اقتصادمهمترین اخبار روز

بازار طلا، سکه و ارز همچنان درگیر تنش های سیاسی اخیر

معامله‌گران اعتقاد دارند که بازار طلا و سکه و ارز فعلا درگیر هیجان و تنش است و تا از بین رفتن این ریسک سیاسی از بازار، قیمت‌ها می‌توانند به نوسان ادامه دهند.

 بازار طلا و ارز در آخرین روز کاری هفته شاهد روند افزایشی قیمت ها نسبت به روز چهارشنبه بود؛ روندی که به عقیده معامله گران بازار ناشی از تنش‌های سیاسی اخیر است. ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و گمانه زنی ها درباره واکنش های احتمالی به این حادثه، موضوعی است که معامله گران معتقدند نوسانات بازار را تحت تاثیر خود قرار داده است.

امروز قیمت دلار هرات که در معاملات پشت خطی به 59 هزار و 900 تومان رسیده بود؛ امروز با گپ منفی 100 تومانی شروع به کار کرد و در نیمه اول معاملات در محدوده 59 هزار و 700 تا 59 هزار و 900 تومان نوسان داد و سپس با ورود به کانال 60 هزار تومان، در 60 هزار و 100 تومان قرار گرفت. براساس بررسی دلار آخرین بار در 14 تیر 1403 در کانال 60 هزار تومان نوسان داده بود.

معامله گران فنی معتقدند مرز مقاومت مهم قیمت دلار هرات 60 هزار و 400 تومان است و اگر قیمت دلار از این مرز عبور کند؛‌ می‌تواند تا مرز کانال 61 هزار تومان بالا برود. اما اگر قیمت دلار زیر این مرز بماند نوسان نرخ دلار در حوالی مرز حمایت خواهد بود. اولین مرز حمایت بازار ارز در حوالی 59 هزار و 800 تومان قرار دارد.

همچنین قیمت درهم امارات با گپ مثبت 40 تومانی در 16 هزار و 440 تومان شروع به کار کرد و با نوسان افزایشی اما کم رمق تا 16 هزار و 500 تومان به کار خود پایان داد.

قیمت تتر هم در معاملات شبانه با افزایش تا 60 هزار و 900 تومان بالا رفت؛ اما در ابتدای معاملات امروز نزولی شد و تا 60 هزار و 573 دلار پایین رفت. قیمت تتر در نیمه دوم معاملات با طی کردن مسیری صعودی کانال عوض کرد و به 61 هزار تومان رسید.

پاتک بورس به بازار طلا و ارز؛ خداحافظی با دلار و سکه/ تتر در نقطه تصمیم‌گیری

 

بازار طلا و سکه هم امروز شاهد نوسان صعودی قیمت ها نسبت به روز گذشته بود. قیمت طلای آبشده که معاملات امروز را در 15 میلیون و 440 هزار تومان آغاز کرد؛ در نیمه دوم معاملات حرکت صعودی یا نزولی را به ثبت نرساند و در نیمه کانال 15 میلیون تومان نوسان داد.

قیمت سکه امامی هم در 42 میلیون و 950 هزار تومان بازگشایی کرد و در نیمه دوم معاملات با تاثیر از قیمت دلار، با افزایش 200 تومانی به کانال بالاتر رفت و به 43 میلیون و 150 هزار تومان رسید. براساس بررسی خبرنگار اقتصادنیوز، آخرین باری که سکه کانال 43 میلیون تومان را به خود دیده است؛‌ 12 تیر 1403 بوده است. پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز از معامله‌گران فنی نشان می دهد، بازار فعلا درگیر هیجان و تنش است و تا از بین رفتن این ریسک سیاسی از بازار، قیمت‌ها می‌توانند به نوسان ادامه دهند.

اونس طلا هم امروز به روندی صعودی روز گذشته خود ادامه داد و به محدوده 2446 دلار رسید. تحلیلگران فنی معتقدند ترور اسماعیل هنیه و پیامدهای احتمالی آن در کنار انتظارات مثبت درباره کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در سپتامبر دو عامل مهمی هستند که قیمت طلا در بازار جهانی را بالا بردند. روند صعودی اونس طلا یکی از عواملی است که در کنار دلار قیمت طلا و سکه در بازار داخلی را هم بالا برد.

در سمت رسمی بازار هم امروز شاهد ثابت ماندن قیمت‌ها بودیم. بر اساس اعلام مرکز مبادله ایران هر دلار امروز 48237 تومان قیمت گذاری شد و حواله دلار هم 44254 تومان خرید و فروش شد. همچنین یورو مبادله ای امروز با افزایش 52208 تومان قیمت خورد و ارزش حواله یورو هم به 47898 تومان رسید. درهم امارات هم در مرکز مبادله 13134 تومان ارزش گذاری شد و درهم حواله نیز 12050 تومان قیمت خورد.

از جمله اخبار مهمی که امروز مورد توجه معامله گران قرار گرفت؛‌ حمایت مالی جدید از بازار سرمایه بود. مهدی غضنفری، رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی، در رابطه با واریز منابع مالی به بورس گفت: «حمایت صندوق توسعه ملی از بازار سرمایه همچنان ادامه دارد. تزریق 500 میلیارد تومان به بورس در راه است.»

معامله گران معتقدند این اقدام در بورس می تواند جهت نقدینگی را از بازار طلا و ارز به سمت بازار سرمایه تغییر داده و نظر سرمایه گذاران را به خود جلب کند.

برگزاری دور جدید حراج شمش طلا، دیگر خبر مهمی بود که امروز مورد توجه معامله گران قرار گرفت. براساس اعلام مرکز مبادله ایران،‌ چهلمین جلسه حراج شمش طلای مرکز مبادله ایران، روز  یکشنبه ۱۴ مردادماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد. این حراج از ساعت ۱۲ الی ۱۶ در تالار معاملات طلای مرکز مبادله ایران برگزار خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا