توجه به اخبار شب گذشته لبنان، اکنون این نگرانی نیز در میان فعالان اقتصادی مطرح است که آیا آتش جنگ به اقتصاد ایران نیز ضربه خواهد زد و بازارها را با تلاطم جدی روبرو می‌کند؟

 

خروج از نسخه موبایل