نبض بورسآخرین عناوین

بورس تحت الشعاع دشواری انتخاب اعضای کابینه پزشکیان

در جریان معاملات بورس از رفتار بازیگران و سهامداران بازار کاملا مشخص است که نااطمینانی‌های حاکم بر فضای اقتصاد کشور، سبب شده خوش‌بینی‌ها نسبت به آینده بازار سهام جای خود را به تردیدها بدهد.

بورس اوراق بهادار تهران شرایط متعادلی را تجربه نمی‌کند. روز دوشنبه شاخص کل  مجددا در مسیر نزولی حرکت کرد. این عدم تعادل نتیجه سه عامل حضور کمرنگ معامله‌گران در دادوستد سهام، روند غیرقابل پیش‌بینی نرخ دلار و همچنین کمبود نقدینگی در بازار بوده است. این متغیرهای اثرگذار بر بازار سهام همگی متاثر از ریسک‌های بیرونی چشم‌انداز روشنی ندارند. در‌حال‌حاضر مهم‌ترین تردید سرمایه‌گذاران نسبت به انتخاب تیم اقتصادی دولت جدید است که می‌تواند سمت‌وسوی متفاوتی به روند بازارها ببخشد.
به همین دلیل است که دیدگاه سیاستگذاران اقتصادی اثرات کوتاه‌مدت بر وضعیت اقتصادی کشور به‌ویژه بازار سهام می‌گذارد. در این شرایط انتظار می‌رود بازار همچنان به رصد تحولات در سه حوزه مذکور بپردازد. آنچه از تحرکات کابینه احتمالی به بازار سهام مخابره می‌شود این است که دولت پزشکیان کار سختی برای انتخاب نهایی کابینه در پیش دارد و این امر به‌سهولت انجام نخواهد شد. فعالان اقتصادی نیز به‌روشنی به این مهم واقف‌اند. از این‌رو تنها بعد از دو روز صعودی، بورس بلافاصله وارد فاز نزولی شد و سهامداران خرد و حقیقی راهی درهای خروج شدند.

 سهامداران خرد همچنان با سردرگمی فعالیت خود را دنبال می‌کنند. این در حالی است که در صورت تعدیل انتظارات و انعکاس دوباره محرک‌ها در تالار شیشه‌ای، سردرگمی سهامداران خرد می‌تواند جای خود را به اعتماد دهد؛ روندی که معاملات سهام را در مسیر رونق حرکت خواهد داد. به نظر می‌رسد بازار سهام در کوتاه‌مدت نتواند از حرکت در مسیر فرسایشی کنونی انصراف دهد. بورس بیش از سه سال است که درگیر رکود است. بازار سهام در وضعیتی است که به‌راحتی با تداوم محرک‌های مثبت می‌تواند از رکود سه‌ساله عبور کند.

بورس تحت الشعاع دشواری انتخاب اعضای کابینه پزشکیان

اگرچه طی روزهای اخیر خروج پول حقیقی تداوم داشته، اما قرار گرفتن این سنجه آماری در سطح ۲هزار میلیارد تومان حاکی از آن است که خروج پول قدرتمندی از بازار صورت نگرفته است. شش ماه نخست سال بر‌خلاف برخی پیش‌بینی‌ها رو به سخت شدن می‌گذرد. اما تجربه نشان می‌دهد بورس بعد از عبور از دوران رکودی می‌تواند به جذب نقدینگی بپردازد. اما این مهم ممکن است تا پایان سال به طول بینجامد. در بازه زمانی کوتاه‌مدت نیز بعید است بازار با اتفاق خاصی مواجه شود. یکی از نکات مهم در مورد بازار سرمایه این است که بازار نیازمند تغییرات جدی در سیاستگذاری‌های بورسی است.

از مرداد ۹۹ تاکنون، عملکرد روسای سازمان بورس مطابق با انتظارات اهالی بازار نبوده است. به این ترتیب باید دید بعد از مشخص شدن کابینه اقتصادی دولت، ریاست سازمان بورس به چه کسی خواهد رسید. البته در‌حال‌حاضر علاوه بر بازار‌های داخلی، بازار‌های جهانی نیز نقش مهمی در روند بازار سهام ایفا می‌کنند. موضوع دیگری که بورس تهران در شرایط کنونی با آن مواجه است، پرونده انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده است. به این ترتیب می‌توان بیان کرد که بورس تهران با مجموعه وسیعی از ابهامات درگیر است که هر متغیر در نوع خود سیگنالی متفاوت از آینده بازار مخابره می‌کند. بورس در سال ۱۴۰۲ نتوانست عملکرد قابل‌قبولی را به ثبت برساند. سال ۱۴۰۳ نیز با تنش همراه بود و کلاف سردرگم بازارها اجازه ترسیم چشم‌انداز روشن را در این بازار نمی‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا