نبض بورس

چاقوی کُند قوانین بر تنه تنومند قاچاق

سرپرست معاونت بازرسی و نظارت سازمان صمت تهران طی دو روز گذشته نسبت به جمع‌آوری اقلام و کالاهای قاچاق خبر داد و به مدیران مراکز …
سرپرست معاونت بازرسی و نظارت سازمان صمت تهران طی دو روز گذشته نسبت به جمع‌آوری اقلام و کالاهای قاچاق خبر داد و به مدیران مراکز تجاری برای جمع‌آوری برندهای محرز پوشاک قاچاق و دیگر کالاهایی که در ارتباط مستقیم با جان مردم است نیز هشدار داد.

از سوی دیگر هشدارهای گهگاه مسئولان با محتوای مبارزه با قاچاق از سوی مسئولان در حالی صورت می‌گیرد که واردات غیرقانونی این کالاها از راه‌های آبی، هوایی، کالای همراه مسافر، خرید و فروش در فضای مجازی و…. به راحتی صورت می‌گیرد و مردم حیران از اینکه چگونه کالاهای قاچاق در تنوع و مدل‌های مختلف در ویترین مغازه‌ها جا خوش کرده‌اند و چه دست‌هایی از این بازار ممنوع حمایت می‌کند؟

کارشناسان معتقدند واردات در صورتی که بر اساس نیاز جامعه صورت گیرد از نشانه‌های بارز توسعه در دهکده جهانی تلقی می‌شود در غیراینصورت شائبه دست‌های پشت پرده‌ای در این زمینه وجود می‌آید که نشان از سلاطین بلامنازع در اقلام مختلف مانند پوشاک، لوازم آرایش حکایت دارد.

مبارزه با قاچاق ضرورت حمایت از تولید

علی قاسمی کارشناس اقتصادی در این باره به «آرمان ملی» گفت: واردات و صادرات یکی از شاخصه‌های کشورهای توسعه یافته در جهان به شمار می‌آید که با توجه به ظرفیت‌های تولید داخلی نسبت به وارد یا صادر کردن اقلام و خدمات مورد نظر اقدام می‌کنند. بدیهی است رفع همه نیازهای داخلی هیچ کشوری توسط تولیدات داخلی انجام نمی‌شود و واردات از ضروریات گریزناپذیر هر کشوری محسوب می‌شود که البته هر کشوری با توجه به توانمندی‌های داخلی، قوانین لازم در این خصوص را تدوین و به مرحله اجرا در می‌آورند و در این بین محدودیت صادراتی و وارداتی نیز اعمال می‌شود تا در راستای حمایت از تولیدات داخلی بازار عرضه و تقاضا را نیز کنترل کنند.

عرضه بلامنازع محصولات سلاطین قاچاق در ویترین‌ها

او افزود: اما در این بین برخی از افراد حقیقی و حقوقی با دور زدن قوانین نسبت به قاچاق برخی از کالاها با قیمت بسیار ارزانتر برخی از کالاها با کیفیت متفاوت اقدام می‌کنند که البته برخلاف منافع ملی تلقی می‌شود و قطعاً نیازمند برخورد قانونی با افراد متخلف است، اما برخی از افراد با استفاده از رانت و رابطه‌های نهان و آشکار نسبت به واردات بعضی از کالاها اقدام می‌کنند و گاهی نیز به طور انحصار بازار واردات را درحیطه کامل اختیارات خود می‌گیرند و خود را سلطان بی‌رقیب در آن زمینه معرفی می‌کنند و با ایجاد بازار سیاه تعادل عرضه در کالایی را برهم می‌زنند و برخلاف حمایت از تولید ملی نیز گام بر می‌دارند. از سوی دیگر همگان متعجبند از اینکه چگونه مسئولان و قوانین در این زمان نسبت به اشباع بازار داخلی در مقایسه با عرضه فراوان و بدون مشکل کالاهای ممنوع اعلام شده وارداتی هیچ واکنشی نشان نمی‌دهند و سلاطین این کالاهای قاچاق بلامنازع در فروشگاه‌ها و مغازه‌ها به قدرت نمایی مشغول هستند.

قاچاق پوشاک و چشم‌های نگران تولیدکنندگان داخلی

قاسمی ادامه داد: قاچاق پوشاک با برندهای نام آشنا و ناشناس از جمله اقلامی است که هم اکنون در ویترین فروشگاه‌ها خودنمایی می‌کنند و چشمان نگران تولیدکنندگان داخلی مایوس از رقابت با این کالاها نگران ادامه فعالیت خود و درآمدزایی دراین حوزه هستند و سرگردان از اینکه چرا کنترل بازار به شکل رسمی و غیررسمی در اختیار افرادی قرار دارد که از کانال‌های مختلف با تنوع فراوان وارد می‌شود و هیچ کنترلی نیز بر آنها صورت نمی‌گیرد.

او خرید و فروش کالاهای مختلف از طریق فضای مجازی را یکی از راه‌های بارز قاچاق یاد و بیان کرد: خرید کالا به ویژه پوشاک از طریق فضای مجازی از برخی از کشورها به ویژه کشور همسایه به قدری راحت و بدون مشکل ایجاد می‌شود که برخی از تولیدکنندگان پوشاک داخلی نیز ترجیح می‌دهند به جای تولید و گذر از موانع بسیار داخلی و مواجهه با قوانین دست و پاگیر نسبت به خرید و فروش از طریق اپلیکیشن‌های فضای مجازی اقدام کنند و سودهای بیشتری را نیز به دست آورند؛ در حقیقت به قدری راه‌های قاچاق کالا به کشور متنوع و فراوان است و به سهولت نیز انجام می‌شود که همگان از این همه تضاد در قانون‌گذاری و اجرا و وعده‌های دولتی و… شگفت زده هستند و به دنبال محل اجرای قوانینی‌اند که گویا در خارج از کشور صادر شده یا برای کشور دیگری باید به مرحله اجرا درآید!

برهم خوردن تعادل بازار و ضربه به منافع تولیدکننده و مصرف‌کننده

این کارشناس ادامه داد: البته این امر را نباید از نظر دور داشت که حفظ تعادل در کیفیت و کمیت و قیمت‌گذاری کالاها و خدمات در کشور، واردات با نظارت کامل دولت را ضروری می‌سازد و در حقیقت نمی‌توان در دهکده جهانی و تنوع ذخائر و توانمندی‌های مختلف کشورها از واردات پرهیز کرد، اما بدیهی است که این امر در کنار صادرات و رعایت حقوق تولیدکننده و صادرکننده باید انجام شود.

قاسمی معتقد است: اگر بازار عرضه و تقاضا تنظیم شود و بتوان به خوبی بازار را رصد کرد، واردات بسیاری از کالاها در راستای حمایت کمی و کیفی مطلوب از تولید داخلی خواهد بود، چراکه اگر واردات نداشته باشیم و بدون توجه به هیچ شاخص دیگری فقط بر حمایت بی‌چون و چرا از تولید داخلی تاکید کنیم شاهد بازاری غیررقابتی و تولیدات بدون کیفیت و یکه تازی در بازار خواهیم بود که متضرر اصلی در این میان مصرف کننده است و این امر، سیاستی کور خواهد بود که فقط به توسعه واردات غیررسمی و قاچاق کمک خواهد کرد.

آسیب‌پذیری تولیدکننده داخلی به پوشاک قاچاق

بر اساس این گزارش مجید افتخاری عضو هیات‌‌‌‌‌‌‌‌‌مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در این باره به تسنیم گفت: کسی با قاچاق پوشاک هیچ‌کاری ندارد و آنها در روز روشن و حتی به‌صورت هوایی کالاها را وارد کشور می‌کنند، در حالی که برخی از این کالاها حتی بازیافتی هستند و اجازه ورود به هیچ کشوری را ندارند.

افتخاری با انتقاد از افزایش روزانه فروش پوشاک قاچاق در کشور، بیان کرد: دستفروش‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، مزون‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خانگی، برندهای داخلی زیرزمینی و برندهای خارجی که زمان فعالیت آنها در کشور به اتمام رسیده به‌راحتی اقدام به‌فروش پوشاک قاچاق می‌کنند و هیچ نظارتی در مبدا و توزیع کالا وجود ندارد. او با اعلام اینکه فعلا برخورد جدی با کالاهای قاچاق موکول به تصویب تبصره‌۴ ماده‌۱۸ قانون مبارزه با قاچاق‌کالا شده‌است، افزود: براساس این تبصره‌خرید، فروش، حمل یا نگهداری کالاهایی که موضوع قاچاق قرار می‌گیرند به‌صورت تجاری مانند فرآورده‌های نفتی و دارویی خارج از ضوابط تعیینی دولت تخلف محسوب و مرتکب علاوه ‌بر ضبط کالای مزبور حسب مورد به حداقل جریمه نقدی مقرر در این ماده‌محکوم می‌شود. دولت مکلف است ظرف مدت دو ماه از تاریخ لازم‌‌‌‌‌‌‌‌‌الاجرا شدن این قانون دستورالعمل مورد نیاز را تصویب کند.

معمای قاچاق راحت کالاهای بی‌کیفیت

این عضو هیات‌‌‌‌‌‌‌‌‌مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران اضافه کرد: کسی با قاچاق پوشاک هیچ‌کاری ندارد و واردات غیرقانونی کالاها از راه‌های مختلف بدون مانع جدی انجام می‌شود، عمده این کالاها نامرغوب بوده و از ترکیه یا بنگلادش وارد کشور می‌شوند. برخی از این کالاها حتی بازیافتی هستند و اجازه ورود به هیچ کشوری را ندارند. حتی برخی از این کالاها زدگی داشته و فاقد استاندارد هستند، به‌نحوی‌که مصرف‌کننده در استفاده از آنها دچار مشکل خواهد شد، اما با این اوضاع هیچ برخوردی با آنها نمی‌شود. افتخاری با تاکید بر اینکه امروز تولیدکننده داخلی با ۳۰‌ درصد ظرفیت، آن‌هم با مشقت بسیار در حال تولید است، گفت: تولیدکننده ایرانی باید هزینه‌های بسیار بالای تامین مواد اولیه، مالیات و گمرکات را پرداخت کند، از آن طرف قاچاقچی به‌راحتی کالا را وارد کشور کرده و حتی با جسارت تمام در بازار به‌ فروش می‌رساند. در این شرایط طبیعی است که خلأ بازار توسط کالاهای قاچاق تامین و تولیدکننده داخلی برای فروش محصولات خود از کالاهای قاچاق عقب می‌ماند.

به گزارش آرمان ملی، در حالی که شرایط تولید در حوزه‌های مختلف به دلایل تحریم، موانع مبادلات مالی و محدودیت برای واردات مواد اولیه و… برای تولیدکنندگان و فعالان اقصادی دشوار است و بسیاری از تولیدکنندگان برای فروش محصولات خود با مشکلات بسیاری مواجه هستند، انجام قاچاق به ویژه قاچاق پوشاک در مدل‌های و برندهای مختلف بسیاری حیرت برانگیز است و ضروری است در شرایط فعلی بررسی شود که دلیل ورود پوشاک قاچاق چیست؟ درحال‌حاضر تولید‌کنندگان برای تامین مواد و ارز مورد نیاز مواد اولیه مشکلاتی دارند در حالی که قاچاقچی این مشکلات را ندارند لذا چالش اصلی تولید‌کنندگان بیشتر از نظر رقابت کار است که نیازمند دقت و توجه مسئولان در حوزه قانون‌گذاری و اجراست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا