نبض بورسآخرین عناوین

رئیس جدید آرامش را به بورس برمی گرداند؟

به نظر می‌رسد گزینه جدید ریاست سازمان بورس بتواند کمی از محدودیت‌ها و ابهامات بازار سهام را کم کند، اما اثرات مثبت استقبال از ایشان در بازار دوام نخواهد داشت.

 بازار سرمایه سومین هفته از شهریور را با فراز و فرودهای سازمانی پشت سر گذاشت. بورس در حالی هفته را آغاز کرد که مجید عشقی پس از حاشیه‌های زیادی که پیرامون اخذ وام به وجود آمده بود، استعفا داد. با انتشار خبر استعفای او برخی از گمانه‌زنی‌ها خبر از عرضه شاخص‌سازان توسط برخی از نهادهای مالی که از حضور رئیس سابق نفع می‌بردند، می‌داد و به همین دلیل بازار روزهای منفی را پشت سر گذاشت. با تداوم روند ریزشی شاخص کل محدوده ۲.۱ میلیون واحدی را نیز از دست داد و در دو روز ابتدایی هفته شاهد تداوم خروج پول بودیم. اما افزایش محدوده دامنه نوسان به مثبت و منفی ۳ درصد سبب بهبود وضعیت ارزش معاملات شد و همچنین در ادامه هفته با فروکش کردن تب اثرات منفی حواشی عشقی شاهد ورود پول به بورس و فرابورس بودیم. تحلیلگران از مسیر پیش روی حجت‌الله صیدی می‌گویند.

تغییرات، یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد

 

ایمان رئیسی، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: بازار در حال حاضر با اخبار مثبتی که هر روز برای بورس رسانه‌ای می‌شود در حال خارج شدن از کما است. اگرچه حجم معاملات بسیار کم و نشان‌دهنده رشد بازار نیست، اما ارزش شرکت‌ها به‌گونه‌ای است که حمایت‌های شناسایی شده برای برخی سهام فرصت ورود برای سهامداران است. شاید به قول اهالی بازار کمی دست به دست شدن را در سهام بنیادی و ادامه رشد را با رئیس جدید سازمان و سیاست‌های جدیدی که در نظر می‌گیرد، شاهد باشیم.وی ادامه داد: اقبال اهالی بازار به این موضوع نشان‌دهنده بی‌اعتمادی در گذشته است و می‌تواند با تدابیری که از سوی مدیران جدید بازار شکل می‌گیرد، سیاست‌های کلان از قبیل نرخ بهره که کمر تولید را شکست و در حال کاهش است، نرخ‌های ارز که به گفته وزیر اقتصاد به سمت تک نرخی شدن است و محرک بسیار قوی برای بازار به‌شمار می‌رود، در کنار قول‌هایی که برای واگذاری مدیریت خودروسازها صورت گرفته نشانه‌های امیدبخشی برای اقتصاد و دماسنج آن است.رئیسی گفت: نکته‌ای که این روزها وجود دارد ارزش پایین معاملات است که می‌توان با تدابیری از جمله تغییر سیاست خرید سهام در صندوق‌های درآمد ثابت و ورود نقدینگی به سهم‌ها یا تغییرات دیگر از جمله شفافیت که وزیر قول این موضوع را در کنار عدم دخالت دولت داده است، نقطه عطفی برای تغییر روند بازار دانست. آنچه مسلم است تغییرات یک‌شبه ایجاد نخواهد شد و بازار هم روند سریع صعودی مشابه ۹۹ نخواهد داشت، اما در روزها و هفته‌های آتی شاهد افزایش ارزش معاملات و جابه‌جایی سهام خواهیم بود.

برآیند،مثبت است

 

مریم محبی، تحلیلگر بازار سرمایه نیز با اشاره به اینکه روز گذشته بازار سهام با قرار گرفتن در کانال دو میلیون و 88هزار واحدی کار خود را به اتمام رساند، گفت: شاهد منفی بسیار ضعیفی در بازار سرمایه بودیم و محدوده دو میلیون و 80هزار واحد از منظر تکنیکال برای برخی فعالان بازار سرمایه مهم است. هر چند این شاخص نماینده خوبی برای کلیت بازار نیست، اما با توجه به اینکه تنها مرجع اعلام شاخص همین شاخص کل بورس است، بنابراین می‌توان گفت به هر حال این اعداد روی بازار اثرگذار است و از منظر تکنیکال می‌توان گفت بازار سرمایه روی یک حمایت بسیار جدی قرار گرفته و شکسته شدن عدد دو میلیون و 80 هزار واحد برای بازار سرمایه خوشایند نخواهد بود.

وی گفت: با توجه به عمق پایین بازار سرمایه اخبار بنیادی بیشتر می‌توانند اثرگذار باشند و یکی از عواملی که در حال حاضر بسیار مهم است بحث مصوبه هفته گذشته در خصوص امکان بازگشت ارز حاصل از صادرات برای شرکت‌های همگروه بود که می‌تواند اثر خوبی روی صنایع مختلف و مشخصا صنعت فولادی داشته باشد و درآمدهای این شرکت‌ها را رشد دهد. دومین موضوعی که می‌تواند در بازار سرمایه اهمیت داشته باشد، بحث تغییراتی است که در سازمان بورس شاهد بودیم. رئیس سازمان بورس استعفا داد و اخباری که در مورد عملکرد مالی ایشان شنیدیم برای بازار سرمایه‌ای که 4 سال درگیر روند منفی بود خبر خوشایندی محسوب نمی‌شد و فعالان بحق از انتشار این اخبار ناراحت شدند.

این تحلیلگر ادامه داد: سومین عامل مهمی که همچنان در بازار سهام شاهدیم بحث محدودیت در دامنه نوسان است، باز نشدن دامنه می‌تواند سهامداران را اذیت کند. در نهایت بحث تاکید موکد مجدد وزیر اقتصاد بر نزدیک‌تر شدن نرخ دلار در سامانه نیما با بازار آزاد است و همچنان شاهدیم نرخ نیما با شیب بسیار آرام در حال افزایش است و این اتفاق می‌تواند برای بازار سرمایه مثبت ارزیابی شود. اینها مسائلی است که در بازار سهام ایران تاثیرگذار است و برآیند آنها منفی نیست و نمی‌توان انتظار داشت روزهای قرمز در بازار سرمایه ادامه‌دار باشد.

در جامعه جهانی نیز ما منتظر مناظره نامزدهای ریاست‌جمهوری آمریکا هستیم که این هفته برگزار می‌شود. با در نظر گرفتن تاثیری که رویکرد مالی این نامزدها بر بازار کامودیتی‌ها می‌گذارد، به هر حال نتیجه این مناظرات هم برای بازار سرمایه بسیار اثر دارد. محبی گفت: انتظار دارم شیب منفی موجود در بازار سرمایه در هفته آینده کاهشی شود، اما انتظار مثبت شدن ناگهانی شاخص نمی‌رود. به نظر می‌رسد فعلا در یکی، دو هفته آینده رنج فعلی را حفظ کنیم، اگر شاهد کمتر شدن برآیند منفی بازار سرمایه باشیم می‌توان گفت بازار در حال کف‌سازی است و بعد از برطرف شدن ابهامات در صورت حمایت رئیس جدید از بورس شرایط بهتر خواهد شد.

رئیس جدید آرامش را به بورس برمی گرداند؟

آغاز مسیر صعودی

 

نیما میرزایی، تحلیلگر بازار سرمایه نیز با بیان اینکه ‌بازار سهام در روزهای اخیر منتظر نتیجه تغییرات احتمالی در سازمان بورس بود، تغییراتی که با توجه به افشای نامه وام میلیاردی و واکنش‌های گسترده رسانه‌ای و مردمی محتمل به نظر می‌رسید، گفت: در نهایت این موضوع روز شنبه خود را نشان داد و بازار در روزهای اخیر و روزهای بعد از آن منتظر نتیجه تصمیمات شورای عالی بورس درخصوص معرفی و انتخاب نهایی گزینه ریاست سازمان بورس بود. در نتیجه این موارد مطابق انتظار بازار یک روند خنثی در پیش گرفت و در آستانه محدوده دو میلیون و 100 هزار واحدی شاخص کل وارد فاز نوسانی شد و بدون رشد یا افت محسوس در قیمت‌ها شاهد دست به دست شدن سهام بودیم. از نکات حائز اهمیت می‌توان به افزایش ارزش معاملات نیز اشاره کرد که می‌تواند زمینه‌ساز حرکت بعدی شاخص در روزهای آینده و روندگیری آن باشد.

وی ادامه داد: طبق آخرین اطلاعات، موضوع ریاست سازمان بورس هم تعیین تکلیف شد و آقای صیدی که یکی از مدیران قدیمی عرصه اقتصاد و مخصوصا حوزه بانکی است، به‌عنوان رئیس جدید سازمان بورس انتخاب شد، در گام اول تعیین تکلیف این صندلی و سکانداری سازمان بورس سیگنال مثبت و دلگرم‌کننده‌ای به سهامداران می‌دهد. باتوجه به سوابق او و ارتباطاتی که در بخش دولت و مجلس دارد، می‌تواند زمینه‌هایی را برای ارتقای جایگاه بازار سرمایه ایجاد کند و انتظار می‌رود بازار در روزهای آینده واکنش مثبتی نشان دهد و شاخص کل در روزهای آینده از محدوده دو میلیون و 100هزار واحد عبور کند و ادامه مسیر نوسانی صعودی بازار را در طول روزهای آینده شاهد باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا