نماد سایت اکو بورس

فیلم/ وعده وزیر پیشنهادی علوم: حرف نسل زد را بفهمیم و انکار نکنیم

فیلم/ وعده وزیر پیشنهادی علوم: حرف نسل زد را بفهمیم و انکار نکنیم
حسین سیمایی صراف، گزینه وزیر پیشنهادی علوم ، تحقیقات و فناوری در دفاع از برنامه‌های خود در صحن علنی مجلس گفت: گفتمان این دوره آموزش عالی، گفتمان مسئولیت اجتماعی است.

سطح نشاط در دانشگاه‌ها رضایت‌بخش نیست/ حال استاد و دانشجو و کارمند خوب نیست.

حسین سیمایی صراف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری امروز در مجلس شورای اسلامی حاضر شد و ضمن شنیدن سخنان نمایندگان مخالف و موافق پشت تریبون رفت و از برنامه‌های خود برای وزارت علوم دفاع کرد.

سیمایی صراف اظهارداشت: نمایندگان با جدیت پیگیر مسائل و حوزه انتخابیه هستند و چالش‌های آموزش عالی را شناسایی کردند و بستر‌های قانونی و حقوقی مناسبی برای برخی از چالش‌ها داشتند نمونه آن قانون برنامه هفتم که منابع و راهکار‌های مناسبی برای رشد دانشگاه‌ها فراهم کرده است. قانون جهش تولید دانش بنیان هم منابع مالی خوبی در اختیار می‌گذارد.

وزیر پیشنهادی علوم ادامه داد: قانون جهش تولید مسکن که راهکار مناسبی برای تعیین مسکن دانشگاهیان فراهم کرده است. البته در اجرا با برخی موانع مواجه است و اگر نتوانیم موفق شویم با مجلس همفکری می‌کنیم. مجلس شورای اسلامی برای بخش فرهنگی برای اولین بار بودجه خوبی در نظر گرفته است و آن را به ذینفعان اختصاص داده و این گام مهمی است.

 

نسبت به مسائل بی‌تفاوت و بی‌تعهد نخواهیم بود

سیمایی صراف وزیر پیشنهادی علوم در دفاع از برنامه‌های خود گفت: گفتمان این دوره آموزش عالی، گفتمان مسئولیت اجتماعی است. دانشگاه‌ها معطوف به مسائل خواهند بود. نسبت به نیاز‌ها و مسائل کشور و نسبت به مسائل فرهنگی و اجتماعی بی طرف نخواهم بود. این وظیفه مسئولیت اجتماعی و مولفه‌های مسئولیت‌های اجتماعی است. البته یک پیش‌نیاز مهم برای تحقق مسئولیت اجتماعی این است که کرامت انسانی و دانشوران و دانشجویان را به رسمیت بشناسیم.

وزیر پیشنهادی علوم افزود: احترام به علم جز با احترام به عالم مسیر نیست. نگرانی از معاش و معیشت با کرامت انسانی و با کرامت دانشگاهیان سازگار نیست. کرامت استاد و دانشجو اقتضا می‌کند استقلال نهاد علم و آزادی، پرسش گری و پاسخگویی را به رسمیت بشناسیم. اما بعضی از نمایندگان محترم و مخالفان در کمیسیون‌ها برخی از چالش‌ها و راهبرد‌ها را گوشزد کردند که به این موضوعات می‌پردازم.

گزینه پیشنهادی وزارت علوم افزود: پیوند مناسبی میان تقاضا و عرضه آموزش عالی وجود ندارد. انسجام ساختاری بین مراکز آموزش عالی با دستگاه‌های بهره بردار مشاهده نمی‌شود. در حوزه مهارتی ضعیف هستیم، با مدرک‌های بی مهارت به جامعه تحویل می‌دهیم و بر این اساس بازار خریدار فارغ التحصیلان ما نیست.

وزیر پیشنهادی علوم سیمایی صراف کثرت مهاجرت دانشجویان را از دیگر چالش‌های حوزه آموزش عالی برشمرد و گفت: این قصه پرغصه‌ای است که هزینه می‌کنیم، اما برای دیگران. وای بر روزی که فقر منابع انسانی از فقر منابع اقتصادی سبقت بگیرد. منابع انسانی که منشا قدرت تولید نرم و قدرت سخت هم در مقدماتش متکی به منابع انسانی است.

کاهش اقبال به علوم پایه

وزیر پیشنهادی علوم چالش دیگر را کاهش اقبال به علوم پایه دانست و ادامه داد: در آزمون سراسری در رشته علوم تجربی ۶۵۰ هزار نفر داطلب و در علوم انسامی و علوم پایه در مجموع حدود ۴۰۰ هزار نفر داوطلب داریم. در حالی که این دو حوزه علوم انسانی و پایه زیربنای توسعه است و چالش دیگر اینکه پژوهش‌ها مساله محور نیستند. کتابخانه‌ها و آرشیو‌ها و پایگاه‌های اطلاعاتی ما پر از پژوهشگاه‌های دولتی که از بودجه عمومی تامین مالی شدند. اما به جای راه حل برای مسائل بر زمین مانده کشور، موجب ارتقای رتبه استادان دانشگاه می‌شوند.

سیمایی صراف به موضوع آینده‌پژوهی اشاره کرد و گفت: ما در آینده پژوهی و آینده نگری ضعف جدی داریم. دیر متوجه می‌شویم باید سراغ چه موضوعی در چه موقع برویم. سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی اندک است.

سیمایی صراف، (متولد ۱۳۴۷ در مشهد)، علاوه بر تحصیلات حوزوی، دارای مدرک دکتری حقوق خصوصی از دانشگاه شهید بهشتی، کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی از دانشگاه تربیت مدرس و کارشناسی حقوق دانشگاه تهران است.

از شهریور ۱۳۹۸ تا اسفند ۱۴۰۰ (دولت دوازدهم و بخشی از دولت سیزدهم)، پس از محسن حاجی‌میرزایی و پیش از علی بهادری جهرمی، دبیر هیات دولت بوده است و سوابق اجرایی متعددی در وزارت علوم بر عهده داشته است.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در برنامه‌ای که به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده است ۱۰ چالش اصلی در این وزارتخانه را احصا و برای رفع آن‌ها نیز ۱۰ برنامه راهبردی پیشنهاد داده است.

خروج از نسخه موبایل