انتخاب سردبیرمهمترین اخبار روز

راه اندازی تاکسی برقی تهران در زمان تبلیغات انتخاباتی زاکانی!

آخرین حضور علیرضا زاکانی قبل از مرخصی ، حضور در مراسم رونمایی تاکسی‌های برقی بود، تاکسی‌هایی که برخی از آنها هنوز پلاک‌گذاری نشده و وضعیت وام آنها هم روشن نبود.

 برخی از اعضای شورای شهر تهران در تذکرات پیش از دستور از شهردار تهران به خاطر ورود این تاکسی‌ برقی تشکر کردند و نرجس سلیمانی، رئیس کمیسیون نظارت شورای شهر تهران هم آرزو کرد کاش همیشه انتخابات بود و عمل به وعده‌ها نزدیک می‌شد.

راه اندازی تاکسی برقی تهران در زمان تبلیغات انتخاباتی زاکانی!

 

ناصر امانی هم آرزو کرد که گزارش‌ها و فعالیت‌های شهرداری تهران بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری در روز هشتم تیر متوقف نشود.

مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت شورا هم یادآوری کرد: تاکسی‌هایی که تحویل داده شد، هیچ ارتباطی با قرارداد چین نداشته و حاصل پیگیری وزارت صمت در راستای نوسازی ناوگان فرسوده در سراسر کشور است .درحالی‌که به نظر می‌رسید مدافعان شهردار تهران در شورا تلاش می‌کنند رونمایی از تاکسی‌های برقی را تحقق وعده شهردار درخصوص برقی‌سازی حمل‌ونقل تهران جلوه دهند، مقایسه اعداد اعلام‌شده نشان می‌دهد هنوز تا عملیاتی‌شدن وعده‌ها راه زیادی باقی مانده است. شهردار تهران مهر سال 1402 قول ورود 20 هزار تاکسی و ون برقی را به تهران داده بود.

محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، به صحن شورا آمد و گزارشی درخصوص شهرداری در حوزه حمل‌ونقل عمومی داد و گفت: برقی‌سازی اثر ۱۱ میلیارد دلاری در این زمینه خواهد داشت و رقم بیش از ۲۰ میلیارد دلار نیز در حوزه آلودگی هوا و کاهش ترافیک خواهیم داشت.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه تکمیل خطوط ۶ و ۷ مترو همچنان در دستور کار قرار دارد و درصد پیشرفت در مترو نشان می‌دهد که کار در حال انجام است و این در حالی است که اوراق مشارکت سال گذشته، مرداد امسال به دست ما می‌رسد و مشکل نقدینگی حل خواهد شد، گفت: ایستگاه متروی میدان خراسان در شش ماه اول سال جاری افتتاح می‌شود و اگر شورا بودجه ویژه برای منطقه ۲۰ اختصاص دهد می‌توانیم دو ایستگاه نیمه جنوبی خط ۶ را تا پایان سال تحویل دهیم و حفاری ۲۲۰ متر از خط ۱۰ و عملیات احداث خط ۹ مترو نیز در این مدت انجام شده و امید است به زودی عملیات اجرائی خط ۹ مترو نیز شروع شود.

او عکس‌هایی از اولین واگن چینی که در حال ساخت است و قرار است تا پایان سال به ناوگان مترو اضافه شود در صحن شورا به نمایش گذاشت و گفت:‌ درباره واگن مترو تأکیدات زیادی داشتیم و همکاران ما به زودی باید به چین بروند تا ماکاپ اولیه واگن مترو را تحویل بگیرند و این «قطارنما» است که رونمایی کردیم، مبارک مردم تهران باشد و با این فرمان تا پایان سال اولین رام قطار طبق برنامه وارد تهران می‌شود که «شماتیک» قطار، نهایی شده است.معاون شهردار تهران درباره وضعیت شرکت بهره‌برداری متروی تهران نیز با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون اورهال دو رام قطار ای‌سی انجام شده و اورهال یک قطار دو طبقه نیز در حال انجام بوده و روند کار رو به رشد است، گفت: در حوزه اتوبوسرانی نیز در این ماه ۷۰ اتوبوس از شرکت عقاب و ۴۰ دستگاه اتوبوس از اسنا دریافت کردیم و این روند در حال انجام است و تاکنون ۲۳۰ اتوبوس از شرکت عقاب و بیش از ۱۰۰ دستگاه از اسنا تحویل گرفتیم و سه هزارو 91دستگاه فعال در خطوط داریم.

سوده نجفی، عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر تهران، پس از گزارش هرمزی به چالش این روزهای مسافران حمل‌ونقل عمومی پرداخت و گفت:‌ مسئله تهویه هوا در ناوگان حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه اتوبوس و مترو بسیار مهم است، زیرا در فصل تابستان شاهد گرمای هوا هستیم که انتظار می‌رود معاونت حمل‌ونقل و ترافیک نسبت به فعال‌بودن کولر در این ناوگان اقدام جدی انجام دهد، شهروندان نسبت به این موضوع گلایه‌مند هستند و عنوان می‌کنند که در صورت گزارش مسافران به راننده برای روشن‌کردن کولر اعلام می‌شود که نقص فنی دارد و باید تعمیر شود. لذا از شهرداری به ویژه معاونت حمل‌ونقل می‌خواهم که این مسئله را به‌صورت ویژه با توجه به گرمای هوا در دستور کار قرار دهند.

در ادامه ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه شورای شهر، گفت:‌ اگر زیرساخت‌های برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل در تهران آماده نباشد، بعد از مدتی دچار مشکل خواهیم شد؛ یعنی ۲۰۰ تاکسی فعال شده و هر ماه اضافه شود، اتوبوس برقی هم وارد شود اما ایستگاه‌های شارژ برق مورد نیاز این سامانه را که قرار است با این حجم در تهران فعال شود، آیا پیش‌بینی کرده‌اند؟ کجاست و توسط چه مجموعه‌ای عملیاتی می‌شود؟ اگر این زیرساخت‌ها آماده نباشد بعدا متوقف می‌شوند و مطلوب ما و شهرداری نخواهد بود.

او ادامه داد: دوم نحوه واگذاری تاکسی‌هاست. ۲۰۰ تاکسی که به تاکسیرانان واگذار شده، واقعا واگذار شده یا امانتی دادند که فعلا حرکت کنند؟ اگر واگذار شده، این یک میلیارد و 200 میلیون تومان که از سه بخش تأمین‌ می‌شود یعنی یک بخش آورده تاکسیران، دوم وام شهرداری و سه وام از محل ماده 12 واقعا اجرائی شدند؟ یعنی وزارت نفت به این ۲۰۰ نفر این مبلغ را پرداخت کرده و وام‌ها پرداخت شده یا هنوز در حال مذاکره است و تاکسی‌ها به شکل امانی راه افتادند و قرار است قراردادش را ببندند؟ اگر بعد از هشتم تیر این کار متوقف شود مطمئنا نتیجه معکوس دارد.

او با اشاره به مسئله پایانه شرق گفت: سه سال است که قرار بوده پایانه شرق تکمیل شود. خواهش می‌کنم رونمایی نکنید و بگذارید کامل شود و بعد افتتاح و بهره‌برداری کنید. اگر رونمایی کنید و دو ماه متوقف باشد، معلوم نیست ظرف مدت دو ماه به بهره‌برداری برسد یا نرسد و این شائبه‌هایی ایجاد می‌کند. اجازه بدهید شرکت بهره‌برداری مترو آنجا را کامل کند و وقتی به صددرصد آمادگی رسید هر وقت باشد که افتتاح شود حتما دستاورد بزرگی برای شهرداری، شهردار تهران و معاونت حمل‌ونقل و ترافیک خواهد بود.

علی‌اصغر قائمی، عضو کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر  گفت: در طرح جامع ترافیک سخن از ۷۰ تا ۸۰ هزار دستگاه تاکسی است؛ اما اعداد اعلام‌شده کمتر است و اخیرا در مورد تراموا سخن گفتند اما چه زمانی لایحه را به شورای شهر می‌دهند؟ و همچنین با ورود ۷۹۱ واگن، ظرفیت شرکت واگن‌سازی برای اورهال به چه میزان افزایش می‌یابد؟

اقراریان، عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورا هم گفت: ۳۰۰ میلیون تومان شهرداری، ۶۰۰ میلیون تومان را شرکت‌ها و مابقی را رانندگان پرداخت می‌کنند که هزینه بالایی است و هزینه اسقاط خودرو‌های فرسوده باید پرداخت شود و اگر این موضوع لحاظ نشود، رانندگان با چالش جدی مواجه  خواهند شد.

رئیس کمیته نظارت شورا  تأکید کرد: در این مورد کلان‌شهرها در اولویت هستند و این ناوگانی که در حال تحویل است؛ تداوم همان مسیری است که طی ادوار گذشته دولت با هدف نوسازی دنبال می‌کند. ولی ضرورت دارد به این مسئله نیز اشاره شود که مصوبه شورا درخصوص قرارداد موسوم به چین تا این لحظه اعلام نظری از سوی فرمانداری تهران و هیئت تطبیق دریافت نکرده است. گفته می‌شود علت این امر عدم تکمیل مدارک بوده؛ اما آنچه درخصوص این تاکسی‌ها باید مورد توجه قرار گیرد بهای خرید آنهاست که معادل یک میلیارد و 300 میلیون تومان است که ۳۰۰ میلیون تومان از این میزان مربوط به وامی است که شهرداری تهران به رانندگان می‌پردازد. به همین ترتیب ۶۰۰ میلیون تومان هم مربوط به وامی است که خودروساز می‌پردازد و ۴۰۰ میلیون تومان هم آورده رانندگان است که بر اساس محاسبات با این اوصاف هر راننده باید ماهانه ۱۸ میلیون اقساط پرداخت کند که مبلغ بسیار بالایی است و در صورتی که کمک‌های لازم انجام نشود؛ رانندگان با چالش جدی مواجه خواهند بود. لذا درخواست می‌شود با در نظر گرفتن شرایط زندگی رانندگان تاکسی و میزان درآمد آنها، این موضوع به دقت دنبال شود.

در ادامه، مهدی چمران، رئیس شورا بیان کرد: اگر طرح اعطای تسهیلات از سوی وزارت نفت عملی نشود؛ قطعا رانندگان در بحث خرید با مشکل جدی مواجه خواهند بود. امیدواریم این مسئله در هیئت دولت پیگیری شده و هرچه زودتر مرتفع شود.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا