اقتصاد

هفته 4.3 درصدی بورس

بازار سهام ایران پس از چندین هفته نوسان تمام روزهای هفته جاری را صعودی و بدین ترتیب هفته‌ای سبز رنگ برای این بازار و سهامداران …
بازار سهام ایران پس از چندین هفته نوسان تمام روزهای هفته جاری را صعودی و بدین ترتیب هفته‌ای سبز رنگ برای این بازار و سهامداران بود.

با بهبود نسبی شرایط روانی در بازار در مجموع شاخص کل بورس در هفته جاری 85 هزار و 523 واحد رشد داشت که بدین ترتیب بازدهی 4.3 درصدی برای سهامداران خود به ارمغان آورد. در حالی که چهارشنبه هفته گذشته شاخص کل بورس عدد یک میلیون و 970 هزار و 519 واحد را نشان می‌دهد، با رشد مداوم شاخص از شنبه تا چهارشنبه هفته جاری توانست خود را به 2 میلیون و 56 هزار و 21 واحد برساند. در این هفته نه‌تنها شاخص موفق به بازپس‌گیری کانال دو میلیون واحدی شد که با ثبت روزهای مثبت از یک‌سو و رکورد ارزش معاملات در بیش از دو ماه اخیر، سیگنال‌های امیدبخشی به سرمایه‌گذاران داد.

در نخستین روز هفته، شاخص کل توانست بیش از 28 هزار واحد رشد کند و با یک میلیون و 999 هزار واحد در آستانه کانال دو میلیون واحدی قرار گیرد. در روز یکشنبه دومین روز هفته نیز روند صعودی بازار ادامه داشت و در این روز بیش از 17 هزار واحد به حساب شاخص کل بورس واریز شد و بدین ترتیب شاخص کل توانست با دو روز رشد پیاپی، کانال از دست رفته دو میلیون واحد را پس بگیرد. این در حالی است که در سومین روز کاری بازار (دوشنبه) نیز این رشد ادامه پیدا کرد و شاخص کل بیش از 14 هزار واحد دیگر رشد کرد و به 2 میلیون و 30 هزار واحد رسید. در ادامه این روند شاخص کل بورس در روز سه‌شنبه 21 هزار و 833 واحد دیگر رشد کرد و شاخص کل را به 2 میلیون و 52 هزار و 696 واحد رساند. در روز گذشته و آخرین روز کاری هفته نیز شاخص بیش از 3 هزار واحد بالا رفت و به 2 میلیون و 56 هزار و 41 واحد رسید.
پایان هفته سبز بورس با رشد ۳ هزار واحدی

بنابراین، شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات دیروز با 3 ‌هزار و ۳۴۵ واحد رشد در ارتفاع ۲ میلیون و ۵۶ هزار و ۴۱ واحدی قرار گرفت.

شاخص هم‌وزن با ۲ هزار و ۵۷۸ واحد افزایش به ۶۹۸ هزار و ۷۶۸ واحد و شاخص قیمت با یک‌هزار و ۴۶۳ واحد رشد به ۳۹۶ هزار و ۴۷۰ واحد رسید. در معاملات روز چهارشنبه بورس تهران، بیش از ۶ میلیارد و ۲۱۷ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۴۴ هزار و ۲۴۵ میلیارد ریال معامله شد.

شرکت ملی‌ صنایع‌ مس‌ ایران‌ (فملی) با ۶۹۱ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با ۴۱۹ واحد، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی) با ۳۳۲ واحد، بانک ملت (وبملت) با ۲۵۴ واحد و سرمایه‌گذاری ‌غدیر (هلدینگ‌ وغدیر) با ۲۲۸ واحد بیشترین تأثیر مثبت و پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۵۲۲ واحد و صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۲۸۱ واحد بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند.

سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو (خگستر)، ایران‌خودرو (خودرو)، گسترش شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، زامیاد (خزامیا)، سرمایه‌گذاری شاهد (تشاهد) و ذوب‌آهن اصفهان (ذوب) در نمادهای پرتراکنش بورس قرار داشتند.
آخرین وضعیت شاخص فرابورس

شاخص فرابورس نیز با ۱۳ واحد افزایش به ۲۵ هزار و 4 واحد رسید. در این بازار بیش از 3 میلیارد و ۴۲۲ میلیون برگه سهم و اوراق مالی داد و ستد شد.
فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)، تجلی توسعه معادن و فلزات (تجلی)، پلیمر آریا ساسول (آریا) و بانک سامان (سامان) بیشترین اثر مثبت را بر شاخص فرابورس گذاشتند.

ایران‌خودرو دیزل (خاور)، توسعه و عمران استان کرمان (کرمان)، تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک (گدنا)، تولید برق عسلویه مپنا (بمپنا)، نیان الکترونیک (نیان)، پویا زرکان آق‌دره (فزر) و فرابورس ایران (فرابورس) در نمادهای پرتراکنش فرابورس قرار داشتند. ارزش کل معاملات روز بازار ۷۲۶۳ میلیارد تومان بود که ۳۹۹۴ میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام و صندوق‌های قابل معامله سهامی بود. ۵۵ درصد از کل ارزش معاملات مربوط به معاملات خرد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا