ریپورتاژ

بررسی عملکرد اخیر و گزارش های شرکت های بورسی

از بهترین روش ها برای تحلیل بازار بورس می توان به بررسی صنعت و تحلیل آن اشاره کرد.سرمایه گذاران با بررسی گزارش های مالی شرکت های مختلف می توانند شناخت بهتری از سهام و شرکت ها کسب نمایند. در گزارش های شرکت های بورسی به بررسی وضعیت بهای تمام شده، فروش، سود خالص و ناخالص آن ها پرداخته شده است. شرکت های فولاد مبارکه اصفهان، شرکت شاروم، شرکت کاسپین و شرکت خچرخش در سال های اخیر بازدهی مثبتی داشته اند. البته در این میان برخی از شرکت های پالایشی نیز با افزایش قیمت و سوددهی بالایی مواجه بودند که از نمونه آن ها می توان به پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندرعباس و پالایش نفت تهران اشاره کرد. در ادامه مطالب به صورت جامع به بررسی عملکرد اخیر و گزارش های بورسی خواهیم پرداخت.

بررسی عملکرد اخیر و گزارش های شرکت های بورسی

بررسی گزارش های چند شرکت بورسی

در تابستان سال 1402 فروش کل شرکت های تولیدی برابر با 797 هزار میلیارد تومان بوده است؛ ازاین رو می توان گفت که این مقدار رشد 13 درصدی در مقایسه با گزارش بورس سال 1401 داشته است. سرمایه گذاران با بررسی بازدهی مثبت یا منفی شرکت های مختلف می توانند بهترین سهام را خریداری کرده و سود بالایی از این روش سرمایه گذاری کسب کنند. حتی می توان گفت عملکرد شرکت های آرایشی بهداشتی در بورس نیز بی نتیجه نبوده. در ادامه مطالب به بررسی چند شرکت مطرح و گزارش های بورسی آن ها خواهیم پرداخت.

شرکت فولاد، تحقق سود خالص 54 همتی

شرکت فولاد در عملکرد 12 ماهه اخیر خود توانسته است به ازای هر سهم، 168 تومان کسب کند. سود عملیاتی این شرکت در 6 ماه دوم برابر با 33.374 میلیارد تومان بوده است که البته این رقم برای سال 1401 ثبت شده است. سود عملیاتی شرکت فولاد مبارکه اصفهان در سال مالی 1400 برابر با 73.224 میلیارد تومان بود.

شرکت شاروم با رشد 68 درصدی سود

شرکت پتروشیمی ارومیه شاروم در 12 ماه سال 1401 توانسته است 114 میلیارد تومان سود خالص را به دست آورد. همچنین باتوجه به گزارش بورسی این شرکت می توان گفت که شرکت شاروم در مقایسه با دوره های مشابه با رشد 68 درصدی همراه بوده است. همچنین در 12 ماهه اخیر توانسته 163 تومان سود در ازای هر سهم کسب کند.

شرکت کاسپین با رشد 79 تومانی

با توجه به گزارش 12 ماهه این شرکت در سال 1401، این شرکت جزء موفق ترین شرکت های بورسی با سود خالص 328 میلیارد تومان شناخته شده است. شرکت کاسپین توانسته 234.000 تومان سود برای هر سهم کسب نماید که با این گزارش می توان گفت که این شرکت تاکنون با رشد 79 تومانی همراه بوده است.

شرکت کاسپین

شرکت چرخشگر، سود 124 میلیارد تومانی

شرکت چرخشگر در سال 1401 توانسته 1.4 میلیارد تومان سود خالص از فروش خود کسب نماید. در واقع درآمد آن در سال های اخیر حدود 129 درصد افزایش داشته است. در فصل زمستان، شرکت چرخشگر توانست در آخر سال حدود 476 میلیارد تومان کسب کند که حاشیه سود ناخالص آن از 7 درصد به 19 درصد رشد کرده است. همچنین سود خالص شرکت چرخشگر در 12 ماه 1401 برابر با 124 میلیارد بود.

وضعیت سهام شرکت های پالایشی در سال های اخیر

اگر به تابلوی بازار بورس بنگرید، خواهید دید که وضعیت سهام شرکت های پالایشی در دو سال اخیر بسیار بهبود یافته است. البته در این میان پنج نماد پالایشی در حال حاظر با افت قیمت مواجه شده اند. از شرکت های پالایشی که تاکنون با بیشترین افت قیمت مواجه بودند می توان به شرکت های نیروی زنگان (شزنگ)، صنعت نفت (ونفت) و نفت بهران (شبهرن) اشاره کرد. ناگفته نماند که هشت شرکت پالایشی نیز بازدهی مثبت داشتند که از بین آن ها می توان به شرکت های پالایش نفت اصفهان (شپنا)، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) و پالایش نفت تهران (شتران) اشاره کرد.

سرمایه گذاری بلند مدت با خرید بهترین سهام

برای دست یابی به موفقیت های بسیار در بازار بورس بهتر است که بخشی از سرمایه خود را صرف خرید سرمایه های بلندمدت نمایید. انتخاب بهترین سهم های بنیادی می توانند نقش مهمی در سود بلندمدت برای شما داشته باشند. البته برای انجام این معاملات می بایست اطلاعات دقیقی کسب کنید و به تحقیق و توسعه اطلاعات خود در مورد سرمایه گذاری بلندمدت بپردازید. همچنین سهام بنیادی عمدتا شامل سهام شرکت های پتروشیمی، بخش انرژی یا صنعتی می شوند که به دلیل داشتن روند پایدار توانستند تاکنون سرمایه گذاران بسیاری را به خود جذب کنند. برای خرید بهترین سهام بنیادی بهتر است به موارد زیر توجهی داشته باشید:

  • نسبت P/E پایین: نسبت P/E از معیارهای مهم ارزیابی در بورس است. این معیار برای بررسی تعداد برابری است که سرمایه گذاران برای هر واحد سود شرکت ها پرداخت می نمایند. در صورت پایین بودن این نسبت، سود دهی شرکت پایین خواهد بود.
  • عملکرد نسبی قیمت: عملکرد نسبی قیمت می تواند عملکرد سهام یک شرکت را در مقایسه با رقبا نشان دهد و آن را از نظر نقاط قوت و ضعف مورد بررسی قرار دهد.
  • نسبت رشد: در نسبت رشد یا همان PEG به بررسی قیمت سهام خواهید پرداخت. این نسبت رشد می تواند نسبت P/E شرکت ها را نشان دهد.
  • جریان نقدی آزاد: این معیار برای تجزیه و تحلیل شرکت ها در زمینه مالی بوده و میزان نقدینگی یک شرکت را نشان می دهد.
  • سود تقسیمی بالا: سود تقسیمی بالا به معنای نرخ پرداخت سود سهام شرکت ها است. در واقع شما در زمان سرمایه گذاری باید به میزان سودی که شرکت در قبال خرید سهام خود برای شما پرداخت می کند، توجه داشته باشید.

گزارش شرکت های بورس

تحلیل سهم های بنیادی در سرمایه گذاری بلند مدت

تحلیل شرکت های تولیدی برای سهم های بنیادی اغلب باتوجه به دو معیار قیمت به سود P/E و سود هر سهم EPS انجام می شود. هرچه قدر نسبت P/E یک شرکت سهامی کم باشد در واقع آن شرکت گزینه ایده آلی برای سرمایه گذاری خواهد بود. در جدول زیر می توانید فهرستی از بهترین سهام بنیادی برای سال 1403 را مشاهده کنید:

نماد سال مالی EPS تحلیلی بر حسب ریال P/E تحلیلی
شجم 1403/06/31 2.049 3.6
شبریز 1402/12/29 3.164 3.7
سپاها 1403/06/31 5.322 3.9
فسبزوار 1402/09/31 10.756 4.0
شتران 1402/12/29 1.038 4.0
پکویر 1403/09/30 1.582 4.1
شپدیس 1403/06/31 38.240 4.1
تایرا 1402/12/29 1.831 4.1
فجر 1402/12/29 2.006 4.2

تحلیل و انتخاب بهترین سهام بنیادی برای خرید بلند مدت

در تحلیل بنیادی، شرکت ها را به منظور انتخاب و خرید بهترین سهام مورد بررسی قرار می دهند. نسبت P/E یا همان نسبت قیمت به سود از معیارهای اصلی برای تحلیل سهام بنیادی است. برای خرید بهترین سهام در وهله اول می بایست به نسبت های P به E توجه کنید. همچنین با استفاده از نرخ P/E می توانید نسبت قیمت فعلی شرکت های بنیادی را مورد بررسی قرار دهید. تمامی اطلاعات مربوط به تحلیل و گزارش های بورسی سهام های بنیادی می توانند به سرمایه گذاران برای خرید سهامی با ارزش بالا کمک نمایند.

انتخاب بهترین سهام بنیادی برای خرید بلند مدت

سخن پایانی

برای سرمایه گذاری در بورس باید به معیارهایی چون وضعیت بازار بورس، روندهای اقتصادی، نسبت رشد شرکت های بورس و… توجه داشته باشید. در حال حاظر سهم های بنیادی می توانند امکان رشد قابل توجه و کسب سود بالایی را برای سرمایه گذاران به ارمغان آورند. بررسی و تحلیل شرکت های مختلف برای خرید سهام بنیادی می تواند به سرمایه گذاران برای انتخاب شرکتی برای سرمایه گذاری بلندمدت کمک فراوانی کند. برای اطلاعات دقیق و جامعی از گزارش های بورسی شرکت های مختلف و بازدهی مثبت یا منفی آن ها در سال های اخیر کسب نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا