خانه سینما متن سئوالات و پاسخ هایی که مسعود پزشکیان در زمان نامزدی خود در دوران ریاست جمهوری دولت چهاردهم به این نهاد صنفی ارائه کرده بود را به منظور یادآوری مطالبات صنفی به وزیر پیشنهادی این دولت، به شکل اختصاصی در اختیار خبرگزاری خبرآنلاین قرار داده است.
خانه سینما به عنوان نماینده صنوف سینمایی در زمان انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، مطالبات، خواسته ها و نکاتی را که باید در راستای رونق فعالیت های سینمایی، رسیدگی به حقوق مادی و معنوی هنرمندان مورد توجه نامزدهای ریاست جمهوری قرار گرفت را مطرح کرد و مسعود پزشکیان در دوران نامزدی رئیس جمهوری خود به مجموع این سئوالات پاسخ داد.
*شما اشتغال به تولید و عرضه در فعالیتهای هنری به ویژه هنر صنعت سینما را حق می دانید یا امتیاز؟ و ساختار حقوقی اداری و عملکرد دستگاه اجرایی موجود، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کدام گزینه (حق یا امتیاز) را برگزیده است؟ و برنامه شما برای اصلاح ساختار و رویه های موجود این دستگاه چیست؟
پاسخ مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب :
قانون اساسی ما، انتخاب شغل را حق میداند و نوعی امتیاز یا مزیت به حساب نمیآید، وظیفه دولت در این حوزه ایجاد بسترهای لازم برای ایجاد اشتغال از سوی سرمایه های خصوصی است، دولت امکان انتخاب شغل را برای متقاضیان فراهم میکند و موانع آن را از بین میبرد. در دوبخش « ایجاد ساختارهای حقوقی لازم برای پشتیبانی برخورداری از حق انتخاب شغل» و « ایجاد شرایط مناسب برای ورود سرمایههای سالم و زاینده بخش خصوصی به حوزه فرهنگ » ، خواهیم کوشید . بر اساس اطلاع و برداشت من، متاسفانه همچنان این «حق» در بخشی از رویهها و مقررات فعلی، امتیازی است که از سوی دولت اعطا میشود. سمت و سوی بعضی از مقررات، محدود کننده این حق است. سمت و سوی مقررات محدود کننده به طرف امتیاز بودن را صنوف بررسی کنند و هر جا این مشکلات وجود دارد چنانچه در رویههاست حذف میشود و اگر در مقررات است اصلاح میشود.
*تدبیر مشخص شما برای رفع مزاحمتهای نهادها و اشخاص در اجرای برنامههای توسعه گرایانهتان در سپهر هنر به ویژه هنر صنعت سینما چیست؟ وضعیت ممیزی متصلب کنونی مانع بازتاب چالشها، تحولات و واقعیتهای جامعه در قاب سینما است، شما چه سازوکاری را برای ایجاد تحول و اصلاح خردگرایانه آن(واگذاری به اصناف) برمیگزینید؟
هیچ تدبیری بدون وجود یک نظام منسجم، شیوهمند و موثر بین دولت و خانه سینما راه به جایی نخواهد برد. گفتگو روشی است که میتواند پنجرههای فرصت صنعت فیلم ایران را به سوی پیشرفت بگشاید. دولت ضامن پیشگیری از دخالت نهادهای غیرمسئول و غیرقانونی است. اجرای برنامههای توسعه گرایانه جز تقویت نظامهای صنفی و حرکت به سمت تشکیل بازارهای قاعدهمند و برخوردار از استانداردهای جهانی، محقق نخواهد شد، از دیگرسو، بازنشانی عقل سلیم متعارف به جای بندهای سفت و سخت آییننامهای و بازگرداندن دولت به نقش بنیادین آن در تسهیلگری، راهبرد اصلی دولت در حوزه مدیریت سینمایی کشور خواهد بود. به سیاق سابق نمیشود حوزه تمدنی و فرهنگی ایران را گسترش داد، پنجرههای دوران جدید با همراهی هنرمندان و اهل فرهنگ میتواند گشوده شود . به نظر با گذشت بیش از چهل و شش سال از انقلاب با شکوه میبایست همگی از دوران اثبات با دوران ثبوت رسیده باشیم. وضعیت ممیزی در همه حوزه ها، داستان پرچالشی است که جز اتلاف سرمایههای مادی و معنوی، حاصل دیگری ندارد و البته ادعای حل کوتاه مدت آن، غیر منطقی است، اما به رسمیت شناختن قانونی این وظیفه و اختیار صنوف و تغییر ساز و کار آن و تغییر رفتار و رویکرد کارگزاران به این سمت و سو، مسیری است که دولت آینده در کنار اصناف آن را آغاز و تلاش خواهد کرد با رعایت حقوق مصرف کنندگان، رده بندی سنی،کوششها بر نظارت پسینی متمرکز شود. بدیهی است مرزبانی از ساحت فرهنگی و هنری، وظیفه مشترک همه ماست. این راهبرد مستلزم انجمنهای صنفی قوی، و ساختار پویا و منعطف جامعه هنرمندان برای مقاومت در برابر اعمال غیرقانونی ساختارهای فراقانونی است.
* برنامه مشخص شما برای رونق اقتصاد هنر به ویژه هنر صنعت سینما چیست؟ و جست وجوی سهم تولیدات سینمایی ایران در بازار ایران و جهان را با چه برنامهای دنبال میکنید؟
اینکه نظام سیاسی کشور با ورود بی وقفه به مساله تولید، شکل طبیعی این صنعت را تغییر دهد، درست نیست. وظیفه دولت بسترسازی و فراهم نمودن تسهیلات برای این رونق و همچنین ایجاد رونق، وظیفه خود فعالان و صنوف است. حمایت از نشر و معرفی محصولات فرهنگی هنری وظیفه دیگر دولت است که پیشنهادهای مشخص این حمایت را باید صنوف ارایه و دولت آنها را تصویب و اجرایی کند.
حق سینمای ایران است که جشنوارهای در کلاس جهانی برای ایجاد فضای ارتباطی و عرضه آثار داشته باشد و در این راه باید از تجربیات موفق گذشته بهره برداری کرد .
*در چه بازه زمانی بیمه بیکاری هنرمندان که از حقوق بنیادین شهروندی و مصرح در قانون برنامه چهارم بوده و تاکنون مغفول و معطل مانده را عملیاتی میکنید؟
بیمه بیکاری قانون مصوب است. این امر از جمله اقدامات ضروری و مهمی است که نیازمند کاری فشرده، کارشناسانه و دقیق با مشورت و همکاری مستمر کارشناسان و مدیران با خانه سینماست .
*آیا طرح تأسیس و اداره سازمان نظام صنفی سینما تهیه شده توسط این خانه، در زمستان ۱۳۸۷ ، تقدیم شده به مبادی ذیربط (موجود در وب سایت خانه سینما) را مطالعه کردهاید؟ چگونه در اجرایی شدن این مطالبه مترقی میکوشید؟
تا کنون خیر، طرح را بررسی خواهیم کرد تا اجرایی شود. اما با توجه به تحولات پیش آمده در این ۱۵ سوال در صنعت سینما و ورود فناوریهای نوین به این صنعت و تحول بنیادین شکل فعالیت در این هنر- صنعت، این طرح، نیازمند بازاندیشی و به روزسازی توسط خانه سینماست. از اولویتهای جدی دولت آینده تشکیل کمیتهای مشترک از بخش خصوصی- بخش صنفی و مدیریت دولتی، برای روزآمد کردن طرح، منطبق با شرایط اقتصاد خلاق و هوشمند امروز است .
*شخص یا اشخاص مورد نظر شما برای تصدی پست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی چه کسانی هستند؟
هنوز به فهرست افراد مشخص نرسیده ام، ولی معیارها و مشخصات وزیر مناسب را که حتما باید مورد پذیرش فعالان جامعه هنری و فرهنگی قرار بگیرد فهرست میکنم، که اینهاست: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت من، از میان فعال در این حوزه، فردی
انتخاب شده که بهرهمند از نگاه به روز شده به محیط فرهنگ و سازوکارهای آن، که موضوع تجدید نظر درحکمرانی فرهنگی مورد توجه او و سایر همکارانم در دولت قرار خواهد گرفت .
در چارچوب قانون، نوسازی و توسعه تجهیزات در مراکز فرهنگی هنری به خصوص در شهرستانها را در اولویت قرار میدهد. وزیر فرهنگ در دولت من موضوع فرهنگی را به موضوعی تبلیغی و یا آمارسازیهای غیرواقعی تقلیل نخواهد داد، بلکه دیپلماسی فرهنگی را فعال خواهد کرد، به فعالان بخش خصوصی و تشکلها مجال بیشتری برای خلق و عرضه محتوا خواهد داد .
تشکیل دولت وفاق ملّی
با توجه به نظرات صریح و روشن دکتر مسعود پزشکیان ، رئیس جمهور محترم می توان انتظار داشت تا نکات زیر مورد توجه وزیر محترم پیشنهادی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین نمایندگان محترم مجلس برای تشکیل دولت وفاق ملی قرار گرفته و در صورت تایید و اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی ، هرچه سریعتر این موارد در دستور کار وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز قرار گیرد.
– حذف نظارت پیشینی آنچه که در تمام این سالیان به ناحق به سینماگران اعمال شده و تدبیر خردمندانه برای نظارت پسینی مقتضای باور رییس محترم جمهور و انتظار سینماگران برای تحقق این وعده بخردانه است.
– بازنگری در نظارت غیر متمدنانه کنونی (نظارت پیشینی) و تدبیر برای تنظیم ساز و کار متمدنانه برای نظارت پسینی از جمله تدابیر فوری و لازم برا دستورکار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است .
– سازکار پیشگیری از مداخله و مزاحمت ها نهادها دیگر جزو تعهدات رئیس جمهور منتخب بوده و براین اساس تقویت نظام ها صنفی هنر با پیش بینی حضور موثر نمایندگان آنها در مراجع ومبادی تصمیم گیری و تصمیم سازی مربوط به کسب و کار آنها است.
– نقش دولت در سپهر هنر و سینما تسهیل گر حضور بخش خصوصی است و نه تنظیم بندها متصلب محدودیت ساز آفرینشگر .
– بستر سازی برای رونق تولید و ضرورت حمایت از عرضه محصولات سینمایی با تنظیم آیین نامه مشارکتی اصناف و وزارت متبوع است که می تواند موجب رونق بازار جهانی سینما باشد.
– برخورداری از جشنواره فیلم در سطح تعریف شده جهانی
– اجرای حق قانونی سینماگران در تامین بیمه بیکاری در تعامل مشترک خانه سینما و دولت از تعهدات وزارت فرهنگ و ارشاد است .
– انتظار فراوان مشارکت در تدوین لایحه قانونی بیمه سینماگران از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
– انتظار دعوت وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی برای مشارکت در روزآمدسازی پیش نویس قانون نظام صنفی سینما (اجرای نظام صنفی هنر) به منظور تحقق نظام صنفی هنر و کاهش تصد گری دولت
اعلام آمادگی خانه سینما برای مشارکت در بازنگری
در پایان خانه سینمای ایران آمادگی خود را برای مشارکت در بازنگری و اصلاح مفاد فرهنگی هنری قانون برنامه هفتم پیشرفت به ویژه ماده ۷۵ که بدون توجه به قواعد بنیادین حقوق اساسی، نظرات این نهاد صنفی و چشم انداز سینمای ایران تهیه و تصویب شده است را اعلام می دارد.