میرمعینی در همین رابطه اظهار کرد: بررسی‌های کارشناسی حاکی ازآن است که بازار ارزنده نیست. میانگین P/E بازار در محدوده ۶.۲ واحد قرار دارد. از منظر مبانی علمی و اقتصادی ارزشگذاری با توجه به نرخ تامین مالی که حدود ۳۳درصد است باید محاسبه شود. نرخ P/E پایه باید در خوشبینانه‌ترین حالت حول ۵واحد باشد. اما هم‌اکنون یک واحد بالاتر از محدوده کنونی قرار دارد. مبنای ارزندگی بر اساس کلیات شاخص‌های اقتصادی در نظر گرفته می‌شود. شاخص تورم، شاخص رکود و مباحث مرتبط با قیمت‌های جهانی همگی در ارزندگی بورس نقشی تعیین‌کننده ایفا می‌کنند. به‌رغم ریزش قیمت سهام از سال ۹۹ تاکنون اما آمارها از واقعیت دیگری حکایت می‌کنند. اصلاح قیمت مذکور طی این سال‌ها ربطی به ارزندگی بازار فعلی ندارد. بازار، «بازار آینده‌نگر» است، بنابراین حتی با در نظر گرفتن «عایدات آتی» نمی‌توان چشم‌انداز روشنی برای بازار به تصویر کشید.  همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، افت بازار دلیلی متقن بر ارزندگی بازار محسوب نمی‌شود. به‌ویژه‌ اینکه رشد سودآروی شرکت‌ها در راستای برخی سیاستگذاری‌ها اقتصادی به ابهامات چندوجهی گره خورده است. در‌حال‌حاضر نیز سودآوری اکثر شرکت‌ها با کاهش مواجه شده است.

سناریوی سوخته

شواهد موجود نشان می‌دهد سودآوری شرکت‌ها متاثر از افزایش بهای تمام‌شده، قطعی برق، قطعی گاز و افزایش هزینه‌های معاملاتی و پیشروی تنش‌های سیاسی با مخاطرات فراوانی همراه بوده است. سودآروی شرکت‌ها از ۴۰درصد در فروردین ۱۴۰۲ حالا به حدود ۱۸درصد رسیده است. به این ترتیب ارقام کنونی قیمت‌های روی تابلو را حمایت و تایید نمی‌کند. اما در صورتی که در وضعیت متغیرهای اثرگذار بر بازار تغییری ایجاد نشود، حاشیه سود شرکت‌ها دستخوش نوسانات کاهشی خواهد شد. به‌هرروی تغییر وضعیت‌ می‌تواند با سیگنال مثبت برای سرمایه‌گذاران همراه باشد و در قیمت نمادها لحاظ کند.

میرمعینی در پاسخ به پرسش بزرگ این روزهای معامله‌گران در مورد بهترین استراتژی بورسی در وضعیت فعلی نیز گفت: نخست آنکه سهامداران بررسی مجدد و بازنگری در مولفه‌های سرمایه‌گذاری را در دستور معاملاتی خود قرار دهند. بازار در صورت «عدم تغییر وضعیت متغیرها» وارد شرایط سختی خواهد شد. با توجه به جاماندگی بورس از بازارهای موازی از یک سو و از سویی دیگر سیطره رکود چهارساله در این بازار، شرایط ایجاب می‌کند که سرمایه‌گذاران همچنان احتیاط را در پیش بگیرند. دوم اینکه افت بازار به منزله نوبت صعود بورس نخواهد بود. این سناریو را حتی می‌توان یک سناریوی سوخته تلقی کرد. وضعیت ریسک‌های سیستماتیک و اثرگذار بر بازار سهام به گونه‌ای است که می‌تواند شاخص را دوباره به سمت سطوح پایین‌تر هدایت کند. اما نکته آخر این است که سهامداران باید براساس واقعیت اقتصاد کشور، یعنی نرخ بانکی و نرخ بهره، حرکت کنند. پرهیز از هیجانات کاذب و قرار گرفتن در مسیر واقعی از زیان سهامداران جلوگیری می‌کند.