انتخاب سردبیرمهمترین اخبار روز

تشدید تحریم ها و فرار بزرگ برندهای فناوری از الکامپ

رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران با انتقاد از از کوچ برندهای حوزه فناوری در نمایشگاه الکامپ گفت: با تشدید تحریم‌ها شرکت‌های مهم حوزه فناوری از ایران فرار کردند.

 نگاهی به نمایشگاه اخیر الکامپ به خوبی نشان می‌دهد که بسیاری از شرکت‌های معتبر و بزرگ فناور حضور نداشتند. یکی از مهمترین عواملی که باعث شده بود عملکرد نمایشگاه امسال خوب ارزیابی نشود و بسیاری از مدیران استارت‌آپی و فعالان حوزه فناوری نسبت به آن نقد داشته باشند. محمدرضا فرجی تهرانی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران یکی از این افراد بود.

او گفت: برگزاری نمایشگاه رایانه و هوش مصنوعی در دنیا با سایر صنوف متفاوت است و شاهد رقابتی عجیب میان شرکت‌کنندگان هستیم. مقایسه نمایشگاه‌های های‌تک در سایر کشورها با ایران مانند مقایسه کشور و روستا است. در مجموع نمایشگاه الکامپ ۱۴۰۳ با کاهش قابل‌توجه تعداد شرکت‌کنندگان  حاضر، خلأ نوآوری، تداوم تحریم استارت‌آپ‌‌های بزرگ و افت چشمگیر تعداد بازدیدکننده‌‌ها مواجه شد.

فرجی تهرانی با اشاره به سود کلان برگزاری نمایشگاه الکامپ گفته است: سال‌ها است که نمایشگاه برای همه صنوف مشکلاتی چون عدم وجود پارکینگ، تهویه مناسب، نظافت لازم و… را دارد. تا زمانی که هدف از برگزاری نمایشگاه الکامپ تنها کسب درآمد برای برگزارکننده باشد، کسی پیگیر حق شرکت‌کنندگان و مراجعه‌کنندگان در نمایشگاه نمی‌شود. همچنین تا زمانی‌که هدف از برگزاری این چنین نمایشگاه‌هایی تنها کسب منفعت برای عده‌ای باشد و از هر آنچه که شرکت نمایشگاهی انجام می‌دهد، تمکین می‌کنیم، همانطور که می‌بینیم اوضاع هر سال از سال قبل بدتر می‌شود.

او درمورد اینکه چرا امسال برای الکامپ تبلیغ نشد؟ نیز گفت: هنگامی که شرکت‌کنندگان برای شرکت در یک نمایشگاه هزینه‌های سنگینی را بابت اجاره و ساخت غرفه پرداخت می‌کنند و با مشکلات بسیاری دسته و پنجه نرم می‌کنند، حداقل انتظار ما معرفی دستاوردهای شرکت به افرادی است که آشنایی با محصولات و خدمات را ندارند.  متاسفانه  با هزینه  درست کردن برای شرکت‌های حوزه فناوری دیگر امکان تبلیغات گسترده  در سطح شهر وجود ندارد.

تشدید تحریم ها و فرار بزرگ برندهای فناوری از الکامپ

فرجی تهرانی ادامه داد: مردم زمانی می‌توانند از این نمایشگاه‌ها استقبال کنند که تبلیغ آن را در بیلبردهای سطح شهر ببینند این در حالی است که امسال تبلیغات نمایشگاه الکامپ در بیلبوردهای سطح شهر بشدت کمرنگ بود. این در حالی است که ما در مورد نمایشگاهی صحبت می‌کنیم که بازدیدکنندگان آن افراد آشنا با تکنولوژی روز دنیا هستند و قطعاً تبلیغات کارشناسی شده در فضای مجازی می‌توانست با کمترین هزینه بیشترین بازخورد را داشته باشد، بنابراین کوتاهی در این امر  قطعا باعث کاهش میزان بازدیدکنندگان می‌شود و از رونق آن می‌کاهد.

رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران پیش‌بینی کرد:  در سال‌های آتی چنانچه این وضعیت در نحوه برگزاری نمایشگاه الکامپ ادامه داشته باشد باید نام نمایشگاه الکامپ را به نمایشگاه «اپراتور و بانک» تغییر دهیم چرا که رفته رفته می‌بینیم که هر سال از تعداد شرکت کنندگان حوزه فناوری  کاسته شده و بر مسافت غرفه‌های اپراتورهای تلفن همراه و شرکت‌های اقماری بانک‌ها افزوده می‌شود. تا زمانی که به رغم درخواست متولی اصلی این صنف یعنی اتحادیه فناوران رایانه تهران، برگزاری نمایشگاه به افراد سودجوی دیگر سپرده می‌شود، قابل انتظار است که توانایی لازم برای ایجاد رغبت در اعضاء صنف وجود نداشته باشد و وضعیت هر سال بدتر می‌شود.

به گفته فرجی تهرانی، در نمایشگاه الکامپ امسال به دلیل فرسودگی سیستم تهویه نامناسب بود و همین موضوع سبب  کلافگی بازدیدکنندگان و کاهش زمان بازدید را به همراه داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا