نبض بورسآخرین عناوین

کاهش بیشتر قیمت خودرو با فروش در بورس کالا

 ثبات نسبی نرخ ارز و رکود تقاضا موجب شده تا افت قیمت‌ها در بسیاری از بازارها حتی خودرو، خودنمایی کند که مقدمه ای برای فروش خودرو در بورس کالا به شمار می آید.

 در این شرایط می‌توان از عرضه خودرو در بورس کالا به عنوان ابزاری برای مدیریت قیمت‌ها و تنظیم بازار و حتی کاهش تورم انتظاری  استفاده کرد.

مدت‌‌‌هاست که از آخرین عرضه  سواری در بورس‌کالا می‌‌‌گذرد؛ تا جایی که می‌‌‌توان گفت خاطره آن نیز در حال فراموش شدن است. اما تجربه نشان داده است که عرضه  در بورس‌کالا هرچند با ماهیت آن در تعارض نسبی قرار دارد؛ اما موفقیت‌‌‌های بزرگی را برای اقتصاد رقم زده است.

فراگیر شدن حساب وکالتی، تامین مالی خودروساز از فروش  به صورت مستقیم، تضمین زمان تحویل و بعضا پرداخت خسارت به خریدار و نرخ‌‌‌گذاری بر مبنای مکانیزم بازار و کاهش نرخ از جمله ویژگی‌‌‌هایی بود که نمی‌‌‌توان آنها را نادیده گرفت. در کوتاه‌‌‌مدت بورس‌کالا توانسته بود ادبیات جدیدی را به معاملات خودرو وارد کند؛ اما تمام آن تلاش‌‌‌ها با چند دستور مدیریتی به حاشیه رانده شد و جای آن را سامانه فروش گرفت؛ سامانه‌‌‌ای که با اما و اگرهای بسیاری روبه‌رو بوده و هنوز هم وضعیت عملیاتی آن اما و اگرهای خاص خود را دارد که یکی از آنها غیرمنتظره بودن زمان تحویل است. اینکه بازار  با خروج از بورس‌کالا چه سرنوشتی پیدا کرد و قیمت‌ها به کجا رسید بر کسی پوشیده نیست؛ اما زیان خودروساز را نمی‌‌‌توان در این وضعیت نادیده گرفت. این در حالی است که کامیون هنوز در بورس‌کالا معامله می‌شود و مقایسه آنها با نرخ خودروی سواری در بازار آزاد حرف‌‌‌های بسیاری برای گفتن دارد.

کاهش بیشتر قیمت خودرو با فروش در بورس کالا

اینکه باز هم باید منتظر فروش گسترده خودرو در سامانه باشیم، ریسک مضاعفی است که صنعت خودرو، رو در روی خود می‌بیند. اما سوال اینجاست که معامله خودرو در بورس‌کالا در شرایط فعلی با مصوباتی که بعضا ضمانت اجرایی کمتری دارد و گذشت زمان ‌بر آنها اثرگذار بوده، چرا از سر گرفته نمی‌شود؟ این را باید یک مطالبه از بدنه تصمیم‌‌‌سازی دولت چهاردهم دانست که می‌‌‌تواند جنس بازار را تغییر دهد. نکته بسیار مهم آنکه هم‌‌‌اکنون زمانی طلایی برای مدیریت بازار  به کمک بورس‌کالاست؛ زیرا بهای دلار آزاد به ثبات نسبی پس از عقبگرد قیمتی رسیده و در کف ۴۵روزه آن هستیم و بعید نیست که این روند نزولی به خواست خدا ادامه یابد.

 

حال در وضعیتی که رکود در بازارهای داخلی در اغلب کالاها مشهود است، چرا نباید از ابزار بورس‌کالا برای افت نرخ بیشتر خودرو با انتفاع توامان خودروساز استفاده کرد؟ به‌جرات می‌‌‌توان گفت زمانی طلایی برای مدیریت بازار  فراهم شده که باید از این فرصت استفاده کرد. اینکه بهای خودرو در بازار داخلی وارد فاز نزولی شد و این اقدامات می‌‌‌تواند به افت بیشتر قیمت‌ها کمک کند مطلبی است که شاید ماه‌‌‌ها آرزوی دست‌اندرکاران مدیریت بازار  بوده باشد و به‌جرات می‌‌‌توان گفت این زمان طلایی تا ابد ادامه نخواهد داشت.

 

فرصت مدیریت بازار خودرو را نباید نادیده گرفت؛ زیرا می‌‌‌تواند ارتباط مستقیم بین فروشنده و خریدار بدون واسطه با ویژگی رقابت و کشف نرخ عادلانه را رصد کند و با کمترین هزینه می‌‌‌توان انتفاع بزرگی را برای مدیریت بازار رقم زد. این فرصت طلایی اگر از دست برود، نه‌تنها خودروساز متضرر نخواهد شد، بلکه مردم و بدنه تصمیم‌‌‌سازی در حوزه تنظیم بازار نیز باید پاسخگوی فرصت از دست رفته باشند. فرصتی که به دست آمده اما شاید دائمی نبوده و تیغ تیز مدیریت بازار براساس کشف نرخ عادلانه شاید در دستورات و عملکرد پیش‌‌‌رو کند شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا