انتقاد به قصه و روال ساخت سریالهای تلویزیون
اکوبورس: امیر اسماعیلی در رونمایی از کتاب «آبنبات نارگیلی» گفت: متأسفانه روالی در سریالسازی جا افتاده که شخصیتهای منفی از ابتدا هرکاری که میخواهند، انجام میدهند و در قسمت آخر پایان خوش میشود.
به گزارش اکوبورس به نقل از مهر، جلد چهارم از مجموعه آبنبات های مهرداد صدقی با عنوان «آبنبات نارگیلی» توسط نشر سوره مهر با حضور عباس حسین نژاد، رئیس دفتر طنز، مهرداد صدقی نویسنده کتاب، داوود امیریان و امیر اسماعیلی در کافه کتاب سوره مهر رونمایی شد. مهرداد صدقی نویسنده «آبنبات نارگیلی» که پیش از این عنوانهای دیگر این مجموعه با نامهای آبنبات پستهای، آبنبات هلدار و آبنبات دارچینی از او منتشر شده است، با ابزار خوشحالی از چاپ جلد چهارم این مجموعه گفت: امیدوارم کام مخاطب با آبنبات نارگیلی شیرین شود و همچنان آبنباتها را دوست داشته باشند. وی در پاسخ به اینکه داستان این آبنباتها تا کجا ادامه دارد، افزود: یک جلد دیگر از آبنباتها باقیمانده است که جلد پایانی این مجموعه خواهد بود. امیدوارم کسانی که این مجموعه را میخوانند اشتیاق و علاقه داشته باشند که به سمت جلد پنجم برویم. عباس حسیننژاد، رئیس دفتر طنز هم با ابزار خوشحالی از اینکه دفتر طنز بانی چاپ مجموعه آبنباتها شده است، گفت: ما در دفتر طنز آمادگی همکاری با نویسندگانی را داریم که طرحی برای رمان و داستان طنز دارند تا بتوانیم کتابهای خوبی را مانند آبنبات نارگیلی برای جامعه کتابخوان چاپ کنیم. به نظرم مرحله بعد، تبدیل این کتابها به فیلم است. اقتباس در سینما و تلویزیون ما ضعیف است و امیدواریم از محتوای خوبی که ما در حوزه هنری و سوره مهر داریم برای ساخت فیلمهای طنز قوی استفاده شود. داوود امیریان نیز چاپ جلد چهارم از مجموعه آبنباتها را در برهوت داستان طنز در ادبیات اتفاق خوب و خجستهای دانست و افزود: متأسفانه در ادبیات، رمان و داستان طنز بسیار کم داریم. علیرغم اینکه ملت خندانی هستیم و حتی با سختیها هم شوخی و اتفاقهای شوم را تبدیل به طنز و خنده میکنیم، این روحیه در ادبیات ما تبلور ندارد و آقای صدقی پرچمدار هستند یکتنه جلو میروند. نویسنده گردان قاطرچیها گفت: نوشتن مجموعه رمان ادامهدار بسیار کار سختی است و من که نوشتهام، میدانم نویسنده چه هنری به خرج داده است و آرزو میکنم پنجمی و کارهای بعدی را هم بنویسد. امیر اسماعیلی هم در ادامه جشن رونمایی آبنبات نارگیلی ضمن تبریک برای نوشتن مجموعهای که سالها از نویسنده وقت برده است، گفت: نکته منفیای که در مجموعههای دنبالهدار وجود دارد، ضعف جلدهای بعد نسبت به جلد اول است. چون دنبال کردن خط داستانی و پیرنگ کار آسانی نیست، اما در آبنباتها این اتفاق نه تنها نیفتاده که هرچقدر جلوتر میرود، کار پختهتر و کاملتر میشود. این نویسنده افزود: موقعیتهای طنز در آبنباتها بسیار جذاب است؛ موقعیتهایی خیلی ملموس که برای همه ما اتفاق میافتد و شاید خیلی ساده از کنارش بگذریم در آبنباتها جذاب و خواندنی است. پیرنگ داستان هم حفظ شده و جلد پنجم، با توجه به بلوغ و پختگی شخصیت و خط اصلی داستانی، بسیار جذابتر خواهد شد. او مهرداد صدقی را نعمتی برای ادبیات داستانی ایرانی دانست، چراکه در روزگار خستگی و افسردگی جامعه به دلیل مشکلات فراوان در همه حوزهها، امید را حفظ کرده و به دیگران این امید و حال خوب را منتقل میکند. مهراد صدقی در پاسخ به این سوال که ادامه آبنباتها چه خواهد شد، گفت: به همه در جواب این سوال میگویم خیلی به آخرش فکر نکنید و احساس کنید مثل سفر است و از مسیر لذت ببرید. کار حتماً فرجامی خواهند داشت اما کتابها با این هدف نوشته میشوند که خواننده از مسیر خواندن داستان لذت ببرد، چندروزی فارغ از هیاهو و غوغای جهان کام روحش را شیرین کند. چارچوب کلی و پیرنگ جلد پنجم را میدانم اما جزئیاتش مثل اصطلاح آقا شهسواری، حرکت در مه است. مهای وجود دارد و تا شروع نکنم نمیتوانم جزئیات را بیان کنم. البته داستان هم لو میرود. یک داستان ادامهدار در ادامه صدقی، نویسنده آبنباتها درباره سیر داستانی این مجموعه گفت: شخصیت محسن و دیگر شخصیتهای اصلی پویایی دارند به این دلیل که زمان در این داستان میگذرد؛ از اوایل دهه ۶۰ شروع میشود و الان به اواخر دهه ۷۰ رسیده است. در این بازه زمانی گرچه اساس شخصیتها تغییر نکرده است اما خیلیهایشان تغییرات شخصیتی و دیدگاهی داشتهاند. تحولات جامعه روی جزئیات شخصیتها، تأثیرگذار بوده است؛ برخی را هرس کرده و برخی را باد و توفان به یک طرف خم کرده. البته تغییرات به شکلی نیست که خواننده حس کند محسن آبنبات نارگیلی، همان محسن آبنبات هلدار نیست. پیوستگی شخصیت و نقاط مشترک زیاد است. داوود امیریان هم نوشتن داستانهای دنبالهدار را در دنیا متداول دانست و افزود: جووانی گوارسکی را داریم که کاراکتر دن کامیلو را خلق میکند و ادامهدار است، البته داستانهای کوتاه بهم پیوستهاند. در کارهای ایرانی هم قصههای مجید، داستانهای کمال، گردان قاطرچیها و قصههای امیرعلی را داریم اما کار آقای صدقی رمان است که نوشتن یک جلدش هم رستم دستان میخواهد، چه رسد به اینکه ۴ جلد بنویسی، کار افت نکند و مخاطب هنوز دوستش داشته باشد. آبنباتها هم بهم پیوسته هستند و هم هر جلد را میتوان مستقل از دیگری خواند و این کار را جذابتر میکند و چراغ این کار مهم را آقای صدقی روشن کرده است. مجموعه آبنباتها مناسب اقتباس است امیر اسماعیلی هم مجموعه آبنباتها را اثری مناسب برای اقتباس در ساخت سریال دانست و گفت: ذهن آقای صدقی بسیار تصویری است و پیداست قبل از نوشتن صحنه را کاملاً دیدهاند، میزانسن را چیدهاند و شخصیتها حضور دارند و بعد مینویسند. اینفضا کار را برای اقتباس راحت میکند و با تمهیدات راحتتری نسبت به بقیه کارها میتوان آن را ساخت. آن هم در دورهای که ما خلأ طنز مستحکم و پاکیزه را هم در ادبیات و هم سینما و تلویزیون داریم. متأسفانه روالی در سریالسازی جا افتاده که شخصیتهای منفی از ابتدا تا انتها، هرکاری که میخواهند، انجام میدهند و در قسمت آخر پایان خوش میشود؛ او به سزای کارهایش میرسد و آدم خوبها حاکم میشوند. ولی شخصیت محسن در آبنباتها شیطنتهای خودش را دارد و در لحظه هم پشیمان میشود از کاری که کرده است. امیدوارم فیلمسازان از آبنباتها غافل نشوند چون میتواند شروع جریانی برای ساخت اثر تلویزیونی شود.