اقتصادآخرین عناوین

سکه در نزدیکی مرز 42 میلیون تومانی/ طلا اوج گرفت

بازار دلار و سکه در حالی به استقبال تعطیلی میان هفته رفت که قیمت ها روند افزایشی روز گذشته را با شدت بیشتری دنبال کردند و با شکستن مرزهای مقاومتی،‌ کانال های افزایشی را فتح کردند.

معامله گران تغییر فاز قیمت ها در جریان معاملات امروز سکه طلا و دلار  را ناشی از چهار عامل مهم می‌دانند و معتقدند تداوم آن در گرو اعلام نتیجه نهایی انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری است.
 مسیر که به عقیده معامله گران از چهار دیدگاه قابل ارزیابی است. اول،‌ تحلیلگران معتقدند صعودی شدن نوسانات بازار از توقف طولانی مدت قیمت ها در یک دامنه مشخص نشات گرفته است و هنوز نمی توان به آغاز روند صعودی در بازار امیدوار شد. براساس بررسی خبرنگار اقتصادنیوز، تحلیلگران می گویند بازار همواره در برخورد با محدوده های حمایتی قوی حرکت رو به بالا را تجربه می کند و این واکنش بازار را نمی توان به تغییر روند تعبیر کرد. بر اساس گزارش خبرنگار اقتصادنیوز، گروه دیگری از معامله گران هم معتقدند بازار به دلیل آنکه هنوز درباره نتیجه انتخابات تصوری ندارد پیش دستی کرده و اثرات منفی احتمالی را به نوعی پیش خور کرده است و همین موضوع عامل صعودی شدن قیمت ها در دو روز اخیر است.
خیز سکه برای کانال جدید/ قیمت دلار در مرز مقاومتی جدید/ 4 دیدگاه مهم درباره تغییر فاز بازار ارز

 

سومین دیدگاه هم به نتیجه اولیه انتخابات وابسته است و به عقیده این گروه بازار تا شب انتخابات همچنان بلاتکلیف خواهد بود و پس از اعلام نتایج اولیه در روز شنبه و مشخص شدن نامزد منتخب موضع گیری نهایی را برای تعیین نوسان خواهد کرد.

چهارمین و آخرین رویکرد هم به اعلام نرخ تورم خرداد ماه اشاره دارد که می تواند بر بازار اثرگذار باشد. براساس آمار رسمی اعلام شده تورم نقطه به نقطه در خردادماه به حوالی 32 درصد رسید و نسبت به ماه قبل افزایشی بوده؛ بدین ترتیب، قیمت کالاها و خدمات در خرداد 1403 به نسبت خرداد 1402 معادل 32 درصد رشد داشته است. افزایش قیمت کالا و خدمات سیگنال منفی به بازار می فرستد و در پی آن قیمت ها روند صعودی را در پیش خواهند گرفت.

قیمت دلار مرز مقاومتی را لمس کرد

اما قیمت ها امروز در بازار ارز چه مسیری را تجربه کردند؟‌ معاملات روز دوشنبه چهارم تیر برای دلار هرات با نرخ 59 هزار و 910 تومان آغاز شد اما در نیمه دوم معاملات روند صعودی را تداوم بخشید و در میانه کانال 60 هزار تومان جا خوش کرد. براساس بررسی خبرنگار اقتصادنیوز،‌ معامله گران معتقدند اگر دلار نتواند در ادامه مسیر اصلاح داده و به روند کاهشی بازگردد،‌ می تواند جان دوباره گرفته و استارت صعود دوباره را بزند اما اگر در روزهای آینده خبری از اصلاح قیمت نباشد،‌ بالا رفتن دلار سخت خواهد شد.

درهم امارات امروز را با نرخ 16 هزار و 400 تومان بازگشایی کرد اما در ادامه معاملات در مسیر صعودی حرکت کرد و 16 هزار و 560 تومان قیمت گذاری شد.

به عقیده فعالان بازار، بازه 60 هزار و 200 تومان تا 60 هزار و 300 تومان مرز حمایتی دلار محسوب می شود که اگر در ادامه معاملات زیر آن تثبیت دهد، می تواند کاهش قیمت را دوباره از سر بگیرد و اگر بالای مرز مقاومتی 60 هزار و 800 تومان ماندگار شود،‌ مسیر صعود برای اسکناس آمریکایی هموار خواهد شد. از دیگر نکات جالب توجه توصیه عمده کانال های معامله گران به عدم خرید در بازار امروز بود.

طلا در بازار اوج گرفت

بازار طلا و سکه هم امروز به دلیل نوسان اونس طلا در دامنه محدود، سکان خود را به دستان دلار داد و افزایش قیمت محسوسی را تجربه کرده است. به گزارش اقتصادنیوز، اونس امروز در بازار 2326 دلار قیمت خورده است که نسبت به روز گذشته نوسان قابل توجهی نداشته است. تحلیلگران فنی بازار معتقدند که اونس اگر این کف را در ادامه معاملات بازار جهانی حفظ کند می تواند بار دیگر روند صعودی را در پیش بگیرد.

طلای آبشده اما از اونس چندان اثر نپذیرفت و قیمت دلار و همچنین تنش سیاسی میان اسرائیل و لبنان بر عاملی شد تا در مدار افزایش حرکت کند. آبشده که امروز با قیمت 14 میلیون و 720 هزار تومان بازگشایی کرده بود،‌ در نیمه دوم روز در محدوده 14 میلیون و 900 هزار تومان قرار گرفت. براساس گزارش اقتصادنیوز،‌ معامله گران می گویند روند افزایشی طلای آبشده باعث شد تا مرز حمایت 14 میلیون و 700 برای آن به مرز مقاومتی تبدیل شود و در صورت تثبیت بالای آن می تواند افزایش بیشتری را هم تجربه کند. طلای 18 عیار هم از قافله عقب نمانده است و طبق اعلام اتحادیه طلا و جواهر،‌ در لحظه تدوین این گزارش سه میلیون و 452 هزار و 400 تومان نرخ گذاری شده است که نسبت به روز گذشته رشد 48 هزار و 500 تومانی را در هر گرم تجربه کرده است.

Capture

لحظه شماری قیمت سکه برای فتح کانال جدید

اما در بازار سکه شدت افزایش قیمت ها نسبت به بازار طلا بیشتر است و این فلز گرانبهای داخلی توانسته با پیشروی در کانال 41 میلیون تومان، تلاش برای فتح کانال 42 میلیون را هم آغاز کند. سکه امامی طبق آنچه در سایت اتحادیه طلا و جواهر آمده است، در این لحظه 41 میلیون و 800 هزار تومان نرخ گذاری شده است که به گفته معامله گران بازار، همین نقطه مرز مقاومتی برای سکه محسوب می شود و اگر بتواند در 24 ساعت آینده بالای آن تثبیت دهد افزایش بیشتری را تجربه خواهد کرد.

همچنین برخی دیگر از فعالان بازار مدعی شده اند که احتمال تزریق سکه بدون تاریخ پس از انتخابات در بازار برای کنترل قیمت وجود دارد و در صورت تحقق این موضوع شاهد کاهش نوسان قیمت سکه خواهیم بود. براساس گزارش خبرنگار اقتصادنیوز،‌ موضوع دیگری که امروز در بازار سکه مورد توجه قرار گرفت، نزدیک شدن و به اصلاح بازاریان یر شدن قیمت سکه فردایی و نقدی بود.

همچنین سیزدهمین دوره حراج سکه در مرکز مبادله ایران امروز برگزار شده است و فعالان بازار در انتظار نرخ فروش سکه در این حراج و همچنین اثرگذاری آن بر قیمت بازار هستند.

ثبات قیمت دلار در بازار رسمی

امروز مرکز مبادله ایران قیمت دلار ثبات را تجربه کرد و 46001 تومان قیمت خورد و حواله دلار هم 42952 تومان نرخ گذاری شد. قیمت یورو مبادله ای امروز در بازار پایین آمد و به 49185 تومان رسید و حواله یورو هم در جریان معاملات 45924 تومان معامله شد. امروز همچنین درهم امارات در مرکز مبادله 12526 تومان نرخ گذاری شد و حواله درهم هم 11695 تومان مورد معامله قرار گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا