آخرین عناوینانتخاب سردبیر

ارزیابی شورای امنیت آمریکا از زمان و نوع حمله ایران به اسرائیل

تیم امنیت ملی ایالات‌متحده روز دوشنبه به رئیس‌جمهور آمریکا و معاون رئیس‌جمهور هریس گفتند که هنوز مشخص نیست ایران و حزب‌الله چه زمانی حمله به اسرائیل را آغاز می‌کنند و شامل چه مواردی است.

به گفته سه مقام آمریکایی در گفت‌وگو با باراک راوید، گزارش‌گر آکسیوس، تیم امنیت ملی آمریکا روز دوشنبه به رئیس‌جمهور آمریکا و معاون رئیس‌جمهور هریس گفتند که هنوز مشخص نیست ایران و حزب‌الله چه زمانی حمله به اسرائیل را آغاز می‌کنند و به طور خاص این حمله ممکن است شامل چه مواردی باشد.

مقامات دولت بایدن می‌گویند که برای آماده شدن برای مواجهه با حملات احتمالی و بسیج فشار دیپلماتیک بر ایران و حزب‌الله تلاش می‌کنند تا انتقام آنها را برای ترور اسماعیل هنیه رهبر سیاسی حماس در تهران و فرمانده ارشد نظامی حزب‌الله در بیروت به حداقل برسانند.

به نوشته آکسیوس، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه به همتای خود در گروه 7 گفت که ایران و حزب‌الله می‌توانند در 24 تا 48 ساعت آینده به اسرائیل حمله کنند.

مقامات آمریکایی گفتند، اما در دیدار بایدن و هریس با شورای امنیت ملی در اتاق وضعیت کاخ سفید در روز دوشنبه، ارزیابی دقیق‌تر بود.

به بایدن و هریس گفته شده است که اطلاعات ایالات متحده انتظار دارد سناریویی شامل دو موج حمله انجام شود، یکی از طرف حزب‌الله و دیگری از طرف جمهوری اسلامی ایران و چندین گره دیگر از متحدانش.

اما هنوز برای اطلاعات ایالات متحده مشخص نیست که چه کسی قرار است اول حمله کند و چه نوع حمله‌ای را انجام خواهد داد.

یکی از مقامات آمریکایی گفت اطلاعات نشان می‌دهد که واکنش ایران و حزب‌الله هنوز «کار در حال پیشرفت» است و هر دو درباره اینکه دقیقاً چه کاری می‌خواهند انجام دهند، تصمیم‌گیری نکرده‌اند.

به گفته کاخ سفید، بایدن و هریس در جریان جلسه اتاق وضعیت، در مورد چند سرباز آمریکایی که در حمله موشکی روز دوشنبه نیروهای طرفدار جمهوری اسلامی ایران به پایگاه هوایی الاسد در عراق به شدت مجروح شدند، به‌روزرسانی شدند.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: «آنها درباره اقداماتی که ما برای دفاع از نیروهایمان و پاسخ به هرگونه حمله علیه پرسنلمان به شیوه و مکان انتخابی خود انجام می‌دهیم، بحث کردند.»

یک مقام آمریکایی گفت که پنتاگون انتظار دارد در روزهای آینده حملات بیشتری از سوی مقاومت علیه نیروهای آمریکایی در منطقه صورت گیرد و تاکید کرد که تنش‌های فزاینده در منطقه باعث می‌شود شبه نظامیان نسبت به ماه‌های گذشته کمتر از سوی ایران برای حمله به نیروهای آمریکایی مهار شوند.

کاخ سفید گفت بایدن و هریس همچنین در مورد ادامه تلاش‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش منطقه‌ای و به نتیجه رساندن آتش‌بس غزه و توافقنامه آزادی اسرا مطلع شدند.

بلینکن روز دوشنبه با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر صحبت کرد و از او خواست ایران و حزب‌الله را برای کاهش تنش تحت فشار بگذارد. یک منبع آگاه گفت که او همچنین تاکید کرد که توافق اسرا و آتش‌بس غزه، که قطر میانجی اصلی آن است، همچنان اولویت اصلی بایدن است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه در یک نشست خبری با خبرنگاران گفت که دولت بایدن به جمهوری اسلامی ایران پیامی داده است که در صورت حمله به اسرائیل، ایالات متحده از اسرائیل دفاع خواهد کرد. میلر گفت: «ما چنین حمله‌ای را اجتناب ناپذیر نمی‌دانیم و در تلاش هستیم از آن جلوگیری کنیم.»

بلینکن روز دوشنبه در رأس دیدار خود با وزیر امور خارجه استرالیا گفت که وضعیت خاورمیانه در مقطع حساسی قرار دارد.

بلینکن گفت: «همه طرف‌ها باید از تشدید تنش خودداری کنند. همه طرف‌ها باید برای کاهش تنش گام بردارند.»

او گفت که یک قرارداد اسرا و آتش‌بس غزه باعث کاهش تنش‌‌ها و جلوگیری از گسترش درگیری خواهد شد.

او گفت: «همه طرف‌ها باید راه‌هایی برای رسیدن به توافق پیدا کنند، نه اینکه به دنبال دلایلی برای تاخیر انداختن یا نه گفتن باشند. ضروری است که همه طرف‌ها در ساعات و روزهای آینده انتخاب درستی داشته باشند.»

به گفته مقامات ارشد اسرائیلی، پیتر سییارتو، وزیر امور خارجه مجارستان روز دوشنبه در تماس تلفنی با اسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل به او گفت که ایران اوایل روز دوشنبه به مجارستان اطلاع داده است که در پاسخ به ترور هنیه در تهران به اسرائیل حمله خواهد کرد.

مقامات آمریکایی گفتند که بایدن در جلسه اتاق موقعیت به تیم خود گفت که تا حد امکان با اسرائیل برای هماهنگی اقدامات دفاعی پیش از حمله احتمالی همکاری کنند.

ژنرال مایکل کوریلا، فرمانده فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا روز دوشنبه از اسرائیل بازدید کرد و با ژنرال هرزی هالوی، رئیس ستاد نیروهای دفاعی اسرائیل و یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل دیدار کرد.

ارتش اسرائیل گفت که هالوی و کوریلا یک ارزیابی موقعیتی مشترک برگزار کردند و درباره «آمادگی مشترک در منطقه، به عنوان بخشی از پاسخ به تهدیدات در خاورمیانه» گفتگو کردند.

گالانت گفت که با کوریلا «هماهنگی فعالیت‌های دفاعی و راه‌های گسترش ائتلاف بین‌المللی در مواجهه با اقدامات تهاجمی جمهوری اسلامی ایران و نیروهای نیابتی آن» را بررسی کرده است.

همزمان با برگزاری نشست کوریلا در تل آویو، سرگئی شویگو، رئیس شورای امنیت ملی روسیه با مقامات امنیتی و نظامی در تهران دیدار و در مورد تنش‌های منطقه گفتگو کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا