اکوبورس: رئیس کانون انجمنهای صنفی جایگاهداران گفت: در حال حاضر روزانه 4.5 تا 5 میلیون لیتر بنزین سوپر در کشور توزیع میشود اما با توجه گران بودن این سوخت نسبت به بنزین سوبسیدی و آزاد در برخی جایگاهها استقبال نمیشود.
به گزارش اکوبورس به نقل ازهمایون صالحی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره احتمال تغییرات در جایگاههای سوخت با توجه به برنامه جدید عرضه یارانه سوخت، اظهار داشت: این طرح هنوز کارشناسیشده و پخته نیست و به شکل آزمایشی است و تا کار کارشناسی دقیق صورت نگیرد، در سراسر کشور عملیاتی نمیشود. طرح فعلا ابتدای راه است و باید چکشکاری شود. وی افزود: ما با هرگونه چندنرخی و سهمیهبندی که فسادآور است، مخالفیم، زیرا یکی از معضلات کشور دونرخی بودن است، مثلا در بسیاری جایگاهها با کارت هزینه آزاد دریافت شده و یا از کارت سوخت یک خودروی دیگر استفاده میکنند که باعث فساد میشود. هنوز دستورالعمل تغییرات بنزینی به جایگاهها ابلاغ نشده است رئیس کانون انجمنهای صنفی جایگاهداران با ابراز امیدواری از اینکه کشور به سمتی برود که کار بصورت کارشناسی بادوام انجام و تبدیل به آزمایش و خطا نشود، گفت: هنوز دستورالعمل و شیوهنامهای در خصوص تغییرات رویه احتمالی به ما داده نشده است. مصرف بنزین بالا میرود؟ وی درباره احتمال افزایش مصرف بنزین بیان داشت: افزایش مصرف سوخت بحثی است که به عملکرد خودروها برمیگردد، در سطح جهان هر 100 کیلومتر حداکثر 4.5 لیتر و در ایران بیش از صددرصد به رقم مصرف اضافه میشود، ضمن اینکه ترافیک از جمله عوامل افزایش مصرف سوخت در کشور ما است. 35 درصد به یارانهبگیران سوخت اضافه میشود صالحی با بیان اینکه با اجرای طرح جدید توزیع سهمیه بنزین همه مردم از یارانه سوخت بهرهمند میشوند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 50 درصد خانوارها خودرو دارند، 15 درصد خانوارها هم از موتورسیکلت استفاده میکنند و 35 درصد خانوارهای کشور فاقد هر گونه وسیله حمل و نقل هستند این تعداد هیچگونه بهرهای از یارانه بنزین نمیبرند، این طرح داده شده که این 35 درصد هم بتوانند از یارانه برخوردار باشند. چرا از بنزین سوپر استقبال نمیشود؟ وی درباره وضعیت توزیع بنزین سوپر در جایگاهها گفت: در حال حاضر روزانه 4.5 تا 5 میلیون لیتر بنزین سوپر در کشور توزیع میشود اما با توجه گران بودن این سوخت نسبت به بنزین سوبسیدی و آزاد در برخی جایگاهها استقبال نمیشود، ضمن اینکه کسری این بنزین زیاد است زیرا ممکن است در مخازن جایگاهها زیاد باقی مانده و تبخیر شود و به این ترتیب هم جایگاهدار ضرر بنزین تبخیرشده را باید بپردازد و هم اینکه باید جرایمی را در کمیته تخلفات بپردازد. رئیس کانون انجمنهای صنفی جایگاهداران یادآور شد: هر قدر حجم مخازن کمتر باشد و فضای خالی مخازن بیشتر باشد میزان تبخیر فرآورده نیز بیشتر میشود و وقتی محموله طی چند روز در مخزن جایگاه باقی بماند میزان تبخیر هم بالا میرود، بنابراین جایگاهدار برای اینکه تبخیر بالا نرود و مشمول جریمه نشود سراغ این سوخت نمیرود، اما در کلانشهرها و شهرهای بزرگ به میزان لازم عرضه میشود.