دیدگاه‌های تقسیم سود

برخی تحلیلگران معتقدند سیاست تقسیم سود در مجامع با توجه به طرح‌های توسعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای شرکت می‌تواند متفاوت باشد، به‌‌‌‌‌‌‌طوری که اگر شرکتی در راستای طرح‌های توسعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای گام بردارد، با توجه به اصلاحات ساختاری که در برنامه دارد، سود کمتری تقسیم می‌کند تا به‌اصطلاح منابعش به‌‌‌‌‌‌‌جای تقسیم سود صرف طرح‌های اصلاحی و توسعه‌‌‌‌‌‌‌ای شود. برخی شواهد نیز از اثرپذیری قیمت سهام نسبت به تقسیم سود آن در مجمع حکایت می‌کند. معمولا در این حالت هرچه سود بیشتری تقسیم شود احتمال شکست قیمت سهم بالا می‌رود، بااین‌حال گاهی نیز تقسیم سود کمتر به حفظ منابع در شرکت و توسعه فعالیت‌ها می‌‌‌‌‌‌‌انجامد. سیاست شرکت‌ها در میزان تقسیم سود در روند آتی معاملات بسیار اثرگذار است. هم‌اکنون نیز اینکه فصل مجامع بتواند تحریک جدی تقاضا و ثبت بازدهی مثبت و پایدار را به ارمغان بیاورد، یکی از موضوعاتی است که کارشناسان بورسی نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند.

تعیین عیار شرکت در مجامع

همزمان با روشن‌‌‌‌‌‌‌شدن عملیات سال‌‌‌‌‌‌‌گذشته و برنامه آینده شرکت‌ها در مجامع سهامداران به‌درستی می‌توانند برای خرید و فروش اقدام کنند و روند روشنی را در پیش بگیرند. شرکت‌های با تقسیم سود بالا معمولا مورد‌‌‌‌‌‌‌توجه سرمایه‌گذاران بیشتری قرار می‌گیرند. با توجه به شرایط اقتصادی کشور و اهرم‌‌‌‌‌‌‌های اثرگذار اقتصاد کلان بر بازار، این دسته از شرکت‌ها از جذابیت خاصی برای سهامداران برخوردارند. بعد از تقسیم سود، شرکت‌ها به دلیل وجود چسبندگی قیمتی، شکاف قیمتی را پر می‌کنند و به قیمت قبل بازمی‌گردند. این مهم نیز درمیان سهامداران طرفداران خاص خود را دارد. در گروه پتروشیمی‌ها این رویه به‌‌‌‌‌‌‌طور معمول اتفاق می‌افتد و با پرشدن شکاف قیمتی، بازدهی مطلوبی نصیب سهامداران می‌شود، اما برخی شرکت‌ها ممکن است سود مناسبی را اعلام کنند اما سود را تقسیم نمی‌کنند؛ در واقع این دسته از شرکت‌ها سود را نه میان سهامداران تقسیم می‌کنند و نه روانه طرح‌های توسعه‌‌‌‌‌‌‌ای می‌کنند.

کل سود این گروه‌ها هزینه استهلاک می‌شود و برای بازار نیز جذابیت چندانی ندارند. فصل مجامع بهترین زمان برای شناسایی عملکرد شرکت‌های بورسی است. برهمین اساس می‌توان گفت شرکت‌هایی که دست به افزایش سرمایه بزنند و وارد فاز‌طرح‌های توسعه‌‌‌‌‌‌‌ای شوند، در بلندمدت می‌توانند به نفع سهامدار ظاهرشوند، درغیر این‌‌‌‌‌‌‌صورت و با انباشت سود توسط شرکت‌ها سهامدار با زیان مواجه خواهد شد. هرچه سهامداران خرد در فصل مجامع مطالبه‌‌‌‌‌‌‌گرتر باشند، شرکت‌ها نیز از ورطه وعده ‌‌‌‌‌‌‌وعید خارج می‌شوند. سهامداران عمده نیز با درنظرگرفتن سیاست‌هایی در جهت منافع سهامداران خرد، بازار را به سمت رونق هدایت می‌کنند.