انتخاب سردبیرمهمترین اخبار روز

هریس خواهان توافق با ایران است/ پلن نامزد دموکرات ها برای تعامل با ایران

کامالا هریس با محکوم کردن خروج ترامپ از توافق هسته ای با ایران از آمریکا می خواهد به توافق برگشته و از اجرای تعهدات این توافق اطمینان حاصل کند.

گروهی از ناظران با اشاره به مواضع کامالا هریس در باب تحولات خاورمیانه بر این باورند که معاون کنونی رئیس جمهوری آمریکا در قیاس با ترامپ از رویکرد منعطف تری پیروی خواهد کرد، هرچند ادبیات او علیه اسرائیل تندتر خواهد شد.

 انتظار می رود کامالا هریس، معاون رئیس جمهور ایالات متحده پس از پایان رقابت جو بایدن برای انتخاب مجدد، نامزد حزب دموکرات شود، اما انتخاب او برای خاورمیانه چه معنایی دارد؟

لحن هریس علیه اسرائیل تند تر می شود

نشنال در این باره نوشت، هریس فرصت کمی برای بررسی تحولات خاورمیانه داشته و به واسطه نقش معاونتش عمدتاً بر مسائل داخلی متمرکز شده در حالی که بایدن با بحران‌های اسرائیل، غزه، یمن، لبنان و فراتر از آن سروکار داشت. اما هریس سفرهایی به افغانستان، عراق، اسرائیل، اردن و امارات داشته است. فیلیپ گوردون که به خاطر تجربه گسترده اش در خاورمیانه شهرت دارد، مشاور امنیت ملی او است و طبیعتا در این باره می تواند کامالا را یاری کند.در همین راستا می توان گفت، با ادامه جنگ اسراییل و غزه، دیدگاه هریس در مورد مناقشه به سان گذشته است و او به مانند دوران معاونش از لحن تندی علیه اسرائیل و شخص نتانیاهو استفاده خواهد کرد. چه بسا لحنش تندتر هم شود.آمریکایی های عرب، مترقیان و فعالان ضد جنگ به واسطه حمایت دولت بایدن از اسرائیل خشمگین هستند، در حالی که جوامع طرفدار اسرائیل به دنبال مواردی از یهودی ستیزی هستند.

هریس به سان دموکرات ها با اسرائیل همسو است با این هم احتمالا نمی تواند وضعیت فاجعه بار حقوق بشر فلسطینی ها در غزه را تاب بیاورد.  او تاکید کرده که اسرائیل حق دفاع از خود را دارد و به کمک های امنیتی مستمر ایالات متحده نیاز دارد. هریس همچنین خواستار آزادی گروگان‌ها در غزه شده است.صنم وکیل، مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در چتم هاوس، به نشنال گفت: «او حمایت از اسرائیل را متوقف نخواهد کرد، اما می تواند در مورد فلسطین همدلی بیشتری نشان دهد».هریس در ماه مارس خواستار برقراری «آتش‌بس فوری برای حداقل شش هفته آینده» بین اسرائیل و حماس شد، قبل از اینکه رئیسش علناً همین گزاره را بخواهد.ان‌بی‌سی نیوز گزارش داد که مقامات شورای امنیت ملی کاخ سفید «بخش‌هایی» از سخنرانی او در آلاباما را کوتاه کردند، زیرا پیش‌نویس اولیه سخنرانی اش بسیار تند بود. هریس همچنین بر تلفات غیرنظامیان، خطرات قحطی و بدتر شدن خطرات بشردوستانه در غزه تمرکز کرده است.او در ماه مارس، زمانی که اصرار داشت که «کابینه اسرائیل باید برای افزایش قابل توجه جریان کمک‌ها، اقدامات بیشتری انجام دهد، گفت: «همانطور که بارها گفته‌ام، بسیاری از فلسطینیان بی‌گناه کشته شده‌اند».هریس از راه حل دو کشوری حمایت کرده، با الحاق مخالفت است و خشونت شهرک نشینان کرانه باختری را محکوم می کند. این در حالی است که شوهرش داگ امهوف یهودی است. او رابط جامعه یهودی در ایالات متحده بوده و به عنوان جانشین دولت بایدن عملاً علیه یهودی ستیزی کار کرده است.

هریس خواهان توافق با ایران است/ پلن نامزد دموکرات ها برای تعامل با ایران

هریس خواهان توافق با ایران است

هریس خروج ترامپ از توافق هسته ای با ایران در سال 2018 را محکوم کرد و آن را “بی پروا” خواند.او در طول مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری خود در سال 2019، گفت که از آمریکا می خواهد دوباره به این توافق بازگشته و از اجرای تعهدات مندرج در این توافق اطمینان حاصل کند. هریس به عنوان یک سناتور به محدود کردن فروش تسلیحات و فروش تجهیزات نظامی به عربستان سعودی به دلیل اقدامات این کشور در یمن و نقش پادشاهی در قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار واشنگتن پست، رأی داد.او در سال‌های 2018 و 2019 از طرح‌هایی حمایت کرد که به حمایت آمریکا از عملیات ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در یمن پایان می‌داد.

هریس در سال 2020 به شورای روابط خارجی گفت: «ایالات متحده و عربستان سعودی هنوز هم حوزه‌های دو جانبه برای همکاری دارند، مانند مبارزه با تروریسم، جایی که سعودی‌ها شرکای قدرتمندی بوده‌اند».به گفته اش، ایالات متحده باید روابط خود با عربستان سعودی را به طور اساسی مورد ارزیابی مجدد قرار داده و از اهرم های خود برای دفاع از ارزش ها و منافع آمریکا استفاده کند.هریس همچنین نسبت به درگیری در یمن و بحران های انسانی طولانی آن ابراز انزجار کرد.نامزد احتمالی دموکرات ها از حامیان دولت سوریه نیست، او از تولسی گابارد نماینده سابق آمریکا در سال 2019 به دلیل دیدار با رهبر سوریه انتقاد کرد.هریس همچنین ترامپ را به دلیل خروج نیروهای آمریکایی از شمال شرق سوریه در سال 2019، درست قبل از حمله ترکیه به مناطق کردستان در این کشور محکوم کرد و گفت که این نشان دهنده عدم حمایت از نیروهای کردی است که از جنگ به رهبری ایالات متحده علیه داعش حمایت می کنند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا